Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

mgy

Faste vendinger, eller?

Recommended Posts

mucher1

Så for resten også det der fra Deadline ... Så fik jeg endelig set "Amalie" :)

Pragtfuld klip, hvor hun beskylder en eller anden for at "ligne en russisk roulette" - åbenbart i den tro, at det betyder en østeuropæisk luder :)

Eller måske bare en med hul i hovedet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
paint

Godt, mgy! Stod lige og manglede sådan en tråd :)

Forleden sagde sportskommentatoren fra tv3, at tennisspilleren havde vundet, men "kun lige med fynd og klem"!

Det er rigtig nok, at udtryk kan ændre betydning, og at det ind imellem kan være fint nok - som fx at erstatte "pot og pande" med "kop og kande".

Men når professionelle snakkere vi tilføje noget ekstra vægt eller højstemthed til deres udtalelser med gamle ordsprog eller mundheld, og så tydeligvis har misforstået dem ... så får det jo sådan et særligt skær af ubehjælpsomhed eller opkomlingehed :)

Sportskommentatoren mente jo tydeligvis, at det var "med nød og næppe", "på et hængende hår" eller noget i den stil. Men "med fynd og klem" betyder jo tværtimod "lettere overgearet", "med brask og bram", "med store armbevægelser" osv.

Enig. I nogle tilfælde, kan det godt give en vis mening, som journalistfyren i Deadline også sagde. Nogle talemåder, indeholder udtryk, som mange aldrig har hørt om. *Trække på samme hammel', nævnte han vist, og det stammer trods alt fra dengang man brugte heste i landbruget. Det samme gælder 'sætte sit lys under en skæppe'. De færreste aner, hvad en skæppe er, og derfor giver udtrykket ikke den store mening (for dem)

Man når vi er ovre i 'brændt barn lugter ilde' og 'bære den af' (bære nag) og lignende, så er decideret åndssvagt at høre på.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007

Enig. I nogle tilfælde, kan det godt give en vis mening, som journalistfyren i Deadline også sagde. Nogle talemåder, indeholder udtryk, som mange aldrig har hørt om. *Trække på samme hammel', nævnte han vist, og det stammer trods alt fra dengang man brugte heste i landbruget. Det samme gælder 'sætte sit lys under en skæppe'. De færreste aner, hvad en skæppe er, og derfor giver udtrykket ikke den store mening (for dem)

Man når vi er ovre i 'brændt barn lugter ilde' og 'bære den af' (bære nag) og lignende, så er decideret åndssvagt at høre på.

He-he. Ja, han havde da bestemt nogle pointer i det der med, at referencerne fra mange af de der muldheld ofte er noget, som ingen længere ved, hvad er. På den anden side kunne det jo ikke undgå at bekymre lidt, hvis en, der selv skal undervise de kommende lærere, er alt for liberal og anything-goes-agtig, frem for at gå ind for, at man bør lære, hvad udtrykkene "rigtigt" betyder :)

Men jo, der er da mange fine - nuværende - talemåder, der er oprindeligt er folkelig misforståelser eller forvanskninger. Så er der ingen kære mor ... af "kæremål" (=appelsag). Det betyder jo faktisk endda det samme.

Mht. at noget kunne være "af lave" (og ikke lava), så er udtrykket muligvis meget forældet. I hvert fald fortalte min mor (der var født i 1920'erne), at hun længe havde opfattet linjen fra en eller anden gammel sang om at: "Leddet er af lave" som "ledet af en larve" :) Det viser selvfølgelig også lidt om, hvor meget a'erne har ændret sig siden 30'erne og 40'erne, at hun kunne misforstå lave for larve.

Men anyhouse, jeg kan nu godt lide gamle udtryk. De siger jo noget om, at nogen har tænkt på det her før, og gjort de samme erfaring med det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
advocatus-diaboli

My bad. Det gik lidt for stærkt for mig. Men pointen er stadig at konstruktionen "blanding af A eller B" er uheldig.

Godt du ikke lavede sjuskefejlen to gange.. Så havde du jo været rystet!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mucher1

Godt du ikke lavede sjuskefejlen to gange.. Så havde du jo været rystet!

Jeg stiller ikke så store krav til mig selv. Jeg er jo ikke lingvist :).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...