Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

vanilla-ice

Guides til forstærkere?

Recommended Posts

vanilla-ice

Er der nogen der kender nogle gode guides til køb af en forstærker til et almindelig musikanlæg, der skal bruges i stuen?

Min google finder kun nogle som er flere år gamle og de kan så meget nu, så jeg tænker at det kan være en meget god ide lige at have en ide om hvad de egentlig kan. Og det behøver ikke være det ypperste hifi, men jeg prøver mig bare at danne mig et overblik over hvad de enkelte specs betyder og jeg er fuldstændig lost.

Jeg kender ikke engang forskellen på en forstærker og en receiver, så jeg kunne godt bruge en let og elegant indføring i moderne forstærkeres kunnen og laden for ellers ender det bare med jeg tager den første og den bedste. :lol: 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Vi behøver noget mere indformation fra dig , har du højtalere i forvejen eller skal du ud og købe højtalere ??? , hvad vil du tilslutte til forstærkeren eller receiveren ??? receiver er en radio og forstærker i et kabinet ,har du gammeldags LP pladespiller ??? , hvad må forstærkeren/receiveren koste ???

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
vanilla-ice

Årh, men ja, det var derfor jeg havde tænkt lidt at det ville være lidt lettere bare at få nogle links til guides eller lignende så jeg selv lige kunne tage det i et langsomt tempo. :lol: 

Jeg har to højtalere, men alt i alt skal jeg i hvert fald have nogle flere (jeg vil gerne have at den skal kunne spille i flere rum, mens der er skruet ned i de andre rum - hvis det giver mening.) Og det kan være at de højtalere jeg har også bare skal udskiftes helt. Og så er der jo spørgsmålet med alt det der nye fancy trådløse højtalere om det er noget værd?
Og ja, jeg har en gammeldags LP-afspiller, som gerne skulle kunne afspilles, ligesom jeg gerne ville kunne afspille lyd både fra bærbar og tv.

Og prisen, ja fisk. Det skal helst ikke være for dyrt, så jeg forstiller mig ikke rigtig noget hifi. :-P 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Vis du vil have trådløse højtaler og vis forstærkeren/receiveren skal kunde spille i flere rum ,så bliver det ikke billigt,og vis du vil have tilsluttet   fladskærm ,de fleste nyere fladskærme har kun digital udgang til forstærker/receiver ,og vis du vil have tilsluttet gammeldags LP pladespiller ,de fleste nye forstærkere/Receivere har ikke indgang til gammeldags LP pladespiller,det må ikke blive dyrt siger du men alle de ting du vil have din forstærker/receiver skal kunde prestere så bliver det dyrt 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nicolait804

Lydogbillede.dk kunne være en start. De anmelder hifi-produkter. 

En receiver er en forstærker med indbygget radiotuner. 

Hifiklubben har et mærke der hedder NAD, hvor du kan få en forstærker, hvor der kan indsættes et phono-modul til pladespiller. Den har også a/b højtaler indgange, så man kan slutte to sæt højtalere til. 

Det kunne være en NAD c-356bee. 

Alternativt kunne der også være tale om mere rendyrkede streamingløsninger som heos, sonos eller bluesound. 

Man kan læse mere om hifi hos hifiklubben, tape-connection, hifi-freaks og av-connection, som alle er forhandlere. 

Derudover er der også foraer som hifi4all.dk og recordere.dk, som er mere dedikerede fora. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
vanilla-ice
For 21 timer siden, stig39181 skrev:

Vis du vil have trådløse højtaler og vis forstærkeren/receiveren skal kunde spille i flere rum ,så bliver det ikke billigt,og vis du vil have tilsluttet   fladskærm ,de fleste nyere fladskærme har kun digital udgang til forstærker/receiver ,og vis du vil have tilsluttet gammeldags LP pladespiller ,de fleste nye forstærkere/Receivere har ikke indgang til gammeldags LP pladespiller,det må ikke blive dyrt siger du men alle de ting du vil have din forstærker/receiver skal kunde prestere så bliver det dyrt 

Nu beskrev jeg blot det ideelle scenarie i forhold til hvordan jeg kunne forestille mig det, men jeg ved godt at der kan komme nogle kompromiser eller at det måske ikke bliver lige præcis som jeg kunne tænke mig det. Så derfor ville jeg starte med forstærkeren, højtalere og så videre kan jo bare bygges på, hvis jeg har fået fat i den rigtige forstærker. :D 
Og jeg er langt fra sikker på at jeg vil have trådløse forstærkere, jeg synes det er lidt lettere at forholde sig til ledninger for så kan jeg selv fikse det hvis der er noget galt, selvom det måske er lidt mere besværligt at få sat op. Og jeg ved heller ikke om jeg regner med at det bliver billigt, det skal bare ikke blive for dyrt. :P

Hvad betyder antallet af kanaler? Altså når der står at det er en 2.0, 2.1, 5.1, 7.2 eller 9.2?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tobywan
For 6 minutter siden, vanilla-ice skrev:

Nu beskrev jeg blot det ideelle scenarie i forhold til hvordan jeg kunne forestille mig det, men jeg ved godt at der kan komme nogle kompromiser eller at det måske ikke bliver lige præcis som jeg kunne tænke mig det. Så derfor ville jeg starte med forstærkeren, højtalere og så videre kan jo bare bygges på, hvis jeg har fået fat i den rigtige forstærker. :D 
Og jeg er langt fra sikker på at jeg vil have trådløse forstærkere, jeg synes det er lidt lettere at forholde sig til ledninger for så kan jeg selv fikse det hvis der er noget galt, selvom det måske er lidt mere besværligt at få sat op. Og jeg ved heller ikke om jeg regner med at det bliver billigt, det skal bare ikke blive for dyrt. :P

Hvad betyder antallet af kanaler? Altså når der står at det er en 2.0, 2.1, 5.1, 7.2 eller 9.2?

2.0 - 2 højtalere, 0 subwoofer (stereo)

5.1 - 5 høtajere, 1 sub (5.1 surround)

osv.

Hvis målet er trådløst, så kig på Sonos. Det kan udvindes løbende og fungerer både med dine nuværende højtalere og der kan tilkøbes dedikerede højtaler og løsning til tv. Sonos vinder på virkelig god brugervenlighed og en lydkvalitet der vil stille langt de fleste tilfredse.

Her er Sonos forstærkeren som kan kobles på eksisterende højtalere:

https://www.hifiklubben.dk/streaming/sonos/sonos-connectamp-tradlos-forstarker/

og resten af sortimentet. Alt er som sagt integreret og kan spille sammen, hver for sig, i zoner osv.

https://www.hifiklubben.dk/streaming/sonos/

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
vanilla-ice
For 19 timer siden, Nicolait804 skrev:

Lydogbillede.dk kunne være en start. De anmelder hifi-produkter. 

En receiver er en forstærker med indbygget radiotuner. 

Hifiklubben har et mærke der hedder NAD, hvor du kan få en forstærker, hvor der kan indsættes et phono-modul til pladespiller. Den har også a/b højtaler indgange, så man kan slutte to sæt højtalere til. 

Det kunne være en NAD c-356bee. 

Alternativt kunne der også være tale om mere rendyrkede streamingløsninger som heos, sonos eller bluesound. 

Man kan læse mere om hifi hos hifiklubben, tape-connection, hifi-freaks og av-connection, som alle er forhandlere. 

Derudover er der også foraer som hifi4all.dk og recordere.dk, som er mere dedikerede fora. 

Takker.

Hvad skal jeg kigge efter på specifikationerne på en almindelig forstærker hvis der skal kunne tilsluttes fire gange to sæt højtalere til? Altså hvis der overhovedet er nogen der kan klare det. :P Det ville klart være det smarteste med fire sæt, sådan lige umiddelbart, men altså det kan sikkert løses på så mange andre måder.

Har du nogen erfaring med Sonos? Både i forhold til kvalitet og funktionalitet? Jeg synes de har gjort meget ud af at reklamere på det sidste, så jeg har kigget lidt på noget af det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tobywan
For 11 minutter siden, vanilla-ice skrev:

Takker.

Hvad skal jeg kigge efter på specifikationerne på en almindelig forstærker hvis der skal kunne tilsluttes fire gange to sæt højtalere til? Altså hvis der overhovedet er nogen der kan klare det. :P Det ville klart være det smarteste med fire sæt, sådan lige umiddelbart, men altså det kan sikkert løses på så mange andre måder.

Har du nogen erfaring med Sonos? Både i forhold til kvalitet og funktionalitet? Jeg synes de har gjort meget ud af at reklamere på det sidste, så jeg har kigget lidt på noget af det.

Gå efter en rigtig multirum løsning fra start, hvis du skal have så mange kilder på (se mit andet indlæg).

Det er rigtig svært at se noget ud fra specifikationerne alene, men generelt skal udstyret passe sammen. Et par bilkahøjtalere til få hundrede kroner giver ikke meget mening at parre med et meget dyr forstærker osv. Producenterne måler ikke watt ens, så det siger heller intet om kvalitet eller andet. Derudover skal du tage højde for, at et godt stereo setup til en hver tid vil lyde bedre end middelmådig eller dårlig surround. Surround er dyrt i god kvalitet, så overvej om det er det du vil.

Sonos (og tilsvarede alternativer) er virkelig brugervenlige og vil kvalitetsmæssigt stille langt de fleste tilfredese. Jeg har selv et setup, hvor der sidder en Sonos Connect på min almindelige forstærker. Her har jeg adgang til alt sonos funktionalitet og indhold via mit rigtige hifi. I køkken, kontor, badeværelse osv. har jeg dedikerede højtalere, som bruges mere i det daglige til radio og baggrundsstøj. De kan alle spille det samme helt i sync, eller noget forskelligt. Alt styres via app på telefon, tablet eller via pc.

Jeg kan kun sende mine varmeste anbefalinger til et sådan setup, da den høje brugervenlighed gør, at det er noget man får brugt hver eneste dag. Derudover kan man starte helt i det små med en enkelt enhed og løbende udvide.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
For 29 minutter siden, vanilla-ice skrev:

2.0 er 2 kanal stereo , 2.1 er 2 kanal stereo plus subvuffer , 5.1 er 5 kanal surround sound plus subvuffer , 7.2 og 9.2 aner jeg ikke en dyt om  , jeg går ud fra at det er noget med surround sound at gøre , det må surround sound nørder kunde svare dig på , en subvuffer er en bas højtaler så man får mere bas dybe toner

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...