Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

MrPositiveGuy

Jeg er i tvivl om jeg vil på efterskole eller bare direkte på HHX efter 9. klasse

Recommended Posts

naermest_lykkelig

Jeg kender ikke til nogen som helst efterskoler, der tolererer hash. Min søn var selv på efterskole sidste år, og da der opstod mistanke om, at et par stykker måske røg, blev der faktisk hentet hashhunde ind til at gå hele skolen igennem!! Og alle eleverne blev samlet i fællesrummet imens. En pige stoppede efterfølgende. Ikke fordi der blev fundet hash eller fordi hun røg på skolen, men hun var i et miljø derhjemme, hvor der blev røget, og hun faldt simpelthen ikke til på skolen. Der er rigtigt mange i min omgangskreds, der har haft deres børn på efterskoler - og de har samstemmende berettet om meget restriktive regler vedr. hash, alkohol og røg. De efterskolefester, der bliver holdt, er der forældre til stede og holde øje med alkoholforbruget og at det ikke kammer helt over.

Jeg tror i høj grad det handler om, hvilken efterskole man vælger - og jeg er helt sikker på, at du sagtens kan finde en, hvor hash ikke bliver et issue. Har du overhovedet været ude at besøge nogen?? Hvis du var interesseret i en skole, burde du jo have været skrevet op. Der er rift om pladserne i dag mange steder, jeg kender til.

Faktisk lyder du på mig som om, at du måske godt kunne have godt af et modenhedsår, før du kaster dig ud i en ungdomsuddannelse.

Med hensyn til værelse og værelseskammerater, så var der rotation på min søns efterskole, så han nåede at bo 3 forskellige steder med 3 forskellige hold. Det var både godt og skidt - men grundlæggende meget lærerigt. Han går i øvrigt på STX i dag med bl.a Kinesisk og engelsk på niveau A.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
naermest_lykkelig

10. klassescentre er langt hen ad vejen i langt de fleste kommuner en form for opsamling af de elever, der ikke er i stand til fagligt at klare en ungdomsuddannelse efter 9. klasse. Så hvis mit barn skulle tage 10. klasse og var fagligt okay, ville jeg til enhver tid vælge en efterskole, således at det faglige også blev højnet på en forsvarlig vis. Min søn beretter også om, at han tydeligt kan mærke en større modenhed i sig selv, og en faglighed, som mange af eleverne fra 9. klasse ikke besidder.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
lisesstil

Jeg vil under alle omstændigheder anbefale dig et år på efterskole. His ikke du finder andre mål med opholdet, så lad det være målet at blive et år ældre.

Du har ikke travlt, du ved hvad du vil, og et år på efterskole kan kun modne dig endnu mere. Så du er helt klædt på til ungdomsuddannelsen.

Søg efterskoler der stræber efter et højt fagligt niveau, evt med udenlandsophold.

Hvis ellers dine forældre synes at bakke op om et år på efterskole så go go go go....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MrPositiveGuy

Tak for alle jeres svar!

Jeg har truffet min beslutning, og jeg har valgt ikke at tage på efterskole. Jeg har tænkt meget over det. Jeg vil gerne selv bestemme hvad jeg vil. Jeg har ikke lyst til at gå efter en plan, og ikke kunne spise når jeg har lyst til at spise. Min storesøster har gået på en efterskole, og hun nød det, men hun kender mig ud og ind, og hun synes ikke at jeg skal tage på efterskole. Jeg føler heller ikke selv, at jeg er en "efterskole-type". Jeg har også spurgt nogle STX/HHX elever, og de siger at det overhovedet ikke ville være noget problem at være 15(16 efter to måneder) at gå på HHX. Så må jeg jo håbe på, at de har ret ;).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...