Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Marioneta

Sund med antiinflammatorisk kost

Recommended Posts

Marioneta

Er der overhovedet nogen, som følger med i folks resultattråde mere? Synes generelt der er lidt dødt i resultatforumet bortset fra månedstråden, som er blevet lidt for målrettet til mig.

Jeg har tidligere haft en resultattråd herinde og tabt mig en del. Men jeg har også taget det hele på igen plus lidt mere. Jeg ville have forsvoret, at det nogen sinde ville ske, men nogen gange sker der ting, man ikke er herre over. Den korte historie er at de sidste par år af mit tidligere forhold var hårdt for min psyke, så jeg endte på antidepressiv medicin i slutningen af 2012. Nytårsaften 2012/2013 blev jeg indlagt akut med en stor dobbeltsidig lungebetændelse og sepsis og var indlagt i 14 dage og sygemeldt endnu to uger mere. Da jeg blev udskrevet vejede jeg 90,6 kg, hvor 6-7 kg var røget mens jeg var syg. Havde ellers været stabil på 96-97 kg et stykke tid. De første ca. 18 kg kom hurtigt (naturligt nok de 6-7 kg jeg tabte pga. sygdom) uden at jeg ændrede kost eller motionsvaner. Jeg fik at vide af sygeplejersken ved psykiateren, at det skyldtes venlafaxine, så fik noget nyt antidepressiv medicin og vægten stabiliserede sig noget mere. Jeg var i mellemtiden gået fra min eks (mit valg) og var psykisk meget sårbar. Jeg var enlig mor og prøvede at opfylde mine forpligtelser som Zumba instruktør, men det blev en sur pligt. Jeg følte mig stresset og udbrændt og jeg endte med at bestemme mig for at jeg måtte fokusere på min søn og mit arbejde. På det tidspunkt var jeg ikke den mor, jeg gerne ville være og jeg havde en advarsel til at hænge over hovedet pga. sygdom, så jeg måtte tage nogle valg og kun fokusere på det mest nødvendige. Så jeg holdt op med at undervise i Zumba og blev dermed meget inaktiv igen, hvilket har resulteret i at jeg nu vejer 120 kg! Og ja, det er faktisk den korte historie, var under så enormt pres en overgang, at det var helt latterligt, hvordan tingene bare blev ved med at vælte ind.

Men nu har jeg det meget bedre! Psykisk! Fysisk er derimod en anden historie. Lungebetændelsen har sat sine spor. Jeg har fået astma, som jeg nu er i behandling for. Hvad der er værre, synes jeg, er, at jeg har ondt hver gang jeg gaber og nyser samt hvis jeg tager en dyb indånding. Jeg er ved at være godt træt af ikke at kunne gabe eller nyse uden at opleve disse skarpe jag af smerte i min nedre venstre lunge. Jeg er under udredning for det, men det skyldes sikkert arvæv og der kan nok ikke gøres noget ved det. Men en ting kunne måske hjælpe og det er at tabe sig, for fedtet presser jo på lungehinden (hvor smerten kommer fra).

Da jeg tidligere tabte mig 15 kg, tabte jeg mig overalt på kroppen, men ikke på læggene. Det undrede jeg mig over og nu her hvor jeg har taget på igen, er mine lægge kæmpe store. Jeg har nu fundet ud af at der findes en sygdom, hvor fedt lagres i benene og det kan ikke tabes ved motion eller kostændringer. Det er der for at blive og meget kunne tyde på at jeg har det. Man kan gøre nogle ting ved det, dog vil det altid være et problem og det er mest for at forhindre at det bliver værre. For det kan blive så galt at man slet ikke kan bevæge sig til sidst. Men lige nu er det svært at se hvad der er almindeligt fedt og sygdomsfedtet, så jeg må tabe mig for at blive klogere på det. Men som udgangspunkt kan jeg godt regne med at jeg har det og jeg vil indrette min kost efter hvad der er godt for personer med denne type sygdom. Nemlig antiinflammatorisk kost.

Der står en masse om antiinflammatorisk kost på internettet og det er lidt svært at finde rundt i. De forskellige folk er heller ikke helt enige. Samtidigt er der en diæt, som kaldes RAD-diæt (rare adipose disease), men jeg synes ikke, at jeg kan finde så meget baggrundsviden omkring den og den er noget restriktiv. Men ideen i den er at formindske inflammationen i kroppen, så jeg vil fokusere på antiinflammatorisk kost med måske nogle enkelte tiltag fra RAD-diæten.

Jeg er træt af at være fed og jeg er ved at blive mere bevidst om hvor skidt min krop har det. Så nu skal det være, inden jeg spiser mig ihjel. Men jeg tror ikke på kure. Det skal være en livsstilsændring og det vil komme til at tage sin tid.

Et af de første skridt er at jeg vil starte op som Zumba instruktør igen. Det har jeg ønsket længe, men har ikke haft overskuddet til det. Men nu sker det om knap to uger og det glæder jeg mig til. Katalysatoren til mit første vægttab var at jeg startede til Zumba, hvilket gjorde så meget godt for mig, så håber det igen gør underværker for mig.

Kosten har jeg lagt an til i et stykke tid, men jeg har ikke helt kunne tage det sidste skridt. Det er svært, men det vil jeg også forsøge mig med nu. Ikke den store kolde tyrker dog, det har jeg lært at det ikke er godt for mig.

Mon der er nogen, som vil følge med og sparke mig, når jeg har brug for det?

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Marioneta

Antiinflammatorisk mad.

Fisk med højt indhold af omega-3-fedtsyrer
Kroppen kan ikke selv syntetisere omega-3-fedtsyrer, så det skal indføres med kosten. Får kroppen den essentielle omega-3-fedtsyre alfalinolsyre, så kan den dog syntetisere resten af de nødvendige omega-3-fedtsyrer, men de skal generelt alle indføres med kosten, da det ikke er alle som kan syntetisere omega-3-fedtsyrerne lige godt fra alfalinolsyre.
Forholdet mellem omega-6-fedtsyrer og omega-3-fedtsyrer skal være mere lige. I den vestlige kost er indtaget af omega 6 for højt sammenlignet med omega 3 (10:1). Undersøgelser har vist at ved at formindske forskellen imellem de to ned til 4:1 eller mindre, så opnår man store helbredsmæssige fordele.
Makrel, sild, sardiner, ansjoser, vildlaks, hellefisk, regnbueørred (kun alfalinolsyre). Indholdet af omega-3-fedtsyrer påvirkes ikke nævneværdigt ved rygning, saltning eller lagring på dåse. Det er først når fedtet svinder ind ved fx stegning, at indholdet formindskes.

Fuldkorn
Fuldkorn betyder, at man bruger hele kornet inkl. kim og skallen, hvor de fleste fibre, mineraler og vitaminer er. Der skelnes mellem hele eller knækkede hele korn og så formalet fuldkorn. Ved hele korn omgiver skallen og kimen frøhviden og derfor tager det længere tid at fordøje, hvilket forsinker konverteringen af stivelse til sukker og holder os mættet i længere tid samt forhindrer stigninger i blodsukkeret. Dette opnås ikke ved fuldkornsmel og det har næsten lige så højt glykæmisk indeks som hvedemel
Groft brød med hele korn, kogte fuldkorn, grød med fuldkorn, brune ris, basmati ris, parboiled ris

Bær
Indeholder anthocyaniner, som virker antiinflammatorisk
Brombær, blåbær, jordbær, hindbær, tranebær, sur-kirsebær

Grøntsager
Næsten alle grøntsager, rå og tilberedt, økologisk hvis muligt. Undgå kartofler og majs.
Gulerødder, rødbeder, avokado, løg, ærter, squash, agurk, asparges, pastinak, osv.
Korsblomstrede planter indeholder stoffer, som blokerer aktiviteten af et molekyle, som igangsætter inflammation.
Broccoli, blomkål, rosenkål, bok choy, romanesco broccoli, savoykål, palmekål, osv.
Andre grønne bladgrøntsager (jo mørkere grøn, jo bedre)
Spinat, romainesalat, hovedsalat, rucula, osv.
Arter af natskygge-slægten indeholder solanin, som fungerer som nervegift for insekter. Det er mest koncentreret i bladene og stilken, som ikke spises. Det er muligt at være følsom overfor solanin og opleve at det giver inflammation og ledsmerter, men for de fleste vil solanin ikke være et problem.
Tomater, peberfrugt, aubergine

Frugt
Spis ikke for meget frugt på bekostning af grove grøntsager. Tropiske frugter har det højeste glykæmiske indeks.
Æbler, pærer, ferskner, kiwi, granatæbler, appelsiner, røde vindruer, blommer, papaya, mango, ananas
 

Bønner og bælgplanter
Virker antiinflammatorisk og har et lavt glykæmisk indeks
Azukibønner, sorte bønner, kidneybønner, linser, kikærter, sort øjet bønner


Nødder
Især valnødder, da de indeholder den essentielle omega-3 fedtsyre alfalinolsyre og hjælper med at nedbringe det dårlige kolesterol. Mandler er rig på calcium og vitamin E. Hasselnødder er en god kilde til folsyre, som spiller en rolle i at holde niveauet af den dårlige amonisyre homocystein nede.


