Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

MrPositiveGuy

Jeg er i tvivl om jeg vil på efterskole eller bare direkte på HHX efter 9. klasse

Recommended Posts

ab1959

neenah

takker for kommentaren :D men knægten siger han er bange for noget der på ingen måde påvirker ham og noget han har rimeligt viden om selv om han har alle muligheder for at læse op det

men jaaa jeg kunne da os bare antage at hash er total farligt og at alle der ryger der får de total farlige hashphyskoser som så mange snakker om vis man da så bort fra at andre lande overhovedet ikk ved hvad en hashphyskose er men fair

han siger han er bange for at møde nogen der ryger. jaaa man det har han højst sandsynligt allerede gjort og han møder dem sikkert tit uden at han ved de ryger engang imellem

men fair nok at jeg er dum :-P

Nu er gruppepres en reelt ting. I "gamle" skabte efterskolerne mange rygere fordi at det var ved rygeskuret at fællesskabet var. Faktisk så opgav den nu lukkede Rens Ungdomsskole rygeforbud fordi eleverne blev væk. Det var en stakket frist fordi Folketinget lovgav imod skolens interesser. Derfor er de lukket idag.

At gå på efterskole betyder at man skal skære kanter af sin personlighed for at tilpasse sig. Havner han i stue med pot-hoveder, så kan han vælge at melde sig ud af fællesskabet eller gå med på unoderne. Det vil være som at vinde i lotteriet. Han kender ikke de andre elevers sociale baggrund.

Jeg vil ikke gøre det til et spørgsmål om det er farligt. Det som det handler om er hvorvidt han tror sig stærk nok til at sige fra og sekundært at sætte sig et mål med opholdet. Det koster rask væk over 50.000 kroner og så bør man stille flere krav end de HR-mæssige for når han kommer ud i virksomhederne så er HR blot en øl om fredagen og 5 min. "udviklingssamtale" hvert halve år. Der skal faglige mål til. Ellers er det spild af tid.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
carsten9730

Jeg vil ikke gøre det til et spørgsmål om det er farligt. Det som det handler om er hvorvidt han tror sig stærk nok til at sige fra og sekundært at sætte sig et mål med opholdet. Det koster rask væk over 50.000 kroner og så bør man stille flere krav end de HR-mæssige for når han kommer ud i virksomhederne så er HR blot en øl om fredagen og 5 min. "udviklingssamtale" hvert halve år. Der skal faglige mål til. Ellers er det spild af tid.

jaaa nok bare mig der var underlig da jeg gik i skole fordi jeg aldrig gad gå efter at være en del af mode gruppen eller druk gruppen eller hvad for nogen grupper der nu var den gang men jaaa kan da godt se hvis han ikk mener han er stærk nok til at sige fra kan det give nogen problemer

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MrPositiveGuy

Du misforstår mig. Lad mig starte med at fortælle, at jeg godt ved hvad jura er og hvad det kræver. Min mor er dommer og min far er anklager. Det jeg fortæller angående hash, er ikke at jeg ikke kan holde ud at være i nærheden af folk som ryger på tidspunktet jeg er i nærheden af dem. Så længe de ikke ryger, når jeg er i nærheden af dem og de ikke er nogle tågehoveder, så kan jeg da sagtens færdes med dem, men om jeg kan bo på værelse med to tågehoveder i et år, er nu alligevel noget andet. Selvfølgelig ved jeg godt, at jeg møder tusinder af mennesker som ryger engang imellem når jeg er ude at gå i byen, men det JEG snakker om, som JEG er bange for, er at komme ind på et værelse, med to helt nye mennesker, som jeg skal dele værelse med i et år. Der er jo den chance, at bare en af dem ryger og det er der, jeg går hen og bliver bange. Hvis nu den ene får overtalt den anden til at begynde, kan det jo være at jeg bliver set ned på, fordi jeg ikke har lyst til at prøve det. Min søster har fortalt mig, at da hun gik på efterskole, var der EKSTREMT mange der røg hash. Det er ikke bare min søster, mange af mine bekendte har fortalt mig det.

Umiddelbart som jeg læser dine indlæg, lyder det til at du ryger hash? Det lyder det i hvert fald til, så meget som du støtter op om det. Jeg har intet problem i hvad du går og laver, så længe det bare ikke skal gå ud over mig. Desuden rager det mig nada hvad politikerne mener og siger.

