Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

HerErJeg

Nogen der har erfaring med akku-hækkeklippere?

Recommended Posts

HerErJeg

Jeg har ikke vildt meget hæk, men det er meget forskelligt rundt om i haven. Der er også hæk med stride stive grene, som  godt kan være lidt dumme at "save" sig igennem.

Jeg vil rigtig gerne fri af ledningen, men kan en akku-maskine klare opgaven tilfredsstillende? Jeg har svært ved at forestille mig hvor meget punch der er i de nye 36V batterier.

Ydermere tænker jeg på levetiden. Det bliver jo ikke et ret stort antal opladninger, så overlever batteriet på sigt, også selv om det er de fine nye LI-ION? Altså 2-3-4 års sommerbrug, er batteriet så stadig fit for fight?

Jeg har googlet frem og tilbage, mange resultater er nogle år gamle og udviklingen går jo stærkt, og regulære tests er der langt imellem.

Så hvis I har noget udstyr i skuret som I vil fortælle om, så skal I være meget velkomne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
artem666

Min far har en 18 Volt Bosch. og den klipper ok hvis vi ikke taler om så kraftige grene.

Men problemet er batteriet. For de holder ikke strøm til ret mange meter klipning, hvor man så skal skifte.

Men det største problem er reelt at holde liv i de batterier, da de dør ved ikke at blive brugt i flere måneder.

Så hvis du kun vil bruge den maskine 1-2 gange om året og de batterier ikke kan bruges til andre ting, vil mit gæt være at de måske allerede er døde året efter.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Daytrader

Jeg har ikke vildt meget hæk, men det er meget forskelligt rundt om i haven. Der er også hæk med stride stive grene, som  godt kan være lidt dumme at "save" sig igennem.

Jeg vil rigtig gerne fri af ledningen, men kan en akku-maskine klare opgaven tilfredsstillende? Jeg har svært ved at forestille mig hvor meget punch der er i de nye 36V batterier.

Ydermere tænker jeg på levetiden. Det bliver jo ikke et ret stort antal opladninger, så overlever batteriet på sigt, også selv om det er de fine nye LI-ION? Altså 2-3-4 års sommerbrug, er batteriet så stadig fit for fight?

Jeg har googlet frem og tilbage, mange resultater er nogle år gamle og udviklingen går jo stærkt, og regulære tests er der langt imellem.

Så hvis I har noget udstyr i skuret som I vil fortælle om, så skal I være meget velkomne.

Jeg har ikke prøvet en decideret hækkeklipper, men har fældet nogle træer men en BOSCH accu kædesav som jeg lånte af naboen og må indrømme at jeg var meget positivt overrasket. Ulemperne er selvfølgelig vægten .. hvis du skal have et batteri med en vis kapacitet så bliver den tung sammenlignet med en almindelig el-klipper. Batterierne er dyre - et BOSCH 36V 2,6 Ah koster ca 1300 kr, 4,0 Ah i nærheden af 1700 kr. Holdbarheden kan jeg desværre ikke udtale mig om.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
HerErJeg

Min far har en 18 Volt Bosch. og den klipper ok hvis vi ikke taler om så kraftige grene.

Men problemet er batteriet. For de holder ikke strøm til ret mange meter klipning, hvor man så skal skifte.

Men det største problem er reelt at holde liv i de batterier, da de dør ved ikke at blive brugt i flere måneder.

Så hvis du kun vil bruge den maskine 1-2 gange om året og de batterier ikke kan bruges til andre ting, vil mit gæt være at de måske allerede er døde året efter.

Er det også med de dødsmarte LI-ION eller lidt ældre NIMH batterier?

LI-ION lover jo guld og grønne skove mht. holdbarhed og skødesløs behandling.

Jeg er også bare sådan bob bob bob, jeg orker næsten ikke endnu en lille bitte motor på en hækkeklipper, for de kan også blive så forbistret trælse efter et par år.

Jeg har faktisk en Makita motorenhed, hvor der kan monteres forskelligt forskelligt udstyr. Men hækkeklipperen er rasende dyr, mindst 3.000 kr. i allerbilligste netbutik. Derfor render jeg og kigger efter alternativer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
artem666

Er det også med de dødsmarte LI-ION eller lidt ældre NIMH batterier?

LI-ION lover jo guld og grønne skove mht. holdbarhed og skødesløs behandling.

Jeg er også bare sådan bob bob bob, jeg orker næsten ikke endnu en lille bitte motor på en hækkeklipper, for de kan også blive så forbistret trælse efter et par år.

Jeg har faktisk en Makita motorenhed, hvor der kan monteres forskelligt forskelligt udstyr. Men hækkeklipperen er rasende dyr, mindst 3.000 kr. i allerbilligste netbutik. Derfor render jeg og kigger efter alternativer.

Det er LI-ion

Det værste du kan udsætte dem for er ikke at bruge dem i et halvt år.

Kender flere der har købt dyre Dewalt boreskruemaskiner, som de har skulle bruge til et projekt, og så har den lagt stiller hen over vinteren, og når de så skal bruge den igen næste sommer er batteriet dødt.

Ja sådan var det også med min egen AEG som jeg købte mens jeg boede i lejlighed, og da jeg så købte hus 10 måneder efter var batteriet dødt, men der var jeg dog så heldig at få to nye på garantien, og de virker stadig fint her 3½ år efter, fordi de netop bliver brugt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
HerErJeg

Det er LI-ion

Det værste du kan udsætte dem for er ikke at bruge dem i et halvt år.

Kender flere der har købt dyre Dewalt boreskruemaskiner, som de har skulle bruge til et projekt, og så har den lagt stiller hen over vinteren, og når de så skal bruge den igen næste sommer er batteriet dødt.

Ja sådan var det også med min egen AEG som jeg købte mens jeg boede i lejlighed, og da jeg så købte hus 10 måneder efter var batteriet dødt, men der var jeg dog så heldig at få to nye på garantien, og de virker stadig fint her 3½ år efter, fordi de netop bliver brugt.

Men det er jo håbløst med alt det sæsonbetonede udstyr der sælges med batterier. Hvis problemet er så stort, så er der forbløffende stille omkring problematikken. Der må da være en ordentlig bunke plæneklippere og deslige, som "lige om lidt" skal have nye batterier.

Jeg har faktisk lige haft ringet til Bosch kundeservice, og du gætter jo nok hvilket svar det var. Det betyder overhovedet ikke noget, måske taber den 1%. Det tror jeg så heller ikke et sekund på!!

Men det er jo umuligt at finde nogen med teknisk indsigt som kan give et ærligt svar.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
money_man

Har en Black og decker 36v hækkeklipper. Den er jeg meget tilfreds med, har haft den i tre år nu og den holder strømmen fra sæson til sæson. Det er en med li-on. På en alm klipning har jeg strøm til ca 45min. Det tager 30min at lade batteriet op, men har to så jeg altid har et at skifte med.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
HerErJeg

Har en Black og decker 36v hækkeklipper. Den er jeg meget tilfreds med, har haft den i tre år nu og den holder strømmen fra sæson til sæson. Det er en med li-on. På en alm klipning har jeg strøm til ca 45min. Det tager 30min at lade batteriet op, men har to så jeg altid har et at skifte med.

Gør du så noget specielt for at motionere batteriet uden for sæsonen, eller pakker du bare maskinen væk? For så synes jeg det lyder rigtig godt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
money_man

Pakker den bare væk. Der er jo en indikator bag på batteriet som viser hvor meget strøm der er tilbage. Lader dem altid helt op inden de bliver pakket væk og kan se når jeg finder dem frem igen at der er samme mængde strøm.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...