Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

KatKatten

Termin APRIL/MAJ 2016 (den nye tråd)

Recommended Posts

Solvej

Solvej: Held og lykke med scanningen :wave:Er det en tryghedsscanning? Hvor langt er det at du er nu?

Ja, det var planen at det skulle være en lille selv-betalt tryghedsscanning inden nf. Men nu er manden trukket lidt i land. Desuden har vi ikke tid i morgen og så er der altså kun 8 dage til nf på mandag..... Så ved ikke helt hvad vi gør. Jeg er 10+4 idag. Har ugeskift om søndagen.

Solvej: Du kan ikke blive immuniseret overfor influenza pga de mange typer og variationerne år for år, heller ikke af vaccinen! Men jeg ved ikke hvor "effektiv" vaccinen er.

Det ved jeg. Jeg arbejder med virus til hverdag og min afdeling har en del med influenza og vaccine at gøre. Men lad os nu sige at jeg i 2006 havde Influenza A, subtype H1N1. Så er jeg bedre immuniseret imod Influenza A i flere år, end hvis jeg var blevet vaccineret året før. Også imod Influenza A, subtype H3N2 - men ikke Influenza B. (Tror jeg. :) ) Netop fordi vaccinen ikke består af virus, men brudstykker af den. Og ja, de skal gætte ca. 6 mdr i forvejen, hvilken type der kommer her til og hvordan den ser ud. Den ændrer sig nemlig hele tiden. Så de gætter tit forkert. Så lige når det gælder den virus, er jeg klart mest tilhænger af naturlig immunisering, hvis man ellers er sund og rask. Men jeg har hørt at gravide kan være i risiko for at udvikle luftvejsinfektioner fordi deres lunger er under pres fra fosteret.

Ifht influenza-vaccinen: Det jeg har fået af vide af en klog læge er, at det ikke er influenzaen i sig selv, der er farlig, da den virus ikke kan passere barrieren mellem mor og barn (som fx. lussingesyge kan, det er derfor de tjekker, om man har haft den ved første lægebesøg). Det farlige ved influenzaen er den høje feber, for det kan give hjerneskader og skader på nervesystemet hos fosteret, fordi det bliver ophedet sammen med feberen.

Man kan sagtens få influenza selvom man er vaccineret, som flere af jer skriver, da det er nogle nasty suckers, der konstant muterer. Jeg tror man skal tage en snak med en læge man stoler på, og så prøve at tage den bedste beslutning ud fra det :)

Det ER svært med de vacciner. Der er ingen garantier og man må bare tage en så informeret beslutning som muligt. Og hvis man er helt på bar bund, synes jeg det er en rigtig god idé at lytte til egen læge.

Solvej: Spændende med scanning.. . Jeg er blevet scannet af hende nogle år tilbage, hvor det var en virkelig god oplevelse :gogo: Kan godt forstå det er svært at vente!

Hende? Er der kun én på den klinik? Vi blev også scannet der da jeg var omkring 10. uge med Thilde. (Min mand kom til at slå min doubletest blodprøve op på sit arbejde og så gik han i panik. Fjols..... :D )

Det er helt ok at tage panodil. Jeg fik engang af vide at man må tage smertestillende der starter med p når man er gravid. Altså panodil, pamol og pinex. Så at du tager en i ny og næ sker der nok ikke noget ved.

Ja, det har jeg også hørt. Jeg tog også en panodil igår aftes. Fik pludselig så ondt i halsen og øret at jeg slet ikke kunne synke.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
toplusto

Ja, det var planen at det skulle være en lille selv-betalt tryghedsscanning inden nf. Men nu er manden trukket lidt i land. Desuden har vi ikke tid i morgen og så er der altså kun 8 dage til nf på mandag..... Så ved ikke helt hvad vi gør. Jeg er 10+4 idag. Har ugeskift om søndagen.

Det ved jeg. Jeg arbejder med virus til hverdag og min afdeling har en del med influenza og vaccine at gøre. Men lad os nu sige at jeg i 2006 havde Influenza A, subtype H1N1. Så er jeg bedre immuniseret imod Influenza A i flere år, end hvis jeg var blevet vaccineret året før. Også imod Influenza A, subtype H3N2 - men ikke Influenza B. (Tror jeg. :) ) Netop fordi vaccinen ikke består af virus, men brudstykker af den. Og ja, de skal gætte ca. 6 mdr i forvejen, hvilken type der kommer her til og hvordan den ser ud. Den ændrer sig nemlig hele tiden. Så de gætter tit forkert. Så lige når det gælder den virus, er jeg klart mest tilhænger af naturlig immunisering, hvis man ellers er sund og rask. Men jeg har hørt at gravide kan være i risiko for at udvikle luftvejsinfektioner fordi deres lunger er under pres fra fosteret.