EDIT: Jeg er godt klar over, at jeg fik formuleret mig lidt forkert vedrørende hvor bange jeg er for at møde folk der ryger/har røget, men jeg håber, at du får lidt mere information omkring min angst i dette indlæg.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
JoyNips
Jeg vil gerne have rettet lidt op på matematik, men det er dog også det eneste fag jeg kan rette lidt op på. Men jeg føler bare ikke, at jeg behøver at tage en 10. klasse, når jeg alligevel kommer til at vælge det på C-niveau. Jeg ved hvad jeg vil, og min uddannelse kræver ikke matematik på B-niveau. Her snakker jeg om jura. En anden ting jeg er lidt bange for, er om alle fagene på HHX har meget med matematik at gøre. Jeg ved jo, at der bl.a. er afsætning og virksomhedsøkonomi, men jeg har hørt, at disse fag ikke er, som de er i folkeskolen. De siger bl.a. at hvis man kan finde ud af at bruge en lommeregner burde disse fag ikke være et problem.

Hvis du vil være jurist, så bør du helt klart vælge noget erhvervsøkonomi, afsætning, regnskabslære og hvad der ellers er af relevante fag i "driv virksomhed"-genren. Det vil kun komme dig til gavn som jurist.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
carsten9730

Hehe jaa ved godt jeg lyder som om jeg ryger. Men har ikk rørt stoffer i en 12 år efter hånden men jaa vis det er at bo med 2 bonghoveder i et år du ik er helt glad for sååå forstår jeg dig udemærket især når du ikke selv ryger

Og vis jeg fik kaldt dig dum så må du undskylde for har indtryk at du bestemt ik er dum

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ab1959

Da jeg gik fra Folkeskolen til Handelsskole, gik jeg frem. Det første år var matematikken på et lavt niveau. Det vil jeg ikke være bange for.

I disse tider er det moderne at købe sig til hjælp / sparring. Læs op på matematikken i sommerferien og køb en privatlærer for de penge du ellers ville have givet ud på en efterskole. Du kan komme langt på den måde.

Så vil du blive dygtig til matematik og du vil stadig kunne have din fritid så du kan fokusere på musik m.v.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Der er ingen efterskoler, der tolererer, at der ryges hash på den måde du beskriver det. Så det skal du virkelig ikke frygte.

Hvis du trænger til at opleve noget nyt og se noget andet før du starter på HHX så synes jeg det er oplagt at tage på efterskole. Det er noget vrøvl når ab skriver, at man skal have et formål med det. Formålet kan sagtens være at opleve noget nyt og se noget andet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
EsilEttol

Nu er gruppepres en reelt ting. I "gamle" skabte efterskolerne mange rygere fordi at det var ved rygeskuret at fællesskabet var. Faktisk så opgav den nu lukkede Rens Ungdomsskole rygeforbud fordi eleverne blev væk. Det var en stakket frist fordi Folketinget lovgav imod skolens interesser. Derfor er de lukket idag.

At gå på efterskole betyder at man skal skære kanter af sin personlighed for at tilpasse sig. Havner han i stue med pot-hoveder, så kan han vælge at melde sig ud af fællesskabet eller gå med på unoderne. Det vil være som at vinde i lotteriet. Han kender ikke de andre elevers sociale baggrund.

Jeg synes godt nok du har et ekstremt negativt syn på efterskoler. Der hvor jeg kommer fra tager 90 % af alle på efterskole og det behøver altså ikke at have et bestemt formål. Jeg var på efterskole bare fordi det gjorde man :) At det var så de 2 bedste år af mit liv er en helt anden snak. og medmindre det er en meget lille efterskole har jeg aldrig hørt om folk der var nødt til at være på en bestemt måde for at passe ind, der er som regel en god blanding af typer på en efterskole. 

Når det er sagt TS så er efterskole ikke noget man behøver og hvis du umiddelbart ikke har lyst er der ingen grund til at gøre det. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ab1959

Nu er pengene ikke de store her. Det koster rigtig mange penge at gå på efterskole, når der nu er gratis 10. klasse centre der udbyder den samme undervisning.

Men vender vi blikket mod den person som startede tråden, så er der to punkter at forholde sig til.

1. Vedkommende er svag i matematik efter egen vurdering. Vil det hjælpe at vælge efterskole frem for andre optioner? Kan 10. klasse helt undværes?

2. Vedkommende skal have tid til at lave sin musik. Vil en efterskole være for struktureret, hvis man har det kreative gen som kræver at man næsten smider hvad man har i hænderne og laver musikken når man har ideerne til den?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Missme

Når du ikke er sikker på om du vil på efterskole, og du ikke er sikkert på om du vil starte direkte på hhx, så prøv at tænke i nye baner. Måske kan du arbejde i et år, du kan rejse på sprogskole eller et år i skole i England. Det er i hvert fald billigere end highschool i USA. Og efterskole er heller ikke billigt. Du kan også tage 10 klasse i kommunalt regi.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...