Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Sladderhanken

Hvad fortryder du økonomisk?

Recommended Posts

EsilEttol

For slet ikke at tale om hvor meget det gør i forskel at man betaler sine biler kontant frem for at låne til dem. I løbet af en livstid kan det løbe op i flere hundrede tusinde i besparelse.

Det handler vel også om hvor dyr en bil man vælger at købe, altså jeg vil aldrig købe en bil til flere hundred tusind, så hellere køre rundt i en gammel end af slags som jeg nemt kan betale kontant.

Hov og hvis nogle sidder derude og er unge og ikke har hus endnu... Tænk på at læg noget til side, jovist rejse er at leve, men en rejse kan måske også gøres billigere og spare lidt op.

De penge man kan udbetale ved et huskøb, er mange penge sparet i udgifter. Det er en balance, hvor man også når at nyde livet, men det er vigtigt at spare op før huskøb.

Det handler igen om prioriteter jeg ville aldrig købe hus hvis jeg ikke havde en pæn slat af hvad det kostede, men altså hvis man også vil nå at rejse lidt mens man er ung må man jo bare vente med at købe hus nogle år, der jo ingen der siger man skal have et hus lige med det samme.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
wh1971

Det handler vel også om hvor dyr en bil man vælger at købe, altså jeg vil aldrig købe en bil til flere hundred tusind, så hellere køre rundt i en gammel end af slags som jeg nemt kan betale kontant.

Det handler i særdeleshed om hvor længe man beholder bilen. Jeg har givet 280K for min kontant, men jeg holder den så også i mindst 10 år. Det gør at værditabet er nogenlunde spiseligt samtidigt med at jeg sparer op i samtlige 10 år til en ny. Nogle af pengene investeres (i øjeblikket med god fortjeneste) så forskellen på at låne + renter + gebyrer i forhold til opsparing + renter + investeringsafkast er ganske enkelt enorm. I mit tilfælde løber den forskel op i noget der ligner 100-150.000 kr !! Penge som jeg sparer ved ikke at låne, men i stedet spare op og investere lidt af opsparingen undervejs.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
EsilEttol

Det handler i særdeleshed om hvor længe man beholder bilen. Jeg har givet 280K for min kontant, men jeg holder den så også i mindst 10 år. Det gør at værditabet er nogenlunde spiseligt samtidigt med at jeg sparer op i samtlige 10 år til en ny. Nogle af pengene investeres (i øjeblikket med god fortjeneste) så forskellen på at låne + renter + gebyrer i forhold til opsparing + renter + investeringsafkast er ganske enkelt enorm. I mit tilfælde løber den forskel op i noget der ligner 100-150.000 kr !! Penge som jeg sparer ved ikke at låne, men i stedet spare op og investere lidt af opsparingen undervejs.

Selvfølgelig sparer du en masse på det. Det er jo ren logik, men det ændre bare ikke på jeg aldrig ville købe en bil, der tager 10 år og spare op til for så mange penge vil jeg ikke prioritere at bruge på det, men nu jeg også typen der håber jeg aldrig for behov for at købe en bil.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
wh1971

Selvfølgelig sparer du en masse på det. Det er jo ren logik, men det ændre bare ikke på jeg aldrig ville købe en bil, der tager 10 år og spare op til for så mange penge vil jeg ikke prioritere at bruge på det, men nu jeg også typen der håber jeg aldrig for behov for at købe en bil.

Ja, hvis du ikke har noget behov for en bil så giver den sag ligesom sig selv jo...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
EsilEttol

Ja, hvis du ikke har noget behov for en bil så giver den sag ligesom sig selv jo...

Det ved jeg nu ikke.Jeg kender en del mennesker der bare har biler, fordi det nice to have og ikke need to have :P

Men altså det ændre jo ikke faktummet at jeg ikke vil prioritere ret mange penge på den post, men min bror for eksempel skal have en helt bestemt bil af et helt bestemt mærke, som så koster lidt mere end hvad det behøver at gøre. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
wh1971

Det ved jeg nu ikke.Jeg kender en del mennesker der bare har biler, fordi det nice to have og ikke need to have :P

Men altså det ændre jo ikke faktummet at jeg ikke vil prioritere ret mange penge på den post, men min bror for eksempel skal have en helt bestemt bil af et helt bestemt mærke, som så koster lidt mere end hvad det behøver at gøre. 

Skåret helt ind til benet er der ikke mange mennesker der skal have en bil. I langt de fleste tilfælde er der offentlige alternativer omend det kan være mere eller mindre tidskrævende.

Og så er der sådan nogle som mig som ikke kun opfatter en bil som et transportmiddel, men også en luksus som vi er villige til at betale for. Ellers kunne vi jo alle bare tøffe rundt i en Bælingo hvis det bare handler om at komme fra A til B.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kindersnitten

Jeg fortryder, at jeg tog SU-lån i et par år, først da jeg startede på studiet som 19-årig, og igen, da jeg startede på mit nuværende studie nogle år senere. Jeg ville ønske, jeg havde været mere ansvarlig, og at jeg havde evnet at få det til at hænge sammen uden lån dengang. Men sådan er det, og der er ikke noget at gøre ved det. 

Heldigvis har jeg ikke gæld andre steder. Og jeg er blevet ansvarlig siden.  ^_^

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
EsilEttol

Skåret helt ind til benet er der ikke mange mennesker der skal have en bil. I langt de fleste tilfælde er der offentlige alternativer omend det kan være mere eller mindre tidskrævende.

Og så er der sådan nogle som mig som ikke kun opfatter en bil som et transportmiddel, men også en luksus som vi er villige til at betale for. Ellers kunne vi jo alle bare tøffe rundt i en Bælingo hvis det bare handler om at komme fra A til B.

Altså det kommer jo an på hvor du er fra i landet, hvis mine forældre skulle bruge det offentlig ville de for det første skulle cykle en pæn tur for nå hen til bussen, hvorefter de så kun kan komme med den 5 gange om dagen hver vej. 

Det er jo så der hvor det igen handler om prioriteringer :P som jeg sådan set startede med at sige :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zonta

Der kommer ikke nogen. Hvis du seriøst forbruger alle dine penge og har gæld til din far og kæreste, er det ikke andre voksne du har brug for; det er selv at blive voksen. Det er sjovere at brænde pengene af, men allerede som 4-årig skal man være i stand til at behovsudsætte.

For slet ikke at tale om hvor meget det gør i forskel at man betaler sine biler kontant frem for at låne til dem. I løbet af en livstid kan det løbe op i flere hundrede tusinde i besparelse.

Jeg ved det godt - kan jeg så bruge undskyldningen, at jeg er enebarn?  :lol:  :genert:

Men ja, jeg bør blive voksen.. Det tager åbenbart længere end jeg havde regnet med og det er sværere end jeg havde regnet med! 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
wh1971

Jeg ved det godt - kan jeg så bruge undskyldningen, at jeg er enebarn?  :lol:  :genert:

Men ja, jeg bør blive voksen.. Det tager åbenbart længere end jeg havde regnet med og det er sværere end jeg havde regnet med! 

Du skal simpelthen bare tage dig sammen

I en anden nylig tråd skriver du, at du og kæresten er ved at se på bil?! Jeres samlede gæld er på en kvart mio, du overforbruger og så er I ved at se efter bil?? Hvis du ikke tager dig gevaldigt sammen så ryger du direkte i næste sæson af Luksusfælden.

Glem alt om bilen først og fremmest - hvis du seriøst mener at der skal ske ændringer

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites