Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

mildemus

Hvad er det rette ord?

Recommended Posts

mildemus

Kan I mon hjælpe mig herinde? Det handler om ordet "holdning".
Hedder det altid: "Holdning til", eller hedder det sommetider "holdning om"? Hvis begge dele er korrekt, hvornår bruger man så det ene, og hvornår det andet? -Og kan det ikke også hedde noget helt syvende, f.eks. "Holdning omkring"? -Har slået det op på ordnet.dk , hvor der blot står: "grammatik: holdning til/over_for NOGET/NOGEN/at.. "  -På forhånd tak :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

"Holdning om" er en forurening (kontamination) fra udtrykket "mening om". I øvrigt har Ordnet ret (det har de næsten pr. definition). Om der kan være en helt syvende kombination, ved jeg ikke. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mildemus

Tak for dit svar.

Jeg fandt lige på et eksempel på brugen af "omkring":
"Hans holdning omkring flygtningepolitik er strid".
Her synes jeg det lyder okay, jeg synes det her svarer til "overfor", der godtages af Ordnet.
-Men det lyder forkert i mine ører at sige: "Hans holdning om flygtningepolitik er strid".

Og det giver en helt anden mening at sige: "Hans holdning til flygtningepolitik er ..." 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007

Nja ... det normale ville nok være, at sige "til".

Men der har været noget inflation i de tidligere lidt dyre ord som netop holdning, ambition, vision osv. Nu har man 117 af hver, og jeg tror, det er i den forbindelse, at "om", "omkring" og "i forhold til" har sneget sig ind.

Tidligere: "Det er min ambition at blive ..." (et eller andet stort), men nu: "Jeg har en ambition om ..." (at løbe 1 sekund hurtigere i 2016 og 117 andre ting).

Det lyder som noget af det samme, hvis man også har "en holdning om".

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007
For 6 timer siden, kartoffelwoman skrev:

Jeg synes, at det ville give mening at sige:

"Hans holdningER omkring flygtningepolitik er stride"
[...]

Nu kan jeg slet ikke lide "omkring" foran alting ... men det med holdninger (i flertal) viser meget godt det, jeg mente med, at der var gået inflation af begreberne. Tidligere var "en holdning" til noget jo noget, man grundlæggende havde én af. Altså hans holdning til flygtningepolitikken.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...