Det ER svært med de vacciner. Der er ingen garantier og man må bare tage en så informeret beslutning som muligt. Og hvis man er helt på bar bund, synes jeg det er en rigtig god idé at lytte til egen læge.

Hende? Er der kun én på den klinik? Vi blev også scannet der da jeg var omkring 10. uge med Thilde. (Min mand kom til at slå min doubletest blodprøve op på sit arbejde og så gik han i panik. Fjols..... :D )

Ja, det har jeg også hørt. Jeg tog også en panodil igår aftes. Fik pludselig så ondt i halsen og øret at jeg slet ikke kunne synke.

Det er jo ret mange år siden jeg blev scannet :lol: Altså nok 7 år siden.. Og dengang var der kun hende, som jeg kan se stadig står som ejer :) Men der kan jo sagtens være ansat flere - det er jo tilsyneladende helt anderledes nu hvor de har nyt navn + nye funktioner osv! 

Jamen så har du jo helt styr på det med vaccinen :gogo: Jeg har også hørt det med luftvejene, men jeg tror jeg ligeså vel kunne få en luftvejsinfektion i en anden forbindelse, så jeg er rimelig fortrøstningsfuld. Jeg har stor tillid til vores læge - hvis hun bare havde sagt nej havde jeg nok været mere skeptisk, men jeg fik nogle gode begrundelser, synes jeg. Jeg er ikke ekspert, og det er sikkert individuelt hvad der er det rigtige for en (jeg er hverken for eller imod), men jeg er helt sikker på jeg har taget den rigtige beslutning for mig selv :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
KatKatten

Hvor er i på ferie henne? Jeg kunne godt nok også godt bruge sol og varme. :love:

Vi har været en måned i USA - simpelthen så skønt! Men glæder mig nu også til St være hjemme om 12 timer! 

@toplusto mht ferie slut januar, havde vi inden vi vidste vi er gravide snakket om en tur på 14 dage med et vennepar, men jeg ved med mig selv at det bliver for sent. Der er jeg ca 30 uger henne. Døjer i forvejen lidt med at være i solen og det er helt galt når jeg er gravid og gider heller ikke sidde i skyggen i fjorten dage. Så vi venter nok til sommer og rejser med storesøster og baby istedet. 

Nu vil vi snart boarde :banan:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
toplusto

@KatKatten: god tur hjem :kys: hvis der havde været en enkelt havde jeg været ubekymret - det ville jeg godt turde. Men jeg har også haft det fint og det er jo ikke alle der har det! Men:gruble: der er jo selvfølgelig en grund til man skal gå fra så tidligt (senest uge 24 sagde de til mig). tænker ikke en tur mod varmen, det ville nok blive berlin. Jeg er tilknyttet en fast fødselslæge på sygehuset for jeg skal scannes med 2-4 ugers mellemrum og til lægesamtale hver gang bagefter så de sigter mod man følges af den samme, som er vant til at stå med de ting, så det er bare at gribe telefonen og ringe og spørge - hun må da vide hvad anbefalingerne er :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Solvej

Det er jo ret mange år siden jeg blev scannet :lol: Altså nok 7 år siden.. Og dengang var der kun hende, som jeg kan se stadig står som ejer :) Men der kan jo sagtens være ansat flere - det er jo tilsyneladende helt anderledes nu hvor de har nyt navn + nye funktioner osv! 

Jamen så har du jo helt styr på det med vaccinen :gogo: Jeg har også hørt det med luftvejene, men jeg tror jeg ligeså vel kunne få en luftvejsinfektion i en anden forbindelse, så jeg er rimelig fortrøstningsfuld. Jeg har stor tillid til vores læge - hvis hun bare havde sagt nej havde jeg nok været mere skeptisk, men jeg fik nogle gode begrundelser, synes jeg. Jeg er ikke ekspert, og det er sikkert individuelt hvad der er det rigtige for en (jeg er hverken for eller imod), men jeg er helt sikker på jeg har taget den rigtige beslutning for mig selv :)

Lige præcis! Synes man skal lytte til egen mave-fornemmelse og egen læge.

Katkatten: Årh, en måned i USA!? misundelig.dk herovre. God tur hjem. Hvor har I været?

