Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

ParadisPandaPige

Gave til nieces non-firmation - hvad køber man?

Recommended Posts

ParadisPandaPige

Og hvad er budgettet?

Min niece skal "non-firmeres" her til april. Det er en bare en lille frokost for forældre og bedsteforældre, så vi er ikke inviteret, hvilket er fair nok, da det er begrænset, hvor meget kontakt vi har med hende i hverdagen. 

Jeg synes dog alligevel, at hun skal have et eller andet, som jeg vil få mine forældre (hendes farmor og farfar) til at tage med, men spørgsmålet er bare hvad? Og hvor meget ville I give for? Jeg var først på noget, der hedder 400-500 kroner, men min mand synes, det er for meget at give gave for til en non-firmation, hvor vi ikke er inviteret og hos en, vi ser begrænset.

Jeg tænkte lidt et gavekort til H&M, men ved ikke, om det er for kedeligt?

Input modtages med kyshånd  :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dirtydancing

Hvis du nu lander midt imellem det du synes, og det din mand synes, så har du da indgået et kompromis ;) 

Jeg synes den er lidt svær, der er flere parametre i det.

- jeres normale gavebudget i aneldning af fødselsdag og jul 

- din relation til pigen, det lyder til at jeres faster-niece rolle ikke er specielt stærk, og i ikke ser dem specielt meget

- den "manglende" invitation, personligt synes jeg ikke det taler for at køre 100% på gavebudgettet, jeg skruer selv ned

- non-firmation i sig selv er noget der driller mig, jeg er ikke udpræget fan af konceptet må jeg ærligt tilstå, det lander lidt i "pjat" kategorien for mig. 

Jeg ville nok umiddelbart ha landet på samme beløb som dig - men en reel konfirmation af søskendebørn, med festivas osv. ville nok også udløse gave eller pengebeløb af ca. 1000 kr.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
psykonella

Nu bliver hun jo ikke non-firmeret, hun bliver bare ikke konfirmeret (der er ret stor forskel)

Jeg ville bare tage det som en lidt større fødselsdag og det med gavekort lyder helt fint :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dirtydancing

Jeg kender flere som 'valgte' ikke at blive konfirmeret fordi de vidste, at deres familier ikke havde råd til en fest - så jeg kan sagtens 'have ondt' af unge, som af den ene eller anden grund ikke kan matche, hvad andre i deres klasse har af materielle ting.

Jeg siger ikke at det er tilfældet her, men bare at valg nogen gange ikke er så sort / hvide som du skriver her.

Når det er sagt, så er det da helt fair, at man ikke giver i bestemte anledninger. Men nu har TS jo lyst til at give noget.

Tingene er absolut ikke sort hvide :) 

En anden ting jeg tænker, er at det jo næppe er pigen der er årsagen til den mindre tætte kontakt, og det er næppe hendes valg af faster og onkel ikke inviteres, og det bør self. ikke lægge hende til last.

Om man vil det, så kan det jo være en form for signal at sende til ens egne søskende, at man ser barnet/den unge og markerer en mærkedag, selvom man ikke delagtiggøres i denne. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
psykonella

Hun bliver ikke non-firmeret og ikke konfirmeret? :gruble:

Hvis hun ikke bliver nogle af delene er der jo ikke noget at holde?

Non-firmation er lige så rituelt et begreb som konfirmation --> non-firmation er oprindelig borgerlig konfirmation.

Der er mange der tror at fordi man ikke bliver konfirmeret så bliver man non-firmeret. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Orchidea

Jeg er personligt ligeglad med om det er en kon/nonfirmation, jeg giver det samme om det er det ene eller det andet.

Vi plejer at give penge. Til fødselsdage og jul giver vi gaver, men når det er ?-firmation, ønsker de unge sig gerne penge, for at kunne købe et eller andet, de virkelig ønsker sig, der som regel er for dyrt til at de får det i gave, og det har jeg det fint med.

Hvis det var en tæt relation, ville jeg give det jeg ellers ville have givet, uagtet at jeg var inviteret, ellers ville det nok trække lidt ned.

Vi har været igennem en del ?-firmationer de sidste par år og vi plejer at give 1.000 kr. Til en enkelt, som vi er meget tætte med blev det lidt mere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
girl_beat

Jeg ville sige:

• non-firmation - synes jeg er noget bævl.
  • Ikke inviteret - trækker ned
  • sporadisk kontakt - trækker ned

Jeg ville give max hvad der svarer til 200 kr.

Hun har selv valgt ikke at blive konfirmeret, så jeg har LIDT svært ved at have ondt af hende, når hendes klassekammerater pludselig har penge, og hun ikke har?

Dit valg.

Jeg er med Sophies mor hér - giv en symbolsk gave og skriv et sødt kort. Det er tanken, der tæller :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Fruwittus

Jeg ville give for omkring 300kr

Gavekort er en fin ide, men jeg ville ikke vælge H&M

Jeg ville lave et gavekort til det nærliggende storcenter.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Jeg går direkte mod flertallet her og synes det er fantastisk, at så der findes unge, der tør stå ved sig selv og ikke vader i kirke og siger ja til noget de i bund og grund synes er noget fis og som de ikke tror på, bare for at få fest og gaver og opmærksomhed ud af det.

Det i sig selv fortjener sgu en gave.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
psykonella

Nej netop.

Hvorfor ikke?

At vælge at svømme mod strømmen er da ligeså stor en beslutning som det er at vælge at svømme med strømmen.

Men nu til dags er det jo så nok efter nærmere tanke fuldstændig det samme - der er valgt ingenting.

Det ændrer dog stadig ikke på at det at træffe et valg skal belønnes

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites