Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Yetie

Vejen til en slankere mig - og et halvmarathon

Recommended Posts

Yetie

Så prøver jeg igen. For år tilbage brugte jeg dette forum til at holde styr på min kost og træning, og jeg tror det vil være godt for mig at gøre det igen. Tråden er helt og aldeles min, men alle input er virkelig velkomne. 

Jeg har holdt en stabil vægt det seneste år, men året inden tog jeg mere end 10 kilo på. Primært fordi jeg havde et stressede job med næsten ingen fritid, og derfor var maden tit en hurtig, og usund, løsning, og motion var det ikke meget af. 

Resultatet er nu, at jeg ligger på omkring 77 kilo. :( Det er alt for meget til mine 165 centimeter. Så det skal altså ske noget.

Heldigvis har jeg mere fritid nu, og jeg er allerede godt i gang med motionen. Den store udfordring er derfor maden. Herhjemme er vi begge lidt for glade for at hygge med lidt lækkert - desværre ikke bare en gang imellem. Og så er der jobbet. Det er skønt og jeg elsker det, men... Jeg er indkøber inden for blandt andet slik, kager, kiks og chips, og det betyder dels at jeg er nødt til at smage på en del usunde produkter, og dels, at jeg bliver vildt fristet af alle de vareprøver jeg får tilsendt. Jeg prøver at holde mig til kun at smage når det er nødvendigt, men det er en udfordring sidst på eftermiddagen. ;) 

For nogle måneder siden fik jeg en ny kontormakker, og det er en skøn kollega så det er jo dejligt. Desværre er vi slemme til at lokke hinanden når det gælder frokost. Så snupper vi lige noget fra Sunset eller lignende... Nu har vi lovet hinanden at være bedre til at bakke op om de sunde valg.

Målet for vægten er at jeg på sigt gerne vil ned på 60 kilo. Og så har jeg meldt mig til halvmarathon i Århus til juni. Pt kan jeg løbe 7 km i et stræk, så der er lidt vej endnu. Men jeg tror på det skal lykkes. 

Metoden er at droppe usunde snacks om aftenen, huske madpakken på arbejde, huske at spise morgenmad og motionere regelmæssigt. 

Håber det lykkes. :)    

Vægt:

27/12: 77,1 kilo  

4/1: 76,7. Tabt 400g

11/1: 76,4. Tabt 300g. I alt -700g

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Yetie

I dag har været okay, synes jeg. 

Morgenmad: yoghurt og et æble, dertil juice og kaffe. 

Frokost: salat med gulerod, agurk, tomat, avocado, pinjekerner og laks. Vand til.

Eftermiddag: fik desværre et par æbleskiver hos svigerne. Svært at sige nej hos dem. Holdt mig dog fra slikskålen.

Aften: frikadeller med masser af blomkål, 3 små kartofler og lidt rødkål. Vand til.

Motion: to gåture. En med hundene på 1,5 km, og en uden i et noget højere tempo på 5,3 km.

I morgen står den på arbejde - håber ikke der står en led kage og frister i køkkenet. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Yetie

Hold op, hvor var dynen tung i morges. Det var en stille og rolig dag på arbejde, heldigvis. 

Dagens mad

Morgenmad:  A38 med mysli. Juice. Snack: æble 

Frokost: 2 stykker rugbrød med hamburgerryg.

Snack : en håndfuld nødder. 

Aftensmad: rester, altså frikadeller med blomkål og kartofler igen. 

Dagens motion blev en tur med hundene på 4 km. 

Er godt klar over at torsdag bliver en udfordring, men at én dag bliver usund er jo ikke ensbetydende med at jeg skal give slip hele ugen. Og så strammer jeg for alvor op efter nytår. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Yetie

En god dag. Styr på maden og nåede at træne inden aftensmaden. 

Dagens mad 

Morgenmad: A38 med mysli. 

Frokost: salat med laks.

Mellemmåltid: banan 

Aftensmad: wokret med masser af grønt, kylling og ris . 

Har drukket  vand til alle måltider. 

Træning: 5 km løb, en halv times styrketræning og 10 min powerwalk på hill-program 10. Desuden en lille gåtur med hundene. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Yetie

Godt nytår. 

Vi havde en stille og rolig aften med god mad og lidt at drikke. Så jeg kan da godt mærke jeg ikke er i topform i dag. Spiste og drak rigeligt, men det havde jeg også regnet med. Og planen er også at den står på pizza i aften. Og så er det på den igen fra i morgen.

Fik da lidt motion i går. Knap 6 km i skoven med hundene med en masse gang op og ned ad bakke. I dag har vi gået knap 4 km, og så tager jeg en tur mere efter aftensmaden. I morgen giver jeg den en skalle i centeret. :gogo:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Yetie

Lige bortset fra frokosten har dagen været ret fin. Havde en rest pizza fra aftensmaden i går, og jeg kan altså ikke få mig selv til at smide mad ud der ikke fejler noget. Morgenmaden var til gengæld den efterhånden klassiske A38 med mysli, eftermiddagssnack en håndfuld nødder og aftensmaden kogt hamburger med et ordentlig læs grøntsager. 

Man bliver nemlig sulten af at træne. :D Og der blev trænet igennem, for manden var med for første gang, og så skulle den virkelig have en skalle. Jeg fik løbet 6,5 km på 38.10 og så ellers styrketrænet. Til sidst 10 min powerwalk på hill-program level 10. Og nu har jeg så lige luftet hundene, så det var 3 km oveni. Nu vil jeg ind på sofaen og have stængerne op og spise et stort æble.

Jeg hopper på vægten mandag, og fremover bliver det også dagen hvor jeg vejer mig. Håber jeg kan præstere et lille vægttab i denne uge, og så et større i næste uge. :) 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Yetie

Så truer hverdagen igen. Har nydt den sidste dag i rækken af fridage, for der er lang tid til den næste ferie... 

Har spist forkert til morgen, fik rundstykker. Men rugbrød med leverpostej og en ordentlig humpel agurk til frokost og hamburgerryg med grøntsager til aften. Ingen kartofler, ingen sovs . Nyt for mig, men det var faktisk okay. Har også fået drukket masser af vand. Desuden har jeg gået 8 km trods kulden. Så jeg er godt tilfreds. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Yetie

Må jo hellere huske at opdatere. 

Synes det går fint med både mad, motion og motivation. Har spist rugbrød til morgenmad mandag, tirsdag og onsdag, og det giver en god mæthedsfornemmelse der holder det meste af formiddagen. Og et stykke frugt hjælper frem til frokost. Har spist salat med bønner og pasta med groft brød til hver dag i denne uge. Har pænt holdt mig fra det usunde, bortset fra en enkelt lakridsmandel i dag. Og mandag var der så også lige smagstest af noget meget sød yoghurt, fedt med grever (!) og kiks med frugtfyld. Det er jo nærmest et mellemmåltid i sig selv! 

Aftensmad mandag var glutenfri pasta med kødsovs. Tåler fint gluten, men skulle lige teste produktet. :-P I går fik vi wokret med svinekød og masser af grøntsager. I dag havde manden så sat klar suppe på menuen. Ikke videre sundt, men det er ham der laver maden de fleste hverdage. 

Motionen går godt. Mandag sprang jeg over, da min veninde var blevet fyret og derfor trængte til en skulder. Men i går løb jeg 4 km og gik 3 km med hundene, og i dag har jeg svømmet 3 km. 

Jeg er godt klar over at jeg langt fra lever det perfekte, sunde liv, men det er heller ikke målet. Målet er at træffe flere gode valg og fokusere på fremskridtene. For eksempel at jeg ikke har drukket sodavand, men vand. Og at jeg stadig får spist  morgenmad hver dag. Og at jeg er glad. 

Vægten mandag viste 76,7, hvilket trods alt er 400g mindre end da jeg oprettede tråden. Så jeg er fint tilfreds. Håber dog på lidt mere i næste uge.  

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Yetie

De seneste par dage har ikke været så gode. Endte på Sunset i torsdags. :-( Og i går var vi til fødselsdag hos min far, så jeg fik både dessert og kage. 

Træningen går bedre. Har været nede at træne i dag, og jeg kan nu løbe 7 km på 41 minutter. Styrketrænede lidt bagefter og sluttede af med 10 min hill climb. Pt så gik jeg også 7 km med hundene i dag. 

Er godt nok spændt på om der er noget vægttab når jeg går på vægten i morgen!  

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Yetie

Allerede torsdag. Er vildt træt, sover ikke så godt for tiden. 

Har spist fornuftigt. Ingen junk, godt med grønt og ingen usunde snacks. Har heller ikke testet noget usundt i denne uge, så jeg er tilfreds med kosten.

Motionen er ikke fantastisk. Gåture på 2,75 mandag og 1 km tirsdag er ikke nok. I går kom jeg sent fra arbejde og nåede derfor kun at svømme 2,5 km. Håber ikke vejret er alt for dårligt i aften, for jeg har planer om at gå en længere tur. Nu ser vi. 

Ikke noget stort vægttab i denne uge heller, men dog et tab. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites