Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Karkluden

Shoppestop 2015

Recommended Posts

Karkluden

Her er tråden for support til shoppestoppere anno 2015. 

Her er plads uanset om man kører hele året (som er undertegnedes plan), om man kører 1 måned, 4 måneder eller whatever ad gangen og uanset motivation :)

Udfyld gerne nedenstående skema så vi kan komme på forsiden:

Navn: 

Shoppestopperiode®: 

Evt. undtagelser: 

Evt. motivation: 

Shoppestoppere: 

Navn: Karkluden 

Shoppestopperiode®: 1/1-2015-1/2 2016 (eller når jeg får et job i 2016, hvis det er senere end 1/2...) 

Evt. undtagelser: 

- Spise ude med kæresten én gang her i foråret (pengene er sat af på opsparingen) 

- Hvis jeg løber tør for fx dagcreme, mascara eller lignende må jeg naturligvis købe det, men kun hvis jeg løber tør og starter i morgen med at bytte to julegaver til en dagcreme og bodylotion

- Alt andet (gaver, lidt sommerferieoplevelser og hverdagens udgifter) er sat i budgettet, så de påvirker ikke 

Evt. motivation: Færdiguddannet januar 2016, sammenflytning med kæresten december 2015, flytte tilbage til Århus sammen sommer/efterår 2016 = en måned uden indkomst, et indskud når vi flytter tilbage og en smule udgifter forbundet med første flytning og den sammenkomst jeg gerne vil holde ifm. min uddannelse. Jeg har en egentlig en pæn opsparing, men skal låne lidt i banken til den måned uden indkomst, og det er jo altid bedre at møde op med så meget som muligt selv - uden at det skal gå udover min hverdag ift mad, medicin osv, da min sygdom er afhængig af ordentlig kost og medicin. Derfor skærer jeg i at bruge fra min opsparing på andet end 1 udespisning der er planlagt og så evt uforudsete regninger og studiebøger, da det alligevel løber op, selvom man ikke kampshopper. Så er det også lettere at få sparet så meget sammen til indskuddet som muligt, når jeg får et job :) 

Navn: Betinapple 

Periode: fra i dag t.o.m. 1. april (som minimum - måske længere)

Undtagelser: mit shoppestop går kun på tøj (træningstøj og undertøj/strømper eksklusive), men det betyder ikke at jeg skal gå amok i andre ting.

Motivation: opsparing.

Navn: Jailbird

Periode: 01.07.2014 - 01.07.2015

Undtagelser: Ingen undtagelser hvad angår tøj. Mit shoppestop går på alt beklædning i form af tøj og sko, ligegyldigt om det er undertøj, overtøj, strømpebukser eller whatever.

Motivation: Færre genstande i mit tøjskab. Vil gerne gå med alt mit tøj og føle glæde ved det jeg nu engang ejer.

Navn: Viskestykke

Periode: I første omgang januar

Undtagelser: Basis ting som undertøj, strømper, og t-shirts må jeg gerne købe. Men alt andet har jeg nok af. Jeg har dog fået to gavekort i julegave, som jeg kan bruge på lækre udsalgsvarer   :blush:   :devil: 

Motivation: Jeg er på S.U, og har lige betalt en mega-regning på en ødelagt pc.. Og så har jeg altså nok tøj og makeup og lignende.. Så jeg behøver virkelig ikke mere   :D

Navn: Ally

Shoppestopperiode: Januar 2015

Evt. undtagelser: Tøj og accessories

Evt. motivation: Vandt "1 time med en personlig shopper" i den lokale Vero Moda-butiks FB-julekalender. Har aftalt med mine to yndlings-ekspedienter i butikken, at jeg medbringer nogle af de items, jeg har svært ved at få brugt - for de er i skabet og de to ekspedienter "kender" mig, min stil og smag. Satser på at kunne få en aftale i stand i begyndelsen af februar og indtil da skal der ikke shoppes til mig selv.

Navn: kchilli

Periode: Fra nu til 1. marts (forlænger muligvis perioden, når vi nærmer os marts)

Undtagelser: Jeg må købe et par forede vinterstøvler, hvis vejret bliver koldere og erstatte undertøj/strømper, hvis de slides op. (Holder kun garderobe-relateret shoppestop - alle andre områder plejer ikke at være noget problem at lade være med at købe ting.)

Motivation: Opsparing.

Navn: Spjærten 

Periode: indtil ca. 1/4, eller jeg ved hvad der sker mht. Boligsituation.
Undtagelser: må bruge det gavekort på 500 kr. jeg har vundet og udvalgt til at skal bruges hos Selected Femme. Derudover må der købes trusser/tights/strømper hvis det blir nødvendigt.
Motivation: opsparing til ferie/bolig. 

Navn: No1here

Periode: Shoppestoppet bliver taget én måned ad gangen. I januar har jeg nu købt en brugt Bays - og derudover købt BH'er+nattøj over H&M +to varme sager fra Gina Tricot. 

Undtagelser til shoppestop: Varmt tøj. Basisvarer (sokker, undertøj m.v.).

Motivation: Savings! Derudover undgå tøjspild

Navn: Kathain

Periode: Fra nu til 3. maj

Undtagelser: Nye strømper og gaver til andre

Motivation: Skal på ferie til USA d. 3 maj

Navn: Kiddl 
Periode: fra 1/1/15-1/3-15 
Undtagelser: et par løbesko 
Motivation; bruger for mange penge. Ikke kun på dårlige ting, men tøj som jeg rent faktisk bliver glad for. Men det har taget overhånd, i den forstand at jeg tænker for meget på shopping, kigger konstant på nettet, og køber det til sidst. Hvilket gør at pengene bliver brugt hurtigt. Så nu vil jeg spare pengene og få styr på mit shopaholic, og så kunne glæde mig over om 2 måneder at jeg kunne lade vær med at bruge penge!!! 

Navn: xCaramelx

Periode: Fra nu til starten af juli.
Undtagelser:
- Et halstørklæde

- En hue
- Nye bh'er (jeg er vokset ud af 2 ud af de 4 stk, jeg har  :genert:)
- En ny computer
- Mit gavekort til SportsMaster (jeg har brug for varme bukser) og Imerco.
- Biografture, stand up og lignende
- Spise ude med andre
- Generelt oplevelser og tage-på-besøg ture  :) 
Motivation:
 Opsparing.

navn: miss__scarlett
Periode: starter med januar
Undtagelser: opfylning af mascara lager, da man kan få min ynglings hernede til cirka €2, evt en Real technics børste og hvis jeg kan komme til udsalg i en pop up butik hernede - men regner ikke med det da man skal skrives på en liste for at komme ifølge facebook event 
Motivation: at jeg snart er studerende udelukkende med SU (hvilket jeg stortset ikke har prøvet de sidste +5 år) og at jeg har mere end nok tøj 

Navn: Filipai

Periode: Januar og Februar, til at starte med, det bliver nok forlænget

Undtagelser: Hvis jeg finder et par kærnelæder ballerinaer som sidder godt må de købes. De står højest på mangel listen. Ellers er det kun tøj, fodtøj, sko, tasker og smykker (især de sidste to ting er jeg slem til), der er undtaget. Ting til boligen bliver nemlig købt med kæresten, men tror ikke vi mangler noget stort.

Motivation: Jeg kommer til at mangle 3 SU klip i april, maj og juni, før jeg er færdiguddannet slut juni. Og selvom jeg påtænker slutlån, kunne det være fedt måske kun at skulle tage dette i 2 af månederne. 

Navn: Ballademageren 
Periode: Februar til april
Undtagelser: Basistoppe (langærmet og fire toppe uden ærmer), strømpebukser/leggins og en sort cardigan, men kun hvis jeg ikke finder en i januar
Motivation: Jeg har fået købt de ting, jeg mangler, så jeg mangler altså ikke noget!  :genert: Derudover giver det en vis tilfredsstillelse at lade være med at shoppe, for der går let "hyggeshopping" i den for mig. 

Navn: VaniljeMedVilje

Periode: Januar til og med marts

Undtagelser: Plain sorte støvler, evt. løbesko, mørkeblå jeans, klassiske nederdele til arbejde, habitjakke i anden farve end sort, sorte bukser

Motivation: Bortset fra, at jeg er træt af mine evne til at klatte penge væk, er det faktisk ikke så økonomisk betinget.

Men dels har jeg vitterligt ikke plads til mere. Hvilket der blev sat en tydelig streg under, da samtlige hylder i mit skab faldt sammen på én gang pga. for meget vægt.   :blush:  Det tog en time at samle sammen igen.

Og dels er jeg. ligesom andre, træt af at bruge så meget tid på at surfe rundt på webshops på nettet.

Note to self: Uanset hvad, så må jeg virkelig ikke, under nogen omstændigheder, købe mere af følgende: Øjenskygger, læbestifter, neglelak, langærmede skjorter, striktrøjer og tights

Navn: Anna_Savanna

Periode: 07.01.2015-7.04.2015

Undtagelser: Løbeshorts, fødselsdagsgaver, + én joker (har hede drømme om Gannis nye "Tilda Crepe Dress", suk), men den må alene finansieres af penge tjent via salg på TS!

Motivation: Puha, der er mange.

Motivation 1. Altså primært er det økonomisk. Selvom jeg lykkeligvis var så heldig at gå direkte fra speciale til fast arbejde, må jeg erkende, at min konto virkelig ikke er et kønt syn. Det skyldes delvist, at jeg har sat