Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

DetSorteCirkus

Billig ferie - ind/udenlands

Recommended Posts

DetSorteCirkus

Jeg tænkte, at det kunne være hyggeligt og nyttigt med en tråd om billige ferier.

Det er et vidt begreb, så jeg tænker at definere det som "alternativet til ingen ferie". Altså der, hvor det lykkes at komme afsted på budget i stedet for at måtte blive hjemme, eller hvor en bestemt ferieform eller destination pludselig bliver opnåelig.

Jeg håber, at I vil være med :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DetSorteCirkus

For et par år siden var min veninde og jeg på weekend i Lund, og det var virkelig et spørgsmål om bare at komme et eller andet sted hen og se lidt andet.

Transport: Swebus København-Lund t/rt - 100 kr. pr. person

Hotel: Ibis Styles Lund - 400 kr. for en overnatning med morgenmad for to personer

Seværdigheder med fri entré: Rundvisning i domkirken, Lund Kunsthal, Botanisk Have og et lille galleri indrettet i et tårn fra 1300-tallet (kan desværre ikke huske navnet, men det ligger centralt)

Vi ville gerne prøve at spise på byens fine Grand Hotel, hvor vi hjemmefra havde set, at man kunne få gourmet-köttbullar og lokal øl for 200 kr. pr. person. Det kunne vi selvfølgelig godt have gjort billigere, men det var bestemt pengene værd.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
paint

Nu skriver du også ”udenlands”, så her kommer en (synes) jeg billig tur

En ungt familiemedlen blev student sidste år og tog sammen med sin kæreste en tur til Hamburg (hvad gør man ikke for at få kæresten på tomandshånd på et hotelværelse, når man bor hjemme :slem: )

Han fortalte mig at det havde været ”sygt billigt”.

To billetter med Orange Udland (DSB) til Hamburg: 249 kr hver vej, per næse.

De havde boet på et trestjernet hotel lige ved Hamburg Hauptbahnhof, helt fint hotel, sagde han)

Pris: 630 kr for to overnatninger for to personer – det er 150 kr per overnatning per person.

De ville gerne se 'Hamburg's Kunstmeile' (Art Mile) dvs. en helt område med diverse kultur/kunstmuseer mv. som ligger lige ved Banegården.

De havde været på havnerundfart. Og i øvrigt sejlet ud til diverse ting i Hamburgs Havn. De havde købt et eller andet 'Hamburg card', som gav ubegrænset kørsel med alle busser, tog og færger.

Hamburg Kunsthalle, var det vist også blevet til. De havde også været en tur i 'Hafencity' (noget nyt byggeri ved Elben, bl.a et koncerthus i 25/26 etager) og slutteligt noget,  der vist hed noget i retning af 'Openloft Musiktheater (opera for yngre mennesker af et særligt operakor/sangere)

Jeg ved ikke, hvad entré-prisen, havde været til alle de ting de havde været inde at se, men efter hans udsagn, havde det absolut ikke været ret dyrt.

Dvs. 500 kr per person for togbillet til Hamburg (fra København)

300 kr per næse for to overnatninger.

Hamburg Card, kostede vist 7-8 Euro, for en dag (muligvis et døgn)

Den éne aften, havde de spist på McD på Banegården ( meget billigere end i Danmark, sagde han)

De havde også spist ved en slags 'pølsevogn' nede ved havnen, som i stedet for pølser, solgte noget fisk/fiskesandwich (agtigt)

Han kom i øvrigt med det lille 'fif', at hvis man rejste fra København, skulle man vælge de afgange de gik over Rødby – Puttgarden (4½ time) (turen via Jylland tog meget længere tid, men kostede øvrigt det samme)

God tur (hvis man er blevet inspireret) :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
JesperP

Forslag:

Hvis I er til cykelferie/cykelcamping vil jeg foreslå Polen:

1. I tager toget til Ystad.

2. Tager med færgeruten "Ystad - ?winouj?cie". Ruten sejles af Polferries

3. Tag med toget til Olsztyn kl. 10:04 med skift i Poznan.

4. Tag en overnatning i Olsztyn.

5. Cykle til Ruciane-Nida i området "De Mazuriske Søer (Mazury på polsk)".

6. Besøge Bia?owie?a Urskoven ved grænsen til Hviderusland. Man kan se bisoner i dyrehaven vest for Bia?owie?a.

7. Hitlers gamle østlige hovedkvarter Gier?o? kaldet Ulveskansen ligger i Det Mazuriske Søområde.

8. Hvis I tager cykler med toget skal I sikre jer, at der er plads til cykler i togene.

Polferries: http://www.polferries.dk/farge

Interrail One Country Pass (Interrail til et land): http://www.dsb.dk/find-produkter-og-services/interrail/

PKP (Polske Statsbaner): http://rozklad-pkp.pl/en

Lån eller køb bogen TUREN GÅR TIL POLEN.

4?winouj?cie?winouj?cie" ?winouj?cie?winouj?cie

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Jeg har cyklet rundt i Danmark i mine unge dage. Dvs. indtil for tyve år siden, ca. Overnattede på vandrehjem. Men bortset fra transporten er det ikke voldsomt billigt. Vandrehjem var dyre, syntes jeg. Og det er vist tyndet meget ud i dem. Det positive er bl.a. fornemmelsen af at præstere noget. Man ser også ting på en helt anden måde. Men tiden ved en seværdighed er mindre, fordi transporttiden er så stor. Så man lægger en rute, hvor man ser få ting, der passer nogenlunde med en rute (og som man meget gerne vil se). Og tager en hel dag i en by (når armbåndsuret hænger nede nær albuen, fordi man har tabt sig!). Jeg kørte alene, så det var ikke videre socialt. Men det behøver det jo ikke at være. Hav det nødvendige værktøj og vigtige reservedele (ekstra eger, ekstra slange, samleled til kæde - det er nødvendigt, kæde til navgear, hvis det er Torpedo 3-gear, et lille sortiment af bolte og møtrikker, 1 mm ståltråd. Jeg er kørt 60 km på ståltråd, da lejet til min ene pedal røg sig en tur. ). Jeg kan ikke finde min gamle pakkeliste (den lå altid oven på programmerne til min hjemmedatamat, men nu?). 

Man skal være i rasende god form inden turen. Overveje nøje, hvad man skal have med og hvad der er overflødigt. Man skal kunne klare flere dage i regn. Man skal have effektive kalorier i en styrtaske (jeg kørte på æg og dadler). Vand er bedre end sodavand. Evt. kan man blande en flaske æblemost med 50% vand. Jeg har enkelte gange mærket noget, der lignede saltmangel (derfor de hårdkogte æg). Og en gang et nær-hedeslag (hæld vand i håret og ud over ansigtet straks, du begynder at se farvede stjerner. Det kan man ikke så godt med sodavand, men sukker i håret er sikkert bedre end et hedeslag). 

Brug gerne 1 cm kort, de er de bedste at navigere efter. Også fordi de viser større bygninger og koter (man kan se bakkerne). Et kompas fylder meget lidt. Kort kan fås som enkeltblade og man kan få en kortholder til styret. Det brugte jeg ikke, men se hellere for tit end at køre fem kilometer den gale vej. Hav nye kort. Mange smutveje viser sig at være afbrudt af nye motorveje (cyklister skal ikke tro, at vi er noget). Planlæg turen på forhånd. Book plads på vandrehjem. 

Mål din ydeevne inden turen. Træn,.

Der findes mange typer tasker og frontbagagebærere. En let anhænger skulle kunne bære et telt. 

Jeg har været i Sønderjylland, Nordjylland, Sjælland, Djursland og på Møn (samme tur som Sjælland). Fyn nåede jeg ikke. Og op langs Vestkysten. Det længste stræk var 175 km på én dag. Det hurtigste var 150 km på 6½ timer, inkl. pauser. Det var en fryd. Det er den halve hastighed af toget til Thisted. Da jeg nåede til Aggersund, mødte jeg en fyr, der var startet i Løgstør, samtidig med jeg startede i Trige. Vi fulgtes ad et stykke, inden han gav op (og nej, jeg pacede ham ikke). Men den dag var vinden også perfekt. 

I dag vil jeg skulle anstrenge mig for at holde 15 km/t over en længere strækning. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
paint

Den nok allerbilligste rejse, man kan komme ud på, er med Megabus.com. De sælger helt utroligt billige busbilletter, rundt omkring i hele Europa - dog ikke fra Danmark. Men man kan køre fra f.eks Hamburg til Múnchen (en tur på 12 timer) for kun 20 DKK. (samme pris for returrejsen). Man kan med DSB Orange Udland, køre til Hamburg for 249 kr

De kører også i Frankrig og Spanien (Barcelona) - så hvis man er lidt frisk på, at finde forbindelser, kan man komme rundt for en meget billig penge.

http://uk.megabus.com/Default.aspx

Turen fra Hamburg til Múnchen, kan vælges som natkørsel. (hvor der tilsyneladende er liggepladser)

Brian-Souter-007.jpg

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...