Vi var i USA i 2012, lige inden vi startede op på vores første IVF forsøg. Vi var en uge i NY, et par dage i San Fransisco og så på roadtrip ned gennem Californien, Arizona, Las Vegas, Gran Canyon, Yosemite og så hjem. Bedste tur EVER!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Solaris

Hvor er du bare sød, Under, tak! :whine::kys: Det føles stadigvæk som en meget uvirkelig situation - jeg er både meget forbavset, glad - og sindssygt bange for at det kommer til at gå galt. Det kan vist ikke være anderledes med det skrækforløb jeg har haft :genert: Mange kram til dig!! :kys:

TopL: Jamen kønnet er "hemmeligt" fordi vi faktisk stadigvæk ikke har fortalt nogen at jeg er gravid (ud over hele UB-tråden, selvfølgelig, og så hele banden på fertilitetsklinikken :lol: !). Det var meningen at vi skulle til mine forældre sidste weekend og sige det, men så var vi begge syge :huh: Og denne weekend er manden væk! :deer: Jeg vil gerne kunne sige til min mor, at hun er den første til at vide kønnet, nu hvor hun ikke er den første der kender til graviditeten, for hun vil helt sikkert spørge hvem der ved det :D Jeg skal op og spise indisk take-away hos dem i aften, jeg håber jeg har god appetit og ikke bare mistænkeligt sidder og rokerer rundt med maden og laver et ansigt med den, og sådan! :slem::klap:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Xeen-ia

Hej :blush:

Nu tror jeg godt jeg tør melde mig her også - godt nok skal vi først til NF i næste uge, men nu er den kommende storebror og familien informeret.

Xeen-ia

Alder: 30 (31 ved fødsel)
Mands alder: 37 (38 ved fødsel)
Fødested: Hvidovre
Testet positiv: 25. august 2015
Termin: 1. maj 2016
Andre børn: En dreng fra august 2007
Vide kønnet: Ja
Nf dato: 27. oktober 2015
Md dato: Ukendt
Første lægebesøg: Overstået
Første jm-konsultation: 3. november 2015

Vi havde egentlig affundet os med at vi ikke skulle have flere børn, men naturen var i den grad uenig så nu lader det til at vi udvider familien.

Den kommende storebror er heldigvis begejstret, så nu håber vi bare at NF-scanningen på tirsdag giver et god resultat.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Solvej

Solaris: Er det så planen at I vil sige det i aften? :)

Xeen-ia: Tillykke og velkommen til. 1. maj er da en god dato! :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
toplusto

Hvor er du bare sød, Under, tak! :whine::kys: Det føles stadigvæk som en meget uvirkelig situation - jeg er både meget forbavset, glad - og sindssygt bange for at det kommer til at gå galt. Det kan vist ikke være anderledes med det skrækforløb jeg har haft :genert: Mange kram til dig!! :kys:

TopL: Jamen kønnet er "hemmeligt" fordi vi faktisk stadigvæk ikke har fortalt nogen at jeg er gravid (ud over hele UB-tråden, selvfølgelig, og så hele banden på fertilitetsklinikken :lol: !). Det var meningen at vi skulle til mine forældre sidste weekend og sige det, men så var vi begge syge :huh: Og denne weekend er manden væk! :deer: Jeg vil gerne kunne sige til min mor, at hun er den første til at vide kønnet, nu hvor hun ikke er den første der kender til graviditeten, for hun vil helt sikkert spørge hvem der ved det :D Jeg skal op og spise indisk take-away hos dem i aften, jeg håber jeg har god appetit og ikke bare mistænkeligt sidder og rokerer rundt med maden og laver et ansigt med den, og sådan! :slem::klap:

åh det er også længe I har holdt på den lille (nej MEGA STORE), hemmelighed :kys: men jeg kan sagtens forstå dit valg.. Så krydser jeg for god appetit, fortæller I det når først din kæreste kommer hjem igen? Vi ville gerne have haft det lidt mere alene, og jeg var slet ikke klar til at hele omverdenen skulle vide det.. Men det var der så et familiemedlem der klarede... :rulle: Og eftersom det var fra den ene dag til den anden, så er det ikke bare lige fordi det tilfældigvis er kommet op... nu kan det så næsten være lige meget for jeg ligner en der er halvvejs og selv fremmede kan se det nu... Jeg håber I får nogle rigtig gode reaktioner når i fortæller det!! 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
toplusto

Xeen-ia: velkommen til! :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...