Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Gæst

Farvel, mavepine...

Recommended Posts

Gæst

...og oppustedhed! 

Dette er ikke en vægttabstråd, men den handler om ændret livsstil og først og fremmest øget velvære. Har siden en alvorlig tarminfektion for små ti år siden haft irritabel tarm (endeligt diagnosticert i 2013), og jeg har prøvet forskellige ting med kosten for at få det til at blive bedre (LCHF, ingen hvidt brød/sukker etc.), men intet har rigtig virket.

 

Nu orker jeg ikke at rende rundt og ligne en gravid og døje med forstoppelse flere gange om ugen længere. Så nu har jeg besluttet at give low fodmap diæten en chance i de fire-seks uger, man anbefaler for at kunne vurdere virkningen af det. 

 

Må bare tilstå, at jeg ikke er sådan topmotiveret - mere sådan lidt tvangsmotiveret, fordi jeg ikke kan holde det andet ud længere :D Det, der kan blive et problem, er min manglende interesse i mad. Jeg gider ikke, at mad skal være besværligt, og når jeg ser de lange lister over ting, som man IKKE må spise på low fodmap, så bliver jeg helt træt :genert: Jeg hader at smøre og spise madpakker, men vil ikke kunne spise i kantinen på low fodmap, og jeg skal i det hele taget til at tænke mad ind i min hverdag på en anden måde (pt hedder det kantineordning til frokost og rugbrød til aften - dejlig nemt, så er der tid til træning og andre rare ting også). Når jeg alligevel har besluttet at give det et skud, så er det fordi, at det jo virker for mange andre, og fordi mad også er besværligt, som det er nu, fordi jeg altid bliver oppustet bagefter. Og så er der alle de sundhedsmæssige aspekter med, at det bare ikke er sundt, når maven ikke fungerer (og det giver hovedpine, bumser og træthed også). 

Lige nu holder jeg ferie, men jeg starter med low fodmap, når jeg er kommet hjem til Danmark igen. 

Grunden til, at jeg opretter tråden allerede nu er for at give mig selv et spark bagi og lidt motivation for at komme i gang. Målene er i første omgang egentlig bare at få det til at fungere og holde motivationen for at blive ved, også når det bliver bøvlet.

Så selvom dette muligvis er den mest uambitiøse resultattråd, som dette forum længe har set, så tror jeg, at den kan hjælpe mig :-D 

Og så vil jeg meget gerne høre fra jer, der har erfaringer med low fodmap :kys: 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Reserveret til updates. Selvom jeg ikke har vægttab som mål, vil jeg alligevel holde lidt styr på det, da min vægt pt er ret ustabil og svinger meget. 

(Opdateres løbende) 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
DetSorteCirkus

Som du ved, har jeg fiflet lidt med det. Jeg har ikke fulgt diæten til punkt og prikke, men jeg har tænkt mig om.
Det er nu efterhånden mange måneder siden, at jeg har haft slemme diarré-anfald, så jeg kan mærke en klar bedring. Jeg er laktoseintolerant, og hvor jeg før ikke kunne drikke bare et lille glad mælk eller spise lidt flødeskum på en kage uden at fimse løs (tmi :genert: ) og blive halvskidt, er det nu muligt for mig (omend jeg stadig har det bedst med laktosefri produkter eller en laktasepille). Det tilskriver jeg helt klart en styrket tarm.

Jeg tror, at du har det værre, end jeg nogensinde har haft det, så jeg synes, det er en god ide med en decideret diætperiode. Du kan evt. fokusere på, at IBS er en proces, hvor bedring betyder, at man efterhånden kan slække på, hvad man spiser og ikke spiser. For mig røg æbler og løg helt ud i en periode, og det hjalp meget. Æbler kan jeg stadig ikke tåle, hvilket jeg er meget ked af, men løg er blevet ok igen.

Mit bedste tip er at købe et udvalg af råvarer fra listen af ting, du gerne må spise, og så prøve at improvisere og smage dig frem. På den måde står du ikke hele tiden med blindgyder i form af opskrifter, hvor du lige havde overset et par ting, du ikke må få, eller med en samling Low FODMAP-retter, hvis ingredienslister stritter i hver deres retning og medfører madspild. Jeg vil også anbefale dig at sætte dig ind i, hvor du kan få Low FODMAP-venlige alternativer til fx. pasta, ris og brød. Glutenfri er ikke altid nok. Rema har pastaskruer, der er ok hele vejen igennem, mens dem, jeg købte i Føtex engang, ikke var Low FODMAP, selvom de var glutenfri.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Arghhhhh, havde skrevet et langt indlæg til dig, DSC, men det valgte debatten at slette :rulle: :sur: 

 

Orker ikke lige at rekonstruere det nu, men prøver igen senere. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
DetSorteCirkus

@Ballademageren, hvordan går det? :)

Jeg kom til at tænke på dig forleden, da jeg købte en smoothie med bær. Både navn og billede fortalte intet andet end, at der var tale om et produkt af blendede bær. Det gjorde varedeklarationen til gengæld, for af den fremgik det, at 70% af indholdet var - æblemos... "Gulp", tænkte jeg, eftersom jeg allerede havde spist smoothien. 
Der skete heldigvis ikke noget, men det viser, hvor opmærksom man skal være, når man køber forarbejdede produkter.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

@Ballademageren, hvordan går det? :)

Jeg kom til at tænke på dig forleden, da jeg købte en smoothie med bær. Både navn og billede fortalte intet andet end, at der var tale om et produkt af blendede bær. Det gjorde varedeklarationen til gengæld, for af den fremgik det, at 70% af indholdet var - æblemos... "Gulp", tænkte jeg, eftersom jeg allerede havde spist smoothien. 
Der skete heldigvis ikke noget, men det viser, hvor opmærksom man skal være, når man køber forarbejdede produkter.

Det går ok :) Er stadig på ferie, og det er ikke sådan super let at spise det rigtige, men prøver så godt, jeg kan. Sørger for at gå meget og har også været ude at løbe. 

Og ja, jeg er også kommer frem til, at det kræver en indsats at finde frem til "sikre" produkter, og, som du selv er inde på, at få opbygget et ordentligt lager af basisvarer, så det ikke bliver så projektagtigt, hver gang, man skal have noget at spise. Overvejer at tage en indkøbstur i Sverige næste gang, jeg kommer derover. De har et meget større udvalg af varer til forskellige fødevareintolerancer. 

Og til dit tidligere indlæg, så giver det rigtig god mening at se det som en proces, hvor jeg i første omgang skal komme til at fungere ordentligt og forhåbentligt få mere energi. Og så må jeg prøve med at genindføre madvarer som et forsøg lidt ad gangen? 

Hvad gør du med mellemmåltider? Det er umiddelbart min største udfordring (udover det at skulle til at lave varm mad hver dag). 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
DetSorteCirkus

Det går ok :) Er stadig på ferie, og det er ikke sådan super let at spise det rigtige, men prøver så godt, jeg kan. Sørger for at gå meget og har også været ude at løbe. 

Og ja, jeg er også kommer frem til, at det kræver en indsats at finde frem til "sikre" produkter, og, som du selv er inde på, at få opbygget et ordentligt lager af basisvarer, så det ikke bliver så projektagtigt, hver gang, man skal have noget at spise. Overvejer at tage en indkøbstur i Sverige næste gang, jeg kommer derover. De har et meget større udvalg af varer til forskellige fødevareintolerancer. 

Og til dit tidligere indlæg, så giver det rigtig god mening at se det som en proces, hvor jeg i første omgang skal komme til at fungere ordentligt og forhåbentligt få mere energi. Og så må jeg prøve med at genindføre madvarer som et forsøg lidt ad gangen? 

Hvad gør du med mellemmåltider? Det er umiddelbart min største udfordring (udover det at skulle til at lave varm mad hver dag). 

 

Har de også produkter specielt til Low FODMAP? 

Når du er diagnosticeret med IBS, ville det måske være en ide at blive undersøgt efter diætperioden, dels for at se om det også fysiologisk har virket, dels for at få et billede af, hvor store fremskridt du reelt har gjort. Det kan jo være svært at afgøre på diætkost :)

Mellemmåltider er faktisk det letteste, synes jeg. Der er mange muligheder:

- Laktosefri* yoghurt med cornflakes, banan og bær
- Smoothie af laktosefri mælk og yoghurt, banan og bær
- Bananpandekage med blåbær og laktosefri creme fraiche
- Brødprodukter fra Grova og Schar med kødpålæg (fordi de er så dyre, er de netop gode at bruge som snacks). De har også chokolademuffins :slem:
- Ost 
- Gnavegrønt (gulerod, agurk, gul eller rød peberfrugt og små tomater) med dip af creme fraiche eller yoghurt rørt med lidt ketchup og cayennepeber
- Melon (minus vandmelon), kiwi, bær, appelsin, banan, ananas
- Lakrids, mælkefri chokolade, bolcher, vingummi og "sukkerfri" slik sødet med stevia

* I stedet for laktosefrie mælkeprodukter kan også bruges soya-, ris- og havreditto.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
spookzy

Hej ballademager

jeg har også spist efter low fodmap i perioder, og det er lidt af en opgave, men hvis det virker, er det jo fantastisk (det virkede desværre ikke helt for mig. Der skete forbedringer med maven, men jeg blev ikke symptomfri og så synes jeg simpelthen, jeg ofrede for meget i forhold til resultatet)...

nå, men ville også bare lige skrive, at jeg synes, det er en rigtig fin liste med mellemmåltider, DetSorteCirkus har skrevet, men har lige et par kommentarer. I hvert fald Schurs produkter indeholder johannesbrødkernemel, som du også skal holde dig fra i udelukkelsesperioden (altså, hvis du ikke reagerer på det, er det jo fint at spise det). Faktisk har jeg ikke fundet noget "færdigt" brød, som er ok i udelukkelsesperioden, men jeg mener lagkagehuset bager speltbrød, som er godkendt :). Og så skal du være ret opmærksom på det sukkerfri slik. Rigtigt meget af det er også sødet med oligo-fruktose, isomalto-oligo-sakkarider og lignende oligo-sakkarider. Disse kulhydrattyper er også udelukket i den første periode, og jeg ved i hvert fald, at min mave reagerer rigtigt slemt på dem :(. Det betyder desværre også at ret mange proteinbarer og de nye spændende fitness-produkter er udelukket, da rigtigt mange er begyndt at søde med disse stoffer, fordi de på normalt virkende maver faktisk har en positiv effekt (det er meget komplekse kulhydrater).

så vil jeg også anbefale dig at høre din læge, om du kan få en henvisning til klinisk diætist. Ret mange af dem kender efterhånden til low fodmap, så det kunne være, at en kunne hjælpe lidt på vej :)

Held og lykke med maven, jeg håber, det kommer til at virke for dig!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
DetSorteCirkus

Hej ballademager

jeg har også spist efter low fodmap i perioder, og det er lidt af en opgave, men hvis det virker, er det jo fantastisk (det virkede desværre ikke helt for mig. Der skete forbedringer med maven, men jeg blev ikke symptomfri og så synes jeg simpelthen, jeg ofrede for meget i forhold til resultatet)...

nå, men ville også bare lige skrive, at jeg synes, det er en rigtig fin liste med mellemmåltider, DetSorteCirkus har skrevet, men har lige et par kommentarer. I hvert fald Schurs produkter indeholder johannesbrødkernemel, som du også skal holde dig fra i udelukkelsesperioden (altså, hvis du ikke reagerer på det, er det jo fint at spise det). Faktisk har jeg ikke fundet noget "færdigt" brød, som er ok i udelukkelsesperioden, men jeg mener lagkagehuset bager speltbrød, som er godkendt :). Og så skal du være ret opmærksom på det sukkerfri slik. Rigtigt meget af det er også sødet med oligo-fruktose, isomalto-oligo-sakkarider og lignende oligo-sakkarider. Disse kulhydrattyper er også udelukket i den første periode, og jeg ved i hvert fald, at min mave reagerer rigtigt slemt på dem :(. Det betyder desværre også at ret mange proteinbarer og de nye spændende fitness-produkter er udelukket, da rigtigt mange er begyndt at søde med disse stoffer, fordi de på normalt virkende maver faktisk har en positiv effekt (det er meget komplekse kulhydrater).

så vil jeg også anbefale dig at høre din læge, om du kan få en henvisning til klinisk diætist. Ret mange af dem kender efterhånden til low fodmap, så det kunne være, at en kunne hjælpe lidt på vej :)

Held og lykke med maven, jeg håber, det kommer til at virke for dig!

Jeg er enig med dig. Jeg havde lige glemt det med johannesbrødskernemellet, fordi jeg ikke selv reagerer negativt på det. Jeg synes, at det er værd at prøve det, for hvis man kan tåle det, gør det immervæk mange ting nemmere. Jeg vil dog fraråde at lade det indgå i store mængder.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Har de også produkter specielt til Low FODMAP? 

Når du er diagnosticeret med IBS, ville det måske være en ide at blive undersøgt efter diætperioden, dels for at se om det også fysiologisk har virket, dels for at få et billede af, hvor store fremskridt du reelt har gjort. Det kan jo være svært at afgøre på diætkost :)

Mellemmåltider er faktisk det letteste, synes jeg. Der er mange muligheder:

- Laktosefri* yoghurt med cornflakes, banan og bær
- Smoothie af laktosefri mælk og yoghurt, banan og bær
- Bananpandekage med blåbær og laktosefri creme fraiche
- Brødprodukter fra Grova og Schar med kødpålæg (fordi de er så dyre, er de netop gode at bruge som snacks). De har også chokolademuffins :slem:
- Ost 
- Gnavegrønt (gulerod, agurk, gul eller rød peberfrugt og små tomater) med dip af creme fraiche eller yoghurt rørt med lidt ketchup og cayennepeber
- Melon (minus vandmelon), kiwi, bær, appelsin, banan, ananas
- Lakrids, mælkefri chokolade, bolcher, vingummi og "sukkerfri" slik sødet med stevia

* I stedet for laktosefrie mælkeprodukter kan også bruges soya-, ris- og havreditto.

Det lyder rigtig godt :P Skal have fundet frem til nogen, der er gode på farten, når jeg er på arbejde. 

Troede, at soya var no-go? Det er i  hvert fald hvad jeg har kunnet læse mig frem til? 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites