Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

mortiltrepiger

Motion og vægttab

Recommended Posts

LucasP

Tag at hent mobil appen "Lifesum". Det er en super god hjælp, til at holde styr på hvad man indtager af mad i løbet af dagen. Det kan være rigtig svært og besværligt at måle, og vurdere hvor mange kalorier man indtager i løbet af dagen. Men den app gør det nemt og hurtigt!

Og ja - kosten er det absolut vigtigste, så få styr på den  ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
LucasP

Du smadrer din forbrænding ved så lille et indtag.

Som Louise også siger, så ødelægger det forbrændingen at have et så lille indtag. Få styr på dit ligevægts indtag(kan udregnes på nettet), Sørg for at dit kalorie underskud ikke bliver meget mindre end 500-600 kacl. Husk at protein og sunde fedtstoffer også spiller en vigtig rolle i vægttabsprocessen, så sørg for at have styr på alle dine makro tal i kosten og ikke blot kalorier.

Glem alt om suppekur - jo mindre du vil leve af suppe resten af livet  :D  Kroppen bliver bare mere "forskrækket" når du kommer tilbage på normal kost og mange tager derfor den tabte vægt på igen. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Aima

Det du råder TO til svarer til at sætte sig i en bil med bind for øjnene.

Jeg ville til enhver tid hellere se, at min vægt bevægede sig i den forkerte retning så jeg kunne gøre noget ved det end at vågne op to måneder senere og konstatere, at jeg ikke er blevet så slanket som jeg havde planlagt eller at det er gået den forkerte vej. Med andre ord synes jeg ikke, at det er et godt råd, som du kommer med. Faktisk synes jeg, at rådet er ret åndsvagt.

Jeg synes, at TO skal se realiteterne i øjnene og bruge vægten som den indikation af hvor hun er på vej henne. Hvis den ikke bevæger sig nedad i løbet af en længere periode så skyldes det andre faktorer som hun burde arbejde med.

Vægttab er ikke den raketvidenskab for alle andre, som det tydeligvis er for dig. Nogle af os har nemt nok ved at forstå og forholde os til, at det sådan set bare handler om at få færre kalorier, end vi forbrænder.

Hvis man har et udpræget kontrolbehov eller alternativt er en smule tung i opfattelsen, er det skam fint nok at veje sig hyppigt, men hvis det decideret går ind og påvirker motivationen som hos TS, er det nok smartere at lade være. Hun virker jo nemlig til at have forstået det helt basale, og derfor er jeg ret overbevist om, at det snildt skal lykkes for hende uden vægt, når blot hun sørger for af tælle kalorier.

Hvad du gør, og hvordan dit forhold til din badevægt er, styrer du vistnok bare selv, for guderne skal da vide, det ikke var dig jeg brugte tid på at forholde mig til.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
VictorAA

Som sagt skal du have styr på dine makro tal - Kalorier(KCAL) - protein og fedt. Du skal ligge i kalorieunderskud hvis du ønsker at tabe dig, et sted mellem 400-500 kcal i underskud er et fornuftigt niveau. Samtidig er det vigtigt at du sørger for at indtagelsen af din kost, er fordelt rigtigt over dagen. Du skal på ingen måde være bange for fedt og protein, da det er vigtige elementer i en sund kost i forbindelse med vægttab, men sørg for kun at indtage de sunde fedtkilder. og ingen sukker! Prøv at få størstedelen af dine kcal fra fødevarer som ikke indeholder en stor mængde stivelse, som eks. pasta. 

Mht. træning skal du prøve at varierer din træning, så kroppen ikke "vænner" sig til den sædvanlige cykeltur. Du kan med fordel kombinerer din cardio træning med en smule styrketræning, da dette også er med til at sætte gang i forbrændingen. Der er mange forskellige former for cardio. Hvis du ønsker at sætte bedre gang i din forbrænding, kan det være en mulighed at læse lidt om begrebet "HITT-Cardio" som i bund og grund er interval træning. Her er det tale om mindre cardio sessioner, men med et højre intensitets niveau, som sætter skub i dit vægttab :)

held og lykke med det  :gogo:

 

Hey Jordi90. Træner selv en del, dog mest styrketræning. Er lige begyndt på min cut-periode, og vil gerne tilføje lidt Cardio et par gange om ugen. Jeg har godt hørt en del om HIIT, kan du uddybe det lidt mere eller evt. komme med forslag til et program?  :D

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jordi90

Hey Jordi90. Træner selv en del, dog mest styrketræning. Er lige begyndt på min cut-periode, og vil gerne tilføje lidt Cardio et par gange om ugen. Jeg har godt hørt en del om HIIT, kan du uddybe det lidt mere eller evt. komme med forslag til et program?  :D

Hej VictorAA. Så kan du med fordel anvende HIIT Cardio. Jeg anvender selv intervalløb i forbindelse med Cut. 

Jeg vil anbefale HIIT Cardio sessioner på 20-40 min:

Level 1, begynder:

Opvarmning: jog 5 min

HIIT: 8 x 30 sec sprints, 1 min jog/lunten mellem hver sprint

Cool down: jog 5 min

Level 2, motionist:

Opvarmning: jog 5 min

HIIT: 12 x 30 sec sprints, 1 min jog/lunten mellem hver sprint

Cool down: jog 5 min

Level 3, veltrænet:

Opvarmning: jog 5 min

HIIT: 12 x 45 sec sprints*, 1 min jog/lunten mellem hver sprint

Cool down: jog 5 min

 

* HIIT cardio er en del hårdere end at løbe i moderat tempo hele turen, men du sætter også bedre gang i din forbrænding. Følg planen og gå videre til næste niveau når du føler dig klar.

*Prøv i intervallerne med sprint, at få pulsen op på 90 % af max puls.

*Du burde få en signifikant fremgang efter 6 uger – men husk at dyrke styrketræning og spise sundt.

Læs evt denne artikel, den er super god: bodybuilding.com/fun/ultimate-8-week-hiit-for-fat-burning-program.html

 

"A study from Australia reported that females following a 20-minute HIIT program, consisting of 8-second sprints followed by 12 seconds of rest, lost six times more body fat than the group who followed a 40-minute cardio program performed at a constant intensity of 60 percent of their maximum heart rate." - Dette gælder selvfølgelig også hos mænd  ;) 

Held og lykke med træningen  :) 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
VictorAA

Hej VictorAA. Så kan du med fordel anvende HIIT Cardio. Jeg anvender selv intervalløb i forbindelse med Cut. 

Jeg vil anbefale HIIT Cardio sessioner på 20-40 min:

Level 1, begynder:

Opvarmning: jog 5 min

HIIT: 8 x 30 sec sprints, 1 min jog/lunten mellem hver sprint

Cool down: jog 5 min

Level 2, motionist:

Opvarmning: jog 5 min

HIIT: 12 x 30 sec sprints, 1 min jog/lunten mellem hver sprint

Cool down: jog 5 min

Level 3, veltrænet:

Opvarmning: jog 5 min

HIIT: 12 x 45 sec sprints*, 1 min jog/lunten mellem hver sprint

Cool down: jog 5 min

 

* HIIT cardio er en del hårdere end at løbe i moderat tempo hele turen, men du sætter også bedre gang i din forbrænding. Følg planen og gå videre til næste niveau når du føler dig klar.

*Prøv i intervallerne med sprint, at få pulsen op på 90 % af max puls.

*Du burde få en signifikant fremgang efter 6 uger – men husk at dyrke styrketræning og spise sundt.

Læs evt denne artikel, den er super god: bodybuilding.com/fun/ultimate-8-week-hiit-for-fat-burning-program.html

 

"A study from Australia reported that females following a 20-minute HIIT program, consisting of 8-second sprints followed by 12 seconds of rest, lost six times more body fat than the group who followed a 40-minute cardio program performed at a constant intensity of 60 percent of their maximum heart rate." - Dette gælder selvfølgelig også hos mænd  ;) 

Held og lykke med træningen  :) 

 

Fedt!  jeg takker  ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Stine_Madsen

Når det kommer til vægttab, så synes jeg at det er meget personligt hvad der egentlig virker :-) Jeg har selv været igennem meget forskelligt, så kan ikke andet end at fortælle havd der virkede for mig -> og det var slet slet ikke det jeg begyndt på. 

 

Træningen: Fitness/styrketræning er godt, især sammen med cykling. Men det som virkelig virkede for mig, var da jeg begyndt at boksetræne, og samtidig fik interesse for at blive bedre og hurtigere. Især da jeg skaffede mig en boksepude til hjemmet (se f.eks. denne guide) så skete der noget. Jeg begyndte nemlig at cykle og boksetræne hver dag i en lang periode, hvilket gav resultater, og som mig motivation. 

 

Mad: Jeg prøvede diverse "kurer" og syntes ikke rigtig der var noget som virkede for mig. Men da jeg så pludselig begyndt på LCHF, hvor jeg faktisk også kunne blive mæt, så begyndte jeg at tabe mig. LCHF er ikke for alle, men jeg vil anbefale at prøve det - det er nemlig nemt at lave mad, og man taber sig meget i starten (motivationen). 

 

/L

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites