Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Yaka

Hjælpeløs forælder

Recommended Posts

Yaka

Jeg ved ikke helt hvor jeg skal starte.

Hovedsagen er egentlig at min datter fortæller at hun har en stort problem hun tumler med.

Jeg ved godt at det har teenagere mange af og at de har tendens til at blæse det op til mere end det egentlig er. Alligevel er jeg helt forvirret og usikker på hvad jeg skal gøre og ikke gøre.

Hun snakker med sin bonus-fætter (min mands brors voksne bonussøn) som er 24 år, men jeg ved jo ikke om det er nok. Hun er kommet med kommentarer om at det kan ødelægge hendes liv og at hun ikke engang vil blande bedste veninden ind i det. Vi har spurgt til det mest oplagte ting, men det har hun nægtet og jeg tror hende. Hun siger selv at det måske går over, men at hun ikke ved hvornår og at hun og vi andre ikke kan gøre noget alligevel. Mine tanker går til på spiseforstyrrelse fordi hun ofte snakker om kvalme og er blevet mere sart og kræsen vedr. maden. Hun er også begyndt er gå i alt for stort tøj. Men det er KUN en mistanke og selv hvis det er noget i den retning så er det stadig meget tidligt stadie og sikkert også meget normalt at eksperimentere med.

Men det hele startede egentlig ikke der. For det hele startede med at hun var fjendtlig og sur på en måde hun aldrig har været før. Egentlig ikke underligt for en teenager på 14 år, men det har stået på hele ugen nu. Jeg ved godt at vi skal give hende plads til at være sur og have sine meninger og hun må hellere end gerne være sur på os osv. men at hun bare lukker sig mere og mere inde og ikke siger fra når vi spørger om det er okay. Det gør at vi ikke kan snakke om tingene. Fx. hvis hun ikke kan lide maden plejede vi bare at snakke om det, men nu siger hun ingenting. Jeg kommenterer det ikke, men jeg ser det jo.

Jeg er oprigtig bekymret og håber at det problem hun har kan løses eller går over. Jeg kunne sætte hårdt mod hårdt og tale med bonusfætteren om det eller tjekke hendes mobil, skype eller fb, men det gør det jo bare sværere at nå hende, men det er vitterlig det jeg har mest lyst til.

Så hvornår ville I gøre noget? Eller er det altid teenageren der skal bede om hjælp?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Rapfisk

Hvornår jeg ville gøre noget? Med det samme. Mit barn, mit ansvar.

Jeg ville forklare hende netop det og kræve, hun fortalte mig, hvad hun tumlede med. Jeg ville samtidig love hende, hun ville få lov til at håndtere det selv, hvis det var forsvarligt - men at jeg ikke kunne acceptere risikoen for at svigte hende.

Samtidig ville jeg forsikre hende om, at jeg kunne håndtere alt fra spiseforstyrrelser, overgreb, mobning, kriminalitet, graviditet til drama Queen. Alt er okay - for jeg er det og elsker hende.

This - og så nogle store kram.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Seance

Du ska snakke med hende med det samme.

Så vidt jeg husker har du skrevet en tråd om at hun og bonus fætteren på 24 gerne ville være alene hos ham, og at du har set at de lå i ske.

Jeg ville ærlig talt snakke med hende om hun er bange for at være gravid, her tænker nogen måske at jeg er en drama Queen, men når du nævner at hun er småt spisende, har kvalme, går i for stort tøj og selv mener hendes liv er ødelagt ja så er det sådan en ting jeg ville snakke med hende om.

Du er nød til at få hende til at forstå at lige meget hvad så elsker du hende og vil altid hjælpe hende og støtte hende.

Forhåbentlig er det "bare" en teenage ting, som er en storm i et glas vand men som selvfølgelig føles meget stort for hende.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DetSorteCirkus

Når hun selv fortæller, at hun har et problem, vil jeg mene, at hun allerede beder om jeres hjælp. 

Ellers ville hun øjensynlig forsøge at skjule alt. 

Jeg er enig med Avataren. I må have at vide, hvad der er galt. Det kan I ikke overlade til andre voksne, herunder fætteren.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Yaka

Nå men det er forsøgt og forklaret og talt med store bogstaver alvor og alt muligt andet. Hun har endda udtalt at hun synes at man som forældre bør have sådan noget at vide. Men hun vil stadig ikke fortælle h hvad der er galt. Hvor langt ville i så gå og hvad ville gøre for at presse citronen?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
naermest_lykkelig

Jeg ville blive ved - og ligesom seance tænker jeg også graviditet eller mistanke om det.

Jeg ville blive VED med at insistere på, at min ryg var bred nok til ligemeget hvad hun kom med!! Ligemeget hvad!!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Yaka

Vi kan som forældre gøre mange ting. Jeg tænker indvadere hendes privatliv, sætte regler og begrænsninger, konfiskere mobil og pc. Men jeg vil jo ikke risikere at hun så tager endnu mere afstand.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Yaka

Som sagt ved hun at vi er bekymrede og jeg ved det ikke er graviditet for hun havde mens for nylig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Seance

Vi kan som forældre gøre mange ting. Jeg tænker indvadere hendes privatliv, sætte regler og begrænsninger, konfiskere mobil og pc. Men jeg vil jo ikke risikere at hun så tager endnu mere afstand.

Jeg vil nok snakke alene med hende på hendes værelse (hendes territorium) drikke the og spise lidt slik, og sidde ved siden af hende og holde om hende og virkelig få hende til at forstå at min kærlighed er uendelig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Yaka

Jeg vil nok snakke alene med hende på hendes værelse (hendes territorium) drikke the og spise lidt slik, og sidde ved siden af hende og holde om hende og virkelig få hende til at forstå at min kærlighed er uendelig.

Det plejede jeg også at kunne men det virker ikke. Hun er næsten som er hun blevet immun over for den slags. Hun synes vi er gamle, irriterende og vil bare have fred. På Facebook det jeg kan se, er virkelig som om hun er ved at grave en kløft mellem hende og os. Det fint at gøre oprør og ville og mene noget andet end os men det er det med problemet der gnaver i mig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites