Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Fattigrøven

At røre en kage?

Recommended Posts

Fattigrøven

Jeg har ledt rundt på nettet efter opskrifter på nogle gode muffins. I de fleste af opskrifterne er æg, sukker og smør en naturlig ingrediens, men nogle opskrifter lyder på, at man pisker æg og sukker skummende, hvorefter man tilsætter smørret - mens andre opskrifter vil have, at man pisker smør og sukker, og herefter tilsætter æg.....

Jeg har egentlig aldrig opdaget nogen forskel på, om man gør det ene eller det andet, så jeg vil gerne vide, om rækkefølgen bare en temperementssag, eller om der reelt er forskel på, hvordan det færdige resultat bliver, afhængig af metoden?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Stjernesamleren

Jeg rører altid sukker og smør, og så æg i et af gangen - Om det gør en forskel ved jeg ikke, men kan da forestille mig det er svært at få smørret til at binde, når det andet er pisket flydende :gruble:

Må lave en tester næste gang jeg smækker kage sammen :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Fattigrøven

Jeg rører altid sukker og smør, og så æg i et af gangen - Om det gør en forskel ved jeg ikke, men kan da forestille mig det er svært at få smørret til at binde, når det andet er pisket flydende :gruble:

Må lave en tester næste gang jeg smækker kage sammen :D

Jeg har det lige omvendt: Jeg synes det er lettest at piske æg og sukker først, og så hælde smørret (smeltet) i dejen. Jeg synes det bliver lidt grynet, når man starter med smørret og bagefter skal piske æggene i, ét ad gangen (hvorfor iøvrigt ét ad gangen, i stedet for dem allesammen på én gang)? Når man skal huske at piske godt imellem hvert æg, skal man jo hele tiden slukke håndmixeren, slå et æg ud, og starte piskningen, igen.....

Så det er derfor, jeg undres over, om det giver nogen forskel i det færdige resultat.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dr.juliet

Jeg har det lige omvendt: Jeg synes det er lettest at piske æg og sukker først, og så hælde smørret (smeltet) i dejen. Jeg synes det bliver lidt grynet, når man starter med smørret og bagefter skal piske æggene i, ét ad gangen (hvorfor iøvrigt ét ad gangen, i stedet for dem allesammen på én gang)? Når man skal huske at piske godt imellem hvert æg, skal man jo hele tiden slukke håndmixeren, slå et æg ud, og starte piskningen, igen.....

Så det er derfor, jeg undres over, om det giver nogen forskel i det færdige resultat.

Jeg plejer nu bare at slå alle æg i en skål og så bare hælde et enkelt i af gangen, de hænger jo generelt ganske fint sammen så er man ikke for voldsom kan man sagtens hælde et ud af gangen.

Jeg synes tit det smeltede smør lægger sig på toppen når det hældes i efter æg og sukker er blandet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Stjernesamleren

Hvis smørret er smeltet (Hvilket jeg ikke gik ud fra i denne sammenhæng) så hælder jeg det i til sidst, det er noget min farmor lærte mig en gang, noget med at hvis du hælder det i først, så gryner det lettere, fordi det gæske der kommer efter er koldere ...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dr.juliet

Hvis smørret er smeltet (Hvilket jeg ikke gik ud fra i denne sammenhæng) så hælder jeg det i til sidst, det er noget min farmor lærte mig en gang, noget med at hvis du hælder det i først, så gryner det lettere, fordi det gæske der kommer efter er koldere ...

Hov det er da forresten også sådan jeg gør det! Åh ja smørklumper der ikke kan røres ud er forfærdeligt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tobywan

Æg og smør har den egenskab, at det emulgerer (æg optager smør til en samlet masse og tykner) og det er det man er interesseret i. Derfor skal æg og smør i sammen.

Kommer smøret i til sidst kan ægget ikke optage det korrekt, og det er derfor du får den grynede masse.

I den sammenhæng er det også en god ide at tage æg ud af køleskabet før det reelt skal bruges, da temperaturforskelle kan øge årsagen til at det går galt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Fattigrøven

OK - jeg har nok ikke forklaret mig korrekt, så jeg prøver lige igen:

Jeg taler om to forskellige røremetoder:

Metode 1: Det samlede antal æg piskes skummende med sukker, hvorefter smeltet smør, evt. anden væske piskes i, og mel/bagepulver/what ever sigtes og vendes i, til sidst (sådan bager jeg f.eks. en roulade)

Metode 2: smør (stuetemperatur - ikke smeltet) piskes lyst med sukker, herefter piskes æggene i - 1 ad gangen, og til sidst evt. anden væde, mel/bagepulver/what ever. (sådan lød opskriften på de muffins, jeg bagte i går).

Hvilken forskel er der i resultatet af de to bagemetoder? Bliver den ene metode luftigere, løsere, fastere, tungere, end den anden, eller hvorfor benyttes de to forskellige røremetoder i de forskellige opskrifter?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Smiling_Goat

OK - jeg har nok ikke forklaret mig korrekt, så jeg prøver lige igen:

Jeg taler om to forskellige røremetoder:

Metode 1: Det samlede antal æg piskes skummende med sukker, hvorefter smeltet smør, evt. anden væske piskes i, og mel/bagepulver/what ever sigtes og vendes i, til sidst (sådan bager jeg f.eks. en roulade)

Metode 2: smør (stuetemperatur - ikke smeltet) piskes lyst med sukker, herefter piskes æggene i - 1 ad gangen, og til sidst evt. anden væde, mel/bagepulver/what ever. (sådan lød opskriften på de muffins, jeg bagte i går).

Hvilken forskel er der i resultatet af de to bagemetoder? Bliver den ene metode luftigere, løsere, fastere, tungere, end den anden, eller hvorfor benyttes de to forskellige røremetoder i de forskellige opskrifter?

Jeg tror ikke på, der er nogen forskel. 

Jeg har en ældgammel klejneopskrift, som har været i min familie siden min tipoldemor (i hvert fald) og i følge den opskrift skal man blande æggehviderne sammen med hjortetaksalten, hvorefter blommerne tilsættes. Sådan har vi altid gjort i min familie, og resultatet er blevet godt. Et år besluttede jeg mig for at finde ud af, hvad forskellen var ifht. æggene, så jeg blandede bare hjortetaksalten sammen med hele æg. Der var ingen forskel.

Jeg tror altså, at vi har en tendens til at gøre madlavning væsentligt mere besværligt end det behøver at være.  

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
atacama

Jeg har muffinsopskrifter, hvor man smuldrer smørret i melet og derefter kommer æg i og jeg har opskrifter, hvor man pisker æg med sukker og tilsætter smeltet smør sammen med mel. Begge dele har ført til fine muffins. Jeg har ikke nogen, hvor man pisker smør med sukker. Så den kan jeg ikke udtale mig om.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites