Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Fattigrøven

At røre en kage?

Recommended Posts

Liseletpåtå

OK - jeg har nok ikke forklaret mig korrekt, så jeg prøver lige igen:

Jeg taler om to forskellige røremetoder:

Metode 1: Det samlede antal æg piskes skummende med sukker, hvorefter smeltet smør, evt. anden væske piskes i, og mel/bagepulver/what ever sigtes og vendes i, til sidst (sådan bager jeg f.eks. en roulade)

Metode 2: smør (stuetemperatur - ikke smeltet) piskes lyst med sukker, herefter piskes æggene i - 1 ad gangen, og til sidst evt. anden væde, mel/bagepulver/what ever. (sådan lød opskriften på de muffins, jeg bagte i går).

Hvilken forskel er der i resultatet af de to bagemetoder? Bliver den ene metode luftigere, løsere, fastere, tungere, end den anden, eller hvorfor benyttes de to forskellige røremetoder i de forskellige opskrifter?

Min erfaring og logik siger mig, at man får en lettere og luftigere dej med metode nr 1. Der er jo pisket en masse luft i dejen, før den bages.

Edit: Metode 2 ville også være bedre til fyld som hakket chokolade, bær, nødder osv. Ved metode 1 er der større risiko for det hele lægger sig på bunden, da dej ikke kan bære fyldet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DollsLiveForever

Handler det ikke som to forskellige kage typer. jeg er ikke sikker på navnene. Den hvor man pisker æg og sukker er uden bagepulver, da der er luft i dagen fra piskning af disse, resten vendes i, mener det hedder sukkerbrød. Den anden med sukker og smør er mere kompakt og kræver bagepulver, og har oftest mere smør i. Ved ikke hvad den hedder.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Rapfisk

Det kan være et tilfælde, men jeg oplever, at kager med smeltet smør bliver en anelse tungere og mere svampede.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DollsLiveForever

Det kan være et tilfælde, men jeg oplever, at kager med smeltet smør bliver en anelse tungere og mere svampede.

Enig, men men det handler nok også om mængden. Kager rørt med æg sukker måden, er vist mest til noget med topping eller fyld, som lagkagebunde , hvor der slet ikke er smør i. Hvis det er til almindelig kage, og det skal være luftigt, synes jeg der er væsentligt mindre smør i end andre kager. Når de er helt uden vil de ikke være så interessante at spise uden fyld. Altså hvem gider spise en lagkage bund alene.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
millamilli

Metode 1: Det samlede antal æg piskes skummende med sukker, hvorefter smeltet smør, evt. anden væske piskes i, og mel/bagepulver/what ever sigtes og vendes i, til sidst (sådan bager jeg f.eks. en roulade)

Metode 2: smør (stuetemperatur - ikke smeltet) piskes lyst med sukker, herefter piskes æggene i - 1 ad gangen, og til sidst evt. anden væde, mel/bagepulver/what ever. (sådan lød opskriften på de muffins, jeg bagte i går).

Hvilken forskel er der i resultatet af de to bagemetoder? Bliver den ene metode luftigere, løsere, fastere, tungere, end den anden, eller hvorfor benyttes de to forskellige røremetoder i de forskellige opskrifter?

Da jeg gik på mad til mennesker grundforløb lærte vi, at metode 1 var til kager, hvor man skulle piske meget luft ind, f.eks. en roulade, som du selv nævner, og lagkagebunde. Det er også pga. luften, at man sigter og vender de tørre varer forsigtigt i, så man ikke slår for meget af den luft ud, man lige har pisket ind i dejen. Oftest bliver der i metode 1 brugt meget få kemiske hævemidler og derfor er det vigtigt, at man får udnyttet luften i æggene og sukkeret bedst muligt, så man ikke står med en kompakt kage til sidst.

Jeg tror, det vil være meget svært at lave en roulade med en dej, hvor man bruger metode 2, da dejen bliver mere tung i det.

Metode 2 kan jeg ærlig talt ikke huske så meget om, men jeg har fundet det her link, som jeg synes, forklarer det meget godt: http://samvirke.dk/mad/artikler/kend-forskel-paa-pisket-roert-kagedej-faa-begge-slags-lykkes.html

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Galathea

Min erfaring og logik siger mig, at man får en lettere og luftigere dej med metode nr 1. Der er jo pisket en masse luft i dejen, før den bages.

Edit: Metode 2 ville også være bedre til fyld som hakket chokolade, bær, nødder osv. Ved metode 1 er der større risiko for det hele lægger sig på bunden, da dej ikke kan bære fyldet.

Jeg konsulterede lige Den Klassiske Køkkenskole af Anne Willan. Der står mange sider om emnet. Liseletpåtås logik stemmer fint overens med det, som står i bogen. Jeg parafraserer:

Kager af pisket dej

Æg (hele, blommer eller blommer + hvider pisket hver for sig) piskes med sukker, altså metode 1.

Kager af pisket dej bliver lette og luftige. For at undgå at dejen mister den indpiskede luft, er smagstilsætningen oftest begrænset til vanilje, citronskal, krydderier eller kakao.

I nogle tilfælde tilsættes smør til den piskede dej, men man skal passe på ikke at miste luft i de piskede æg. Smørret kan være blødt, smeltet eller brunet, men skal i alle tilfælde have stuetemperatur.

Kager af rørt dej

Blødgjort fedtstof piskes med sukker, så sukkeret opløses og massen bliver lys og luftig. Herefter piskes æggene, et af gangen, grundigt ind i massen. Denne blanding er en robust basis for mel og tungere ingredienser som nødder, chokoladestykker og tørret frugt. 

Hemmeligheden ved en vellykket rørt kage er en grundig piskning af massen med hele æg eller æggeblommer. Jo længere tid der piskes, jo bedre bliver kagen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Fattigrøven

Mange tak for svar. Efter jeres forklaringer giver det god mening, at metode 2 bruges til kager, der skal 'bære' noget fyld, da metode 1 nok vil få fyldet til at synke til bunds.

Det er helt fint med flere metoder, så længe, der er logik i sagerne.

Men som Smiling_Goat også skriver, så gør man nogen gange noget, blot fordi det står i fremgangsmåden, selv om man sagtens kunne gøre det enklere.

Min mor lærte mig f.eks. at når man skal lave sin egen vaniljecreme, så skal man piske æggeblommer med sukker og vanilje, og herefter piske maizena i dejen, mens man samtidig varmer mælk i en gryde, og når mælken næsten koger, blandes den i æggesnapsen, der herefter hældes tilbage i gryden og gives et opkog (jo, det må gerne koge!)

I nyere opskrifter ser jeg nu, at man blot blander hele molevitten i en gryde og rører det sammen, til det koger. Det er da noget nemmere.....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...