Soja

Soja indeholder isoflavoner, som virker antiinflammatorisk. Dog er der forskel på sojaprodukter og ikke alle anbefales. Tofu er rig på calcium og omega-3-fedtsyrer. Edamame bønner indeholder 3 gange så meget protein som de fleste andre grøntsager.


Mælkeprodukter

Hvis man ikke er laktoseintolerant eller har mælkeallergi, er mælkeprodukter antiinflammatorisk. Vælg dog altid den version med mindst mulig fedtindhold.

Krydderier

Ingefær indeholder gingeroler, som er antiinflammatoriske og kan afhjælpe gigtsmerter. Gurkemeje indeholder curcurmin, som er antiinflammatorisk. Curcurmin skal opvarmes for at aktivere dets antiinflammatoriske egenskaber. Andre krydderier er ægte kanel (fra ceylontræet og ikke kassia), hvidløg, cayenne og sort peber, chili.

 


Olier

Koldpresset rapsolie har en god fedtsyresammensætning

Ekstra jomfriolivenolie indeholder oleocanthal, som har mange gode antiinflammatoriske egenskaber. Det er dette stof, som gør at middelhavskosten har så mange helbredsfordele.
Valnøddeolie.

Kød og æg
Undgå rødt kød. Det indeholder mere blod end lyst kød og hæmoglobinet i blodet er ikke sundt. Vælg økologisk lyst kød og æg, da det indeholder en bedre fedtsyresammensætning.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Marioneta

Lige et indlæg, hvor jeg kan opdaterede vægten.

15.11.2015: 120,5 kg

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Marioneta

Måske også et indlæg med mine mål, sådan løbende.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Sophaya

Jeg vil gerne vide mere om den antiinflammatoriske kost og hvad den gør for dig :) og så hepper jeg selvfølgelig på dig. Fedt at du tager skridtet :) 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
linselusen

Det lyder spændende med den antiinflammatoriske kost.

Jeg havde for 3-4 år siden 1½ år, hvor jeg var syg igen og igen.. fik betændelse her og der.. og hver gang, jeg blev det mindste forkølet, satte det sig som bihulebetændelse, og det tog hver gang to omgange antibiotika/ tre uger at blive rask.. Det var et helvede at være syg og skidtmads hele tiden. Det viste sig så, jeg havde diabetes.. efter jeg fik det konstateret for to år siden, har jeg haft bihulebetændelse én gang. Så nogle gange hænger tingene sammen, selv om det kan være svært at finde sammenhængen.

Held og lykke. Jeg synes, det er så sejt med det zumba.. det ville jeg gerne, hvis ikke jeg var så kæmpestor og i så dårlig form.. måske på et tidspunkt :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Marioneta

Jeg vil gerne vide mere om den antiinflammatoriske kost og hvad den gør for dig :) og så hepper jeg selvfølgelig på dig. Fedt at du tager skridtet :) 

Jeg synes også, at det er spændende. Min lungehindebetændelse var/er jo inflammation og gjorde pisse ondt. Vi har også nogle autoimmune sygdomme i familien og så denne mulige lipødem sygdom, alt sammen noget, som er forbundet til inflammation. Så det giver meget mening for mig at forsøge mig med dette. Både for at tabe mig og for at blive sundere.

 

Jeg vil da også gerne give dig et venligt "spark", når du har brug for det. :) 

Jeg følger selv Anne Larsen og Martin Kreutzer og deres gruppe på Facebook om antiinflammatorisk kost og har købt den første bog i serien.

Det er ikke fordi jeg behøver, at slanke mig. Jeg har de sidste 10 måneder ganske ufrivilligt tabt 14 kg. pgra en rigtig grim omgang irritabel tyktarm. Jeg er bare rigtig interesseret i om antiinflammatorisk kost kan gøre noget godt for mit tarmsystem.

Min kæreste har udtalt, at han gerne vil kunne tabe sig ud fra den kost, så vi giver det et forsøg.

Held og lykke med dit projekt. :)

 

Jeg kan godt forestille mig, at en antiinflammatorisk kost ville hjælpe på din tyktarm. Jeg har selv en teori om at min lungehinde måske stadig er irriteret efter lungebetændelsen, fordi smerten flytter sig nogen gange og så er det lidt svært at overbevise sig selv om at det "bare" er arvæv. Indtil det modsatte er bevist lever jeg med håbet om at jeg kan få smerten væk på en måde og måske denne kost er vejen frem. Det er i hvert fald et forsøg. Min astma er jo også konstant inflammation i lungerne, så det kunne måske også hjælpe på det, selvom jeg heldigvis ikke døjer så meget med det.

 

Det lyder spændende med den antiinflammatoriske kost.

Jeg havde for 3-4 år siden 1½ år, hvor jeg var syg igen og igen.. fik betændelse her og der.. og hver gang, jeg blev det mindste forkølet, satte det sig som bihulebetændelse, og det tog hver gang to omgange antibiotika/ tre uger at blive rask.. Det var et helvede at være syg og skidtmads hele tiden. Det viste sig så, jeg havde diabetes.. efter jeg fik det konstateret for to år siden, har jeg haft bihulebetændelse én gang. Så nogle gange hænger tingene sammen, selv om det kan være svært at finde sammenhængen.

Held og lykke. Jeg synes, det er så sejt med det zumba.. det ville jeg gerne, hvis ikke jeg var så kæmpestor og i så dårlig form.. måske på et tidspunkt :)

Jeg er kæmpestor og i vildt dårlig form og skal undervise i en time om halvanden uge. Men det er et nyopstartet lokalt center og jeg får ingen løn for det, så de får hvad jeg kan levere her i starten. Fordelen ved at være instruktør er at man kan lave koreografierne, så de passer til ens eget niveau. Jeg hopper ikke så meget pga min størrelse, men så får jeg intensitet ind på en anden måde, som er mere low impact og folk sveder alligevel. Og egentligt er der mange på holdet, der heller ikke burde hoppe for meget. Zumba er jo for alle, så det er også de overvægtige og folk med skader, der kommer, så generelt tænker jeg meget low impact og når endelig jeg hopper, så beder jeg dem om at passe på sig selv.

Sukkersyge har vi heldigvis ikke i familien, så det er jeg sluppet udenom, selvom mit BMI er over 40. Jeg er blevet testet et par gange og der var ikke noget, heller ikke insulinresistens eller PCOS. Min cyklus er meget stabil og jeg blev nemt gravid. Men jeg bliver også ældre og jo længere tid jeg fortsætter med min nuværende livsstil, så øger det jo risikoen for at jeg får det en gang.

Jeg har en kollega, som har haft bihulebetændelse to gange her i sommer. Hun er noget større end mig og har PCOS og jo nok også insulinresistens. Der er sukkersyge i familien og hendes mand, som spiser samme kost som hende, har for nyligt fået konstateret sukkersyge. Men hun vil bare ikke indse at hun er en tikkende diabetes-bombe og spiser i smug for manden. Hun er jo så også mit skrækbillede, for hvis jeg ikke gør noget, så ender jeg også der.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
linselusen

Synes altså stadig det er vildt sejt med det zumba :D Har prøvet det et par gange.. men sidst vred jeg mit knæ og kunne intet i tre uger.. det var jo lidt øv. Vil dog stadig gerne prøve.. især sådan et sted, hvor ikke det er så skide højtideligt.. Lige pludselig må der dukke et sted op.

Vi har heller ikke diabetes i familien.. jeg ved ikke hvor det kom fra.. det er også lige meget. Jeg har ikke haft mange gener af det.. i hvert fald ikke efter, man fandt ud af det, da jeg tilfældigt var med i en undersøgelse om noget helt andet. 

Men det er da bestemt også bare med at tage skeen i den anden hånd, det er da sjovest, når man har valget :):gogo:

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Marioneta

Ja, du skal passe på dine knæ med Zumba. Derfor er det vigtigt at have sko på, som ikke står alt for godt fast på gulvet. Mange kommer med løbesko, som er lavet med hensyn til fremadrettende bevægelser og når de så står på stedet og twister med kroppen, kan det gå galt. Sko med en glattere overflade er bedre. Jeg bruger selv en dansesneaker som den på billedet. Den har en glattere overflade, som du kan se, så det er nemmere at twiste kroppen uden at skade knæerne. Splitsålen gør skoen meget fleksibel. Jeg har oplevet at vride om på min fod en del gange og slippe fuldstændigt godt fra det, fordi skoen er så fleksibel. Det er i hvert fald min teori, når jeg har sluppet godt fra at vride om og være nede og ligge :)

p22m.jpg

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Marioneta

Det er meget interessant at læse om denne kost. Fx spiser jeg gerne kylling og et enkelt æg om dagen, når jeg spiser sundt, for det er jo gode proteiner. Men faktisk så indeholder kylling og æg rigtigt meget af en omega-6-fedtsyre, som giver inflammation i kroppen. Vores kroppe har selvfølgelig brug for at kunne reagere mod infektioner med inflammation, men vi producerer nok selv af denne fedtsyre, så hvis vi tilfører kroppen mere har det kun skadeligt effekt.

Opdaterer mit andet indlæg, som jeg finder mere information omkring kosten. Jeg kan godt lide at gå lidt i detaljer, så jeg også ved hvorfor jeg skal spise noget bestemt og undlade noget andet. Men der er meget modsigende argumenter omkring de forskellige ting.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites