Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Sabella

Sove med kæresten

Recommended Posts

adagio

Hvorfor er det egentlig, at forældre mener, at sex er farligt for deres børn? Vi kan da godt selv lide det...?

Man kan blive gravid af det. Giver man den 14-årige p-piller? Kondomer beskytter ikke fantastisk, jeg kender til flere børn der er undfanget med kondom. Og jeg synes godt man må være lidt ældre før man risikerer at stå i en situation hvor man skal tage stilling til den slags.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
SonataA

TS: jeg bliver lidt nysgerrig, havde du selv en dårlig første gang? Er det dine egne følelser der i virkeligheden ligger til grund for din bekymring omkring din egen datter?

Du bruger nogle ord hvor jeg tænker, at det må handle om noget mere og andet end blot din datter der har fået en ny kæreste.

Jeg tror du mister hendes tillid hvis du ikke løser lidt op omkring emnet. jeg tænker, at dine følelser omkring gys og gru må smitte af i jeres samtaler. Det kan jo være med til at gøre hende nervøs og usikker, mere end hvis du mødte hende med større forståelse og tilladt.

Jeg kan godt læse at du skriver at du netop gør dette, dine indlæg bliver bare ved med at fortælle mig noget andet.

Hjælp din datter med at få en fantastisk start på seksual-livet, lad hende forstå at hun er en del af det, og ikke en statist eller er rekvisit der bliver kysset på. Hun bliver kysset MED. De rører ved HINDANDEN. Og har de sex, så er det noget de gør SAMMEN.

fortæl hende at det er okay at sige fra, at det helt i orden at fortryde midtvejs etc.

Lad ikke gru og gys stå i vejen for gode snakke.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dirtydancing

Hov. Har vidst formuleret mig dårligt.. Min datter kan altid komme til mig, og snakke om følelser, hvilket hun også gør. Hun ved godt at hun ikke skal gøre noget hun ikke har lyst til. Samtidig er hun en forsigtig pige, der godt kan have svært ved at sige fra, og der har jeg bare ikke lyst til at der kommer en knægt og begynder at flytte på hendes grænser, så hun måske kan have svært ved at sige nej. Har det også selv dårligt med det! Ærlig talt, kan jeg bare ikke lide sex-tanken. Ikke fordi jeg ikke under hende det, men bare ikke nu. Jeg kan heller ikke lide at der skal ligge en dreng, og nusse hende, kysse på hende osv. osv. osv. Gisp og gys :shock:

Håber du får fjernet de negative termer omkring det, og ikke opfatter din datters kæresteforhold som noget kæresten gør på hende, men noget han gør MED hende, for der er immervæk noget af en forskel :)

Du skriver at din datter er den mere forsigtige type, jeg tænker at med sådan et ungt par, der er det altså ikke usansynligt at de som mennesketyper minder rigtig meget om hinanden. At det også er det der er grobund for forelskelsen :) 

Og er hun forsigtig af natur, så er hun det også når det handler om at udforske sin seksuelle natur, og giver du hende samtidig muligheden for at gøre dette i hendes eget hjem, som er det sted hvor hun er trygges og stærkes, så har hun et rigtig godt grundlag for "den første gang"

Og igen, det er slet slet ikke sikkert de søde unge mennesker er nået dertil, det kan være de bare gerne vil være sammen om aftenen, se en god film, falde i søvn arm i arm, have det hyggeligt og rart sammen, lidt på samme måde som veninder gør det.

Det kan også være at hun allerede har gjort sig tanker omkring sin seksualitet og har bestemt sig for at det er hun slet ikke klar til endnu, at det hun gerne vil er at kysse og holde i hånd, holde om, og det er rigeligt for hende. At hun har sat sig en alder for hvornår hun synes hun er gammel nok, eller har sat et tidsestimat på et forhold inden hun mener sex kan blive en del af billedet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
atacama

Synes bare det er noget af en mundfuld, for en 14 årig pige, bare i sig selv at skulle forholde sig til at blive taget på, og kysset. Hvis vi snakker sex, er det endnu mere grænseoverskridende. Man giver så meget af sig selv, og det er så let af føle sig presset. Puha, får det hel dårligt ved tanken.

Kan du ikke se, at du gør din datter totalt passiv, nærmest til et offer? Hun bliver "taget på" og "kysset"?! Det kan da lige så vel være, at hun gramser løs på sin kæreste og kysser ham frådende. Sex er da i udgangspunktet en gensidig ting, som man gør fordi begge kan lide det. Men det kan da ende med at blive noget ubehageligt og envejsagtigt, hvis du får din opfattelse af sex banket ind i hovedet på pigen...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
adagio

Hvis den 14årige har planer om at være seksuelt aktiv, så er p-piller da for mange en god løsning. Der findes dog ingen prævention der er 100% sikker, men de fleste tæt nok på.

P-piller er så vidt jeg ved, meget sikrere end kondomer. Hvis man husker at tage dem selvfølgelig. Men nej, der er ikke noget der er 100%, og derfor synes jeg ikke 14-årige bør have sex.

Blev nysgerrig så googlede: http://www.netdoktor.dk/sex_samliv/fakta/praevention_hvilken.htm. Ved udelukkende brug af kondom vil imellem 3 og 12 ud af 100 kvinder blive gravide på et år - 3 er ved korrekt brug, 12 er ved typisk brug. Det er alligevel en ret høj risiko. Ved p-piller er risikoen imellem 1 og 5 ud af 100 kvinder på et år.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
adagio

Det synes jeg heller ikke. Men endnu mindre bryder jeg mig om muligheden "har det alligevel" - og amerikanske tilstande med tilhørende teengraviditeter.

Enig, det nytter ikke noget at love bål og brand hvis de trodser en og har sex. Det bedste man kan gøre er at informere så godt som muligt om risiko og beskyttelse og håbe man har opdraget nogle fornuftige mennesker.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
EsilEttol

For det første forstå jeg slet ikke hvordan det på nogen måde kan være slet at dine datters kæreste, som hun selv har valgt kysser på hende! 

For det andet er det slet ikke sikkert de har sex. Jeg kender mange der var sammen med deres første kæreste halve til hele år før de havde sex også selv om de sove sammen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
POCKETKITTEN

Mød nu den kæreste på sikker grund. Til aftensmad eller eftermiddagskaffe. Mød ham og se, at han sikkert er en sød, ung fyr, som er glad for din datter og lige så seksuelt usikker som hende.

Så kan det være, han kan gøre nogle af alle de fordomme, du formulerer, så han lyder som en 15-årig voldtægtsmand, til skamme. 

Jeg synes ikke, det er mærkeligt, du overreagerer sådan, når du overhovedet ikke kender drengen, men overreagere gør du i hvert fald.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sabella

Jeg takker igen for de mange svar. Jeg vil bare ikke have at de har sex! Har tænkt på, om jeg skulle forbyde, de sov i samme seng ifht. alt det andet.. Kom endelig, med flere kloge svar, tak! ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
//Stine//

Ai come on! Du vil aldrig kunne styre om de har sex el ej, og slet ikke ved at forbyde dem at sove sammen; i samme seng.

Efter at ha læst hele tråden, må jeg ærligt indrømme at jeg slet ikke kan følge dig ifht alle fine bekymringer! Hvad med at stole på din datter og den opdragelse, du forhåbenligt har givet hende igennem hendes opvækst? Så går set gele nok alt sammen.

Jeg synes ærlig talt, at du virker utrolig "umoden" af mangel på et bedre ord.... :unsure:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...