Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

atina13

Søn, hash og eksmand

Recommended Posts

atina13

Hvor skal jeg dog starte?

Jeg er blevet gjort opmærksom på at min søn (16) er begyndt at ryge hash. Jeg har taget kontakt til misbrugscenter, kommunen, og skolen, så sønnen er kommet i behandling. Årsagen til hash rygning kan være mange. Så lidt baggrundshistorie.

Hans far og jeg blev skilt for ca. 15 år siden. I lige så mange år har han været alkoholiker, arbejdsløs i ca. 10 år og er på kontanthjælp. Jeg er så blevet gift med en mand som jeg har kendt i 10 år. (Min søn bor hos os og ser sin far en gang i mellem, når han har lyst, men er der kun i et par timer så kommer han hjem igen). I efteråret blev eksmand opereret for hjernesvulst og kan ikke huske så godt mere. Faren har været i alkohol behandling en gang, han holdt også op da han lå på hospitalet, men startede igen. Han nægter at have et alkohol problem. Når min søn har været hos sin far, kan han være meget negativ over for mig og manden når han kommer hjem igen. Er sur og ligesom på tværs på os begge to. Min søn siger at jeg er efter ham hele tiden. Men jeg vil gerne blive involveret i hans liv, ved hvem han er sammen med osv. Jeg ved at eksmanden taler dårligt om mig og hvis jeg ikke makker ret (efter hans mening) er jeg svinet så meget til og kommer med trusler og digter historier om både mig og manden. Dette hører så min søn og det er nok derfor at han er negativ over for mig bagefter. Jeg har aldrig talt dårligt om faren til min søn, selv om jeg synes at han er den største idiot der findes. Men det påvirker også mig at han sviner mig til og taler dårligt om mig. Min søn vil så gerne med sin far, men jeg kan mærke at han bliver skuffet gang på gang og det er nok derfor at han er sur på os (mig og manden). Hans far er god til at nedgøre andre mennesker hvis de ikke gøre hvad han synes.

Jeg har det ret dårligt med det hele. Jeg er så bekymret for min søn og er bange hver gang han tager ud til sine venner. Jeg har det dårligt med min eksmand og nu skal vi til kommunen i næste uge for at høre om forløbet med sønnen. Jeg er bange for hvad min eksmand kan finde på at sige om mig og manden. Men håber at kommunen kan se igennem ham.

Det var en lang historie. Men hvad kan jeg gøre for at hjælpe sønnen? Er det mig der er forkert på det? Det tærer på kræfter og har lyst nogen gange at kaste håndklædet i ringen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zapp

Pyha, en svær situation I står i! Jeg synes det er flot, at I gør hvad I kan for at hjælpe jeres søn på bedste vis. 

Jeg vil bare lige sige, at jeg ikke er sikker på, at din søn bliver sur og "på tværs" fordi din exmand ha talt grimt om dig og din nye mand. Det kan selvfølgelig sagtens være en del af det, men jeg tror faktsk ikke, at det er det primære. 

Jeg tror derimod, at din søn bliver ulykkelig, bange, frusteret, pinligt berørt, nervøs og føler sig skyldig og i vildrede og sikkert 846 andre ting, når han ser sin far. Dét er en tsunami af følelser og dødsvært at håndtere for alle, ikke mindst når man er en stor teenager og dreng. Jeg tror bare, at han kan mærke alle de her negative følelser indeni, og har behov for at ventilere dem - eller i hvert fald ikke kan lade være med at lade dem boble over indimellem. Og det går så ud over jer, fordi I er tættest på, og fordi det er "safe" fordi I ikke går nogen steder uanset hvad. Det er dig, der kender din søn og ved hvad der sker. Ud fra det du skriver tænker jeg bare, at det godt kunne stikke lidt dybere end som så. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Blah Blah

Hvad laver din søn til daglig?

Kunne det være en mulighed for ham at komme på efterskole, så han både får friske input, nye venner og kommer lidt på afstand af det misbrugsmiljø, han færdes i - og får lidt luft i forhold til jer?

Lad din søns far om at svine nogen til og bevar roen og værdigheden ved møder hos kommunen. Faren ryger selv ud og ind af misbrugsbehandling - jeg tvivler på, kommunen mener, han har håneret overfor jeres beslutninger. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
atina13

Sønnen går i 10.klasse, så efterskole er udelukket. Nu har vi været til mødet med kommunen. Det gik fint og jeg mener at de kunne godt "gennemskue" faren.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites