Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

PlusEsseQuamSimultatur

Hvilken maling bruger man til at male på sten?

Recommended Posts

PlusEsseQuamSimultatur

Jeg har et skilt af sten med ind fræsede bogstaver. Bogstaverne har oprindeligt været malet, men malingen er efterhånden slidt af, af vind og vejr. Hvordan fjerner man bedst malingresterne og hvilken type maling skal man male med? fx det stenhuggerne bruger

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Du kunne jo spørge en stenhugger. Jeg ville gætte på, at der bruges en almindelig alkydfarve, så det bør kunne fjernes med lakfjerner (er det ikke metylklorid? - det kan forresten bruges til mange spændende ting i strid med Genevekonventionerne). 

Jeg kan prøve at grave i det, men jeg kan ikke love noget. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Jeg har spurgt en, der arbejde hos en stenhugger en overgang. Han kunne ikke huske det med sikkerhed, men mente, at det var alkydmaling og at det i øvrigt holdt dårligt. Så jeg vil foreslå, at du blander en sjat slibelak i alkydmalingen (det er en kopallak med stor styrke). Det må kunne købes et sted. Det kan ikke blive værre end i forvejen. 

Min bog for malere nævner ikke maling på sten, kun indendørs murværk og jernstakitter. Jeg er sikker på, at min farfar vidste det, men han døde engang i 30'erne. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
PlusEsseQuamSimultatur

Tak for nogle gode svar, jeg prøver at undersøge det nærmere. Det skal siges at skiltet hænger under et udhæng, så det bliver ikke helt så udsat for vind og vejr som fx en gravsten

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Der findes en enormt sej maling, som man benytter til skibe. Jeg har kun brugt den på jern, men jeg kan snildt forestille mig, at sådan noget kan holde i 10-15 år også på sten. 

http://www.hempel.dk/

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
bralle

I en snæver vending kan du også bruge træbeskyttelse. Det hænger overordentligt godt fast på sten. Så hvis du har en rest af det, kunne det være en mulighed, i stedet for at bruge en formue på en stor spand specialmaling til en lille sten.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
PlusEsseQuamSimultatur

I en snæver vending kan du også bruge træbeskyttelse. Det hænger overordentligt godt fast på sten. Så hvis du har en rest af det, kunne det være en mulighed, i stedet for at bruge en formue på en stor spand specialmaling til en lille sten.

Træbeskyttelse fås  vist ikke i guld :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
bralle

Det kunne ellers være flashy at male sit brændeskur guldfarvet:D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy
On 19/11/2015 08.46.07, bralle skrev:

Det kunne ellers være flashy at male sit brændeskur guldfarvet:D

Det står dig frit for at forgylde dit brændeskur med bladguld. Brug endelig ægte guld udendørs. Kompositionsguld holder ikke. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy
On 18/11/2015 22.21.38, PlusEsseQuamSimultatur skrev:

Så skal du jo ikke spørge om maling!

forgyldning.jpg.e4161a6f43453ac632607d18

564f809f6174c_forgyldning2.jpg.31d2aa909

564f80b047415_forgyldning3.jpg.104847fc7

Der kan købes guldgrund, der egentlig er en gulvlak eller -fernis. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites