Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Smiling_Goat

No pain, no gain?

Recommended Posts

Smiling_Goat

Ih altså.. Jeg medgiver, at jeg ikke ved det mindste om motion, træning, muskelopbygning osv. osv. Men det her føles særdeles uretfærdigt. 

Jeg er lige begyndt i fitnesscenter, og i går var første gang, jeg prøvede deres maskiner. Normalt når jeg træner mine muskelgrupper, oplever jeg ømhed dagen efter, men i dag er der bare næsten ingen ømhed. Jeg forstår det ikke. Min logik siger mig, at den manglende ømhed må skyldes, at jeg ikke arbejdede hårdt nok, men jeg kan ikke løfte flere kilo, det kan virkelig ikke lade sig gøre. Jeg kæmpede med de kilo, jeg løftede i går, så jeg kan ikke se, hvordan det skulle fungere at løfte endnu mere. Jeg brugte ti minutter ved hver maskine, er det for lidt? Jeg har vel lavet 6-10 gentagelser á 10 løft pr. gentagelse - er det for lidt?

Jeg er simpelthen så forvirret, for jeg troede virkelig, jeg havde gjort en god indsats. Pokkers. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Liou85

Den der med no pain, no gain skal tages med et gran salt. Specielt når man er helt grøn som dig. Det er korrekt, at du selvfølgelig er nødt til at presse dig selv hårdt. Ellers har dine muskler jo ingen grund til at vokse sig større og stærkere. Men det der med at tvinge sig selv til udmattelse hver gang du er til træning, og i alle øvelser, er ikke en super god ide. På den måde nedbryder du jo musklen, inden den har fået mulighed for at reparere sig selv. Du må godt have en følelse af at kunne lave en 2-3 reps (løft) mere, når du er færdig med dit sæt. Samtidig synes jeg umiddelbart at 10 reps/6-10 sæt lyder helt forkert. Nu ved jeg selvfølgelig ikke, om der er en instruktør eller personlig træner, som har skræddersyet dit program til dig. Men jeg er rimelig overbevist om at min tidligere coach ville rynke kraftigt på brynene og ryste på hovedet af det i så fald. Når man er newbie, kører man normalt med højere reps (12-15 stk), lav vægt og et lavt antal sets (2-3). Du skal heler ikke bekymrer dig om, hvorvidt du er øm. Det siger ikke nødvendigvis noget om din præstation, eller den fremgang du kan høste af den. Nogen gange bliver man øm, og nogle gange gør man ikke. Det er i hvert fald min erfaring.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Smiling_Goat

Den der med no pain, no gain skal tages med et gran salt. Specielt når man er helt grøn som dig. Det er korrekt, at du selvfølgelig er nødt til at presse dig selv hårdt. Ellers har dine muskler jo ingen grund til at vokse sig større og stærkere. Men det der med at tvinge sig selv til udmattelse hver gang du er til træning, og i alle øvelser, er ikke en super god ide. På den måde nedbryder du jo musklen, inden den har fået mulighed for at reparere sig selv. Du må godt have en følelse af at kunne lave en 2-3 reps (løft) mere, når du er færdig med dit sæt. Samtidig synes jeg umiddelbart at 10 reps/6-10 sæt lyder helt forkert. Nu ved jeg selvfølgelig ikke, om der er en instruktør eller personlig træner, som har skræddersyet dit program til dig. Men jeg er rimelig overbevist om at min tidligere coach ville rynke kraftigt på brynene og ryste på hovedet af det i så fald. Når man er newbie, kører man normalt med højere reps (12-15 stk), lav vægt og et lavt antal sets (2-3). Du skal heler ikke bekymrer dig om, hvorvidt du er øm. Det siger ikke nødvendigvis noget om din præstation, eller den fremgang du kan høste af den. Nogen gange bliver man øm, og nogle gange gør man ikke. Det er i hvert fald min erfaring.

Jeg har også ændret lidt fremgangsmåde, siden jeg skrev, men jeg tror egentligt, at det, jeg gør, virker. Jeg kan i hvert fald helt sikkert mærke, at mine muskler er mere faste - altså må de jo blive påvirket, af det jeg laver.  

Jeg har også snakket med folk, der ved, hvad de laver, derude i virkeligheden, og de siger, at jeg har gang i det rigtige, så det går nok :)

Tak for det

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Smiling_Goat

Beklager at jeg ikke har responderet. Jeg er også ret sikker på, at jeg gør det rigtigt. Jeg øger i hvert fald vægt, som jeg skal, så jeg må jo blive stærkere. 

Jeg er også kommet frem til, at det ikke er så vigtigt, om man kan se indsatsen. Det er vigtigere, at jeg kan lide det. Jeg er ganske nydelig uden markerede muskler, synes jeg. Jeg motionerer, fordi jeg virkelig godt kan lide det, og fordi jeg bliver et snerrende monster, hvis jeg lader være. Det vil være fjollet at øge indsatsen og måske miste glæden ved det. Jeg sveder i hvert fald fint, og får pulsen op på nuværende tidspunkt, så under alle omstændigheder er det jo sundt. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites