Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Eks-kone

Erfaringer med hash-misbrug og statsforvaltningen?

Recommended Posts

Eks-kone

Min eks-mand har røget hash, siden han var 14 år, da jeg mødte ham. Jeg stillede ham det ultimatum, at enten måtte han stoppe med at ryge hash, eller også var vi ikke længere kærester. Han stoppede med at ryge hash, og vi var sammen i mange år. Vi fik to dejlige børn, men desværre udviklede vi os  hver sin retning og endte med at blive skilt.

Vi har været gode til at samarbejde, vores børn trives, vi har begge to fået nye forhold, og vi har ikke haft nogen konflikter i de år, vi har været skilt. Børnene bor syv dage hos ham og syv dage hos mig.

Desværre er han det sidste halve år begyndt at ryge hash. Og det påvirker vores børn negativt, fordi han er sløv, glemmer aftaler (vækker dem ikke om morgenen, glemmer aftensmad mm), sur, vred, med kort lunte og svingende i temperament. De er meget loyale overfor ham og har det dårligt med at fortælle mig, hvordan tingene står til hos ham, så der går et stykke tid, inden jeg forstår, at det står slemt til. På det tidspunkt har begge børn set ham ryge hash, og hvor han opbevarer det, da han ikke længere gør noget for at skjule det.

Jeg konfronterer ham med det, hvor han først benægter. Efter noget tid indrømmer han sit misbrug. Vi kommer igennem en proces sammen med børnene, hvor vi får talt ud om det, der er sket. Han lover mig og børnene, at han aldrig mere skal ryge hash. Vi lægger en fælles handlingsplan.

En tid virker det som om, at han følger planen og holder sit ord. Men nu er han faldet i igen. Børnene oplever de samme negative ting fra i sommers som f.eks. sløvhed, humørsvingninger, manglende overskud/interesse for børnene, nedsættende skældsord m.m.

Først indrømmer han sit misbrug, så benægter han det, og nu indrømmer han, at han kun ryger til julefrokoster.

Jeg har mistet tilliden til ham og har nu sendt en ansøgning til Statsforvaltningen om ændring af vores samværsaftale. Jeg mener ikke, at det er sundt for mine børn at vokse op under de forhold, som han pt. kan give dem. Jeg har meddelt ham, at indtil han vælger at gå i misbrugsbehandling, bor børnene hos mig i hverdagen.

Der går 4-6 uger, før vi bliver indkaldt til det første møde i Statsforvaltningen.

Har nogen af jer erfaring med noget, der minder om min situation? Jeg har søgt på nettet, men kan ikke rigtig finde noget.

Hvordan håndterer Statsforvaltningen sådanne sager? Har nogen gode råd i forbindelse med, hvordan jeg håndterer børnene? Hvordan jeg håndterer Statsforvaltningen bedst muligt? Skal jeg f.eks. tage en advokat med til mødet?

Jeg tager imod alle råd med kyshånd!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
naermest_lykkelig

Jeg vil anbefale dig at kontakte Mødrehjælpen meget hurtigt og ikke afholde ham fra samvær med børnene! Hvor gamle er børnene??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Eks-kone

Tak for dit svar. Mødrehjælpen havde jeg slet ikke tænkt på.

Børnene er 12 og 15 år. Vi bor 400 m. væk fra hinanden, så børnene kan gå/cykle imellem os. Jeg har sagt til børnene, at de må besøge deres far, når de har lyst til det. De skal blot have deres hverdag hos mig - dvs. bo/overnatte hos mig i hverdagene.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mufle

Du kan i hvert fald være helt sikker på, at dine børns mening tæller RIGTIG meget i den alder.

Hvordan har dine børn det med det hele, udtrykker de at de ikke kan holde det ud hos deres far? Vil de helst bo hos dig? Hvis de siger sådan i statsforvaltningen, så bliver det nok også sådan. Så snart børn rammer 10 års alderen har deres mening rigtig meget at sige.

Hvis det kun er dig og ikke børnene, der synes det er uholdbart og de er for loyale til at stå frem i statsforvaltningen og sige hvordan det er og at de ikke vil bo hos ham når han ryger hash .. så kan det faktisk godt være svært at få noget igennem.

Som barn af en misbruger synes jeg det er helt forrykt at man ikke har mere klare samværsregler i forhold til misbrug, der burde være nultolerance, for det er utrolig ødelæggende for børn at stå model til. Men sådan er vores system, jeg kender til flere eksempler hvor det har været svært at få samvær sat ned, selvom faderen var åbenlyst alkoholiker.

Det kan jo også være at din eks i det her tilfælde er så opslugt af misbruget at han ikke rigtig stiller op til nogen kamp om børnene?

Men ja, tag fat i mødrehjælpen. Gennem mødrehjælpen fik jeg gratis snakke med en rigtig dygtig og erfaren advokat, der hjalp mig rigtig meget, og jeg hyrede ham senere til advokat i en sag om bopæl. 

Jeg ville melde klart ud til børnene, hvad det hele drejer sig om, hvis du ikke allerede har gjort det. Jeg ville ikke pakke hans misbrug ind på nogen måde, men nu er jeg også som sagt barn af en misbruger og har følt hvordan det er når der er tabu omkring det og ingen rigtig konfronterer misbrugeren. Jeg kunne godt have ønsket en forælder der trådte i karakter og klart meldte ud at misbrug er ikke noget, man skal leve med, men det er nok også vigtigt at du samtidig melder ud at du ikke hader deres far og at du blot er nødt til at ændre på tingene SÅ LÆNGE han er misbruger. At man er nødt til at trække en grænse og sige stop, men at du håber af hele dit hjerte at han kommer ud af misbruget så han igen kan være mere far for dem. Eller noget i den retning. 

Du må godt have advokat eller anden bisidder med til mødet, men din eks kan forhindre at han kommer med ind, hvis han ikke vil have det er han nødt til at gå igen.

Jeg har selv været i statsforvaltningen men valgte det fra, fordi jeg også var bange for at optrappe konflikten. Det kan godt virke voldsomt på modparten at man møder op med advokat, synes jeg.

Jeg optog dog samtalen i det skjulte via min telefon, så jeg senere kunne være sikker på hvad der blev sagt og forinden talte jeg meget med mødrehjælpen.

Held og lykke, uanset! Jeg håber du skriver en opdatering, når du har været der!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites