Jump to content
Velkommen til DinDebat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

munanne

Betalt lektiehjælp?

Recommended Posts

munanne

Min datter går i 4. Klasse og er ret lost i matematik. Jeg har derfor meldt hende til lektiehjælp i study House hvor hun lærer matematik helt forfra. Jeg har efterfølgende mødt flere der har været nødt til at sende deres barn i et lignende tilbud.

Det overrasker mig at der er så mange der har været nødt til at få prof. hjælp udefra.

Har dit barn også haft brug for hjælp udefra?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
psykonella

Nej, jeg er uddannet lærer.

Det er dog mange, der fordi de tilhører scientology sender deres børn til Study House og FEGU skoler.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dirtydancing

Det er ikke min oplevelse at det er voldsomt brugt her i DK, og at der er en grundlæggende forventning til folkeskolen om at den tager sig af børn med indlæringsvanskeligheder/udfordringer, via særlig undervisning, herunder undervisnings differentiering.

Nu er mine 2 skolebørn i hhv 2. og 4. klasse, og de er rigtig godt med skolemæssigt, ud over at de begge er dygtige, fagligt stærke, lærer nemt, husker godt, så kan vi forældre også sagtens støtte dem på det niveau de er på nu.
Men kommer vi længere frem, og vi må opgive på at hjælpe dem i helt specifikke henseender, og de selv hænger i bremsen lige der, så er det da ikke usansynligt at vi vil tilkøbe et undervisningsforløb til dem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
gumle

I min søns klasse er der flere som får lektiehjælp ( betalt ) det er i matematik og dansk. Det er sørgeligt at det er nødvendigt, men dejligt at der er flere og flere forældre, som bliver opmærksom på problemerne i folkeskolen.

I radioen igår var der en lang debat om, hvor mange der ikke bestod folkeskolen, det synes jeg var skræmmende.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
hester1972

Vi betalte for matematikhjælp til vores søn, da han gik i 8. klasse, og det samme gør vi nu, hvor han går i gymnasiet.

Set i bagspejlet skulle vi have betalt for lektiehjælp til ham langt tidligere, men vi var så naive at tro, at vi gennem dialog med skolen kunne få hjælp til hans faglige udfordringer - det spildte vi nogle år på... Selvom det i 8. klasse stod klart, at vi måtte forvente, at han ikke kunne bestå folkeskolens afgangsprøve i matematik, var skolens udmelding, at der ikke var noget hjælp at hente. 

Vi forsøgte at melde ham til et matematikkursus på ungdomsskolen, men det var bare mere af det samme: alt for mange elever til én lærer, og vores søn fik intet ud af det (bortset fra endnu lavere selvtillid). Derefter stod det klart, at vi måtte betale for hjælp til ham, og de penge har været godt givet ud.

Der er i øvrigt flere af vores venner, som på samme måde betaler for lektiehjælp til deres børn.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
atacama

Nu spørger jeg måske dumt, men hvorfor hjælper man ikke selv som forældre? Er det fordi man mangler tid, faglige kundskaber eller pædagogiske kundskaber? :gruble:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vusel

Nu spørger jeg måske dumt, men hvorfor hjælper man ikke selv som forældre? Er det fordi man mangler tid, faglige kundskaber eller pædagogiske kundskaber? :gruble:

Det kan vel afhænge af mange ting - jeg kunne sagtens forestille mig at jeg ville hyre en, hvis mine børn fik brug for det. Men det skyldes nok især min datter ikke "gider" belæres/hjælpes (alt efter synsvinkel) af sine dumme forældre. Der kan være en gevinst i at få en større distance mellem modtager og afsender som ikke er "forplumret" af personlige relationer. 

Dertil så er jeg ikke sikker på at jeg om 4 år stadig kan huske nok af matematikundervisningen, så jeg kan argumentere sagligt for de ting, som barnet har svært ved - det er mange år siden jeg selv har haft matematik og jeg skulle nok læse en del op for at virke overbevisende. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Panton

Hvis det viser sig min søn ikke har så nemt ved matematik i de højere klasser, så må jeg enten tage forældre kurser eller hyre hjælp. Dette er det eneste fag hvor jeg selv er fagligt nede så at sige, men alt andet vil jeg kunne hjælpe i såfremt han får brug for det. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
hester1972

Jeg er selv nogenlunde til matematik (fik 8 i gymnasiet efter den gamle 13-skala). Men det rækker på ingen måde til at hjælpe min søn, som har udviklet en blokering og en manglende selvtillid mht. matematik. Min erfaring er, at han kun bliver mere forvirret og vred, hvis jeg forsøger at forklare ham noget uden helt at forstå det selv. Hvis jeg skal forklare ham om regnearternes hierarki, nytter det ikke noget, at jeg selv skal læse op på det først.

I forhold til min søn er det noget pædagogik og nogle indlæringsmetoder, som er slået fejl - helt tilbage i grundskolen. Da vi endelig blev klar over, hvor slemt det stod til, var det umuligt for os selv at rette op på. Jeg er ikke lærer, og jeg har simpelthen ikke redskaberne til at hjælpe ham.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vusel

Og et helt andet aspekt sidder vi med i øjeblikket - den måde de lærer bogstaver på i 0. klasse er helt og totalt anderledes end da jeg gik i skole. Jeg skal virkelig læse bogen godt og "gå med" når lillesøster forklarer. Det er ikke "bare" bogstaver - de har bevægelser, familie-relationer ect

Og jeg kan se at nogle af metoderne som bruges i matematikbogen for den 10 årige også er anderledes end den måde jeg lærte det på - så der er statsgaranti for at forvirre barnet mere, hvis man forsøger at lære ens egne metoder videre. 

Så det er måske ikke dumt at have nogen, der er opdateret på seneste teknikker i forhold til læring og metoder i stedet for hvad man selv synes at kunne huske fra for 20-30 år siden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...