Jump to content
Velkommen til DinDebat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

munanne

Betalt lektiehjælp?

Recommended Posts

lojha

Nu spørger jeg måske dumt, men hvorfor hjælper man ikke selv som forældre? Er det fordi man mangler tid, faglige kundskaber eller pædagogiske kundskaber? :gruble:

Det kan der være masser af gode grunde til.

Hvis jeg havde haft brug for hjælp, da jeg gik i skole, ville det have været meget begrænset, hvad mine forældre med deres meget korte skolegang kunne have hjulpet mig med især i de store klasser og gymnasiet.

Min bror og svigerinde betaler i dyre domme for lektiehjælp til deres ene søn. Han har brug for specialundervisning i læsning - skolen mener ikke, at det er et problem, at han på dette tidspunkt i 3. klasse knap kan alfabetet, og forældrene har ikke de nødvendige pædagogiske kompetencer til at lære ham det selv.

Hvis min datter får problemer med matematik, kommer jeg til kort. Jeg har selv haft ret svært ved matematik, og jeg kan se på mine nevøers skolebøger, at matematikundervisning har ændret sig rigtig meget på de 23 år, der er gået siden, jeg selv gik i skole.

Min niece bor alene med sin ordblinde mor, som har haft verdens dårligste skolegang med masser af mobberi og fagligt nederlag på fagligt nederlag. Heldigvis klarer min niece sig rigtig godt i skolen, men hvis hun får faglige problemer vil der ikke være spor hjælp udover moralsk opbakning at hente derhjemme. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Daytrader

Børn der har svært ved at følge med i nogle fag har måske bare behov for at lære på en anden måde. Der er heldigvis mange alternativer idag som desværre ikke eksisterede da jeg gik i skole - apps, computerspil og youtube f.eks.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gaest

Jeg er ansat gennem et større firma og har som studiejob 3 faste elever i ugen. Der er enorm efterspørgsel, selvom firmaet rekrutterer nye ansatte hele tiden. Jeg takker ugentligt nej til nye forløb. Markedet vokser hurtigt. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
psykonella

Nu spørger jeg måske dumt, men hvorfor hjælper man ikke selv som forældre? Er det fordi man mangler tid, faglige kundskaber eller pædagogiske kundskaber? :gruble:

Mange forældre nationalt, kan ikke klare eksempelvis matematiklektier fra 4.klasse af - de forstår det ikke fagligt.

Af samme årsag er der oprettet forældreskoler rundt om i landet, der tilbyder forældre at de kan komme på skolebænken i sådan noget som brøker og procentregning så de kan hjælpe med 4. klasses matematik

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
psykonella

Børn der har svært ved at følge med i nogle fag har måske bare behov for at lære på en anden måde. Der er heldigvis mange alternativer idag som desværre ikke eksisterede da jeg gik i skole - apps, computerspil og youtube f.eks.

Bortset fra at det ikke har noget man andre måder at lære på. Det er de samme metoder. Om du bruger en app med klodser eller fysiske klodser er det samme.

Jeg er fra 1974 og der er ikke en eneste metode i matematik der ikke er de samme der har været brugt, selvom mange mener der er noget heeeeeeeeeelt nyt.

Voksne glemmer  ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
lucasine

Jeg har haft forældre matematik på vores skole, et tilbud vi fik gennem AOF mener jeg , og holdet var fuldt booket op , og det bedste jeg nogensinde har gjort , på daværende tidspunkt gik sønnike i 3 og pigen i 0 nu er de i 2 og 5 , men det kom sig af at Deres udregninger så simpelt som at låne(trække fra) i matematik, han kunne slet ikke fortælle os hvordan de gjorde ""og gik helt i sort , vi forældre havde lært det på en anden måde, og han kunne ikke forklare os det , så tog jeg det kursus og syntes selv jeg er rimelig påklædt til den alm matematik hjælp i dag med lektier ol vi havde faktisk et halvt års tid en dreng fra 8 som var super dygtig til det der tog min søn og hans kammerat en time hver fredag eftermiddag , det hjalp også fantastisk

Men her har den største udfordring været at lave opgaverne på samme de som de gær det i dag og ikke den måde vi lærte denne på i tidernes morgen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Blah Blah

Der findes så mange glimrende, frivillige lektiehjælperordninger, at jeg ikke begriber, hvorfor folk betaler for det. Der findes også gratis kurser i matematik for forældre, så de bedre kan støtte deres unger med lektierne. 

Måske handler det også om at acceptere, at barnet på et givent klassetrin ikke kan matematikken perfekt, og at der vil være fejl i det, barnet laver? De går jo i skole for at lære, ikke for at være perfekte.

Handler det mere om, at vi som forældre ikke kan acceptere, hvis vores barn ikke ligger nr. 1 i klassen, end det handler om, at børnene ikke lærer nok i skolen?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vusel

Der findes så mange glimrende, frivillige lektiehjælperordninger, at jeg ikke begriber, hvorfor folk betaler for det. Der findes også gratis kurser i matematik for forældre, så de bedre kan støtte deres unger med lektierne. 

Måske handler det også om at acceptere, at barnet på et givent klassetrin ikke kan matematikken perfekt, og at der vil være fejl i det, barnet laver? De går jo i skole for at lære, ikke for at være perfekte.

Handler det mere om, at vi som forældre ikke kan acceptere, hvis vores barn ikke ligger nr. 1 i klassen, end det handler om, at børnene ikke lærer nok i skolen?

I vores tilfælde handler det om at hjælpe barnet til at lære de ting, som lærerne påpeger skal forbedres. Vi har i øjeblikket et intenst læseforløb med vores 6 årige datter, da lærerne mener at hun skal terpe yderligere for at lære at læse inden hun er færdig i 0. klasse.

Var jeg ordblind eller havde svært ved dansk af andre årsager, så ville jeg helt sikkert hyre hjælp til at få klaret lektielæsningen på en god måde. Og jeg ville hyre en som kom hjem til os, på tidspunkter, hvor det passede ind i vores dagligdag, og det er noget lettere, når man selv finde en i stedet for at være afhængig af gratis tilbud. 

Jeg vil også helt uden at blinke hyre hjælp til mine børn i de større klasser (både folkeskole og ungdomsuddannelse) hvis de har behov for at hæve niveauet for eksempelvis at få karaktererne til at komme ind på bestemte studier. Jeg ville endda også sponsorere ekstra hjælp til videregående uddannelse, hvis det kunne sikre dem et bedre eksamensresultat eller bare at de bestod så de ikke spildte samfundets penge ved at droppe ud. 

Så ja, jeg kan sagtens forstå at det vinder frem - og ja, det er lige så uretfærdigt at vi har råd til det, når andre ikke er så heldigt stillet, som det åbenbart er uretfærdigt at der er forskel på konfirmationsfesters budget. Men igen, hvis vi betaler selv, så kan de mindre heldigt stillede jo heldigvis lettere få adgang til de gratis tilbud.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
lisesstil

Her ville det godt kunne blive aktuelt hvis den store dreng igen kommer til at stagnerer i dansk.

Han har haft det svært med at blive en stabil læser. Men skolen har her hjulpet meget, han fik et "skub" forløb, hvor de var tre fra klassen som fik ekstra støtte i læsning.

Det var så slemt i slut 2.klasse at han blev sat på listen over "muligt ordblind" men det ser ud til nu, at han har rykket sig voldsomt og er nu slet ikke i den kategori mere.

Så her har skolen selv vurderet og fundet den relevante hjælp til ham. Vi forsøgte os hjemmefra, men det var ikke altid lige let, da jeg ofte kom til at rette på ham når han læste ordene forkert. Og så gik han mere i baglås, og jeg blev frustreret over ikke at kunne få ham til at læse det han skulle. Så der var en periode i starten af 3. Klasse at han næsten ikke læste herhjemme, med skolens accept. Det hjalp på en dum situation, at han fik den rette læsehjælp. Vidste jeg dengang hvad jeg ved i dag, så skulle han bare have lov til at læse derud af. Det ville en lektiestøtteperson nok kunne gennemskue lidt før jeg gjorde.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Daytrader

Bortset fra at det ikke har noget man andre måder at lære på. Det er de samme metoder. Om du bruger en app med klodser eller fysiske klodser er det samme.

Jeg er fra 1974 og der er ikke en eneste metode i matematik der ikke er de samme der har været brugt, selvom mange mener der er noget heeeeeeeeeelt nyt.

Voksne glemmer  ;)

Sikke dog en gang ævl :P

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...