Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

ParadisPandaPige

Gave til nieces non-firmation - hvad køber man?

Recommended Posts

englishchannel

^ This!

Og hvor er jeg glad for vores familie og omgangskreds var med på at fejre min datters overgangsritual præcis ligeså meget som hvis hun havde valgt at gøre det i en kirke.

Næste år er det min knægt, og han vil også nonfirmeres, så det bliver han, præcis ligesom storesøster, med familie og venner af familien, taler, god mad og alt det der som følger med.

Jeg ville give præcis det samme som jeg ville give til en niece der skulle konfirmeres (og gavestørrelsen afhang ikke af om jeg var inviteret eller ej, men af mit budget og ønsker fra niecen).

Fuldstændig enig. Jeg er taknemmelig for, at alle gæsterne til min nonfirmation tog det ligeså seriøst - både med hensyn til deltagelse, attitude og gavestørrelse - som de gjorde overfor mine fætre og kusiners konfirmationer. Jeg var godt nok blevet ked af det, hvis folk gav udtryk for, at min nonfirmation var noget pjat.

Konfirmation har alle dage været en overgangsrite, og i vore dage er det typisk den første gang (undtaget dåb eller navngivning, som man alligevel ikke kan huske) at unge mennesker oplever en stor fest med sig selv i centrum, med sange og taler kun for dem, og at de for første gang får en større mængde penge til rådighed, hvilket jeg husker som en virkelig stor ting i sin tid. I vores nuværende samfund, hvor kristendom ikke længere er en selvfølge og rigtig mange i praksis melder sig ud af kirkens ritualer, er det i mine øjne tåbeligt stadig at holde stejlt fast på, at nonfirmationer er mindre rigtige end konfirmationer. Det er de selvfølgelig ud fra det rent religiøse perspektiv, men hånden på hjertet er det vel oftere det kulturelle aspekt, der i praksis fylder i de sammenhænge, og der synes jeg, at nonfirmation har præcis samme berettigelse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Fruwittus

Jeg går direkte mod flertallet her og synes det er fantastisk, at så der findes unge, der tør stå ved sig selv og ikke vader i kirke og siger ja til noget de i bund og grund synes er noget fis og som de ikke tror på, bare for at få fest og gaver og opmærksomhed ud af det.

Det i sig selv fortjener sgu en gave.

Meget enig.

Vores søn skal konfirmeres eller nonfirmeres næste år.

Aftalen er at han begynder til Præst og når 50% af tiden er gået, tager vi en fornuftig snak, om tro og overbevisning.

Det bliver valget - overgangsritualet vi fejre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sool

Jeg går direkte mod flertallet her og synes det er fantastisk, at så der findes unge, der tør stå ved sig selv og ikke vader i kirke og siger ja til noget de i bund og grund synes er noget fis og som de ikke tror på, bare for at få fest og gaver og opmærksomhed ud af det.

Helt enig! Jeg synes afgjort at man bør fejre (og belønne) den selvstændighed den unge viser, ved ikke bare at følge strømmen og stå og "lyve" i kirken når - det i øvrigt meget højtidelige - kristendomsløftet skal siges. 

TS - afhængigt af jeres økonomi ville jeg give for en 3-500 kr :) 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mælkebøtte

Bingo!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Nonfirmationer har lige så meget berettigelse som borgerlige vielser og navngivninger, der ikke involverer kirkelige ritualer.

Men hvor mange bliver rent faktisk nonfirmeret, og hvor mange holder en fest, og kalder den nonfirmation, uden ceremonien på rådhus?

Så det er meget vigtigt, at der finder en ceremoni sted? Selve festen kan vel også være en ceremoni. Den foregår efter et nogenlunde fast mønster, der er sange og taler, den unge er i centrum og skal måske byde velkommen eller holde tale eller skrive en sang, med stor sandsynlighed for første gang i sit liv. Bum, der har du dit overgansritual, og dermed noget at fejre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Millepige1975

Spørg lidt dumt, men hvad er det der non-firmation, jeg ved at man bliver konfirmateret for at bekrætige at man er blevet døbt/man tror på Gud, jeg er ateist så er derfor ikke konfirmeret, men jeg er heler ikke non-firmeret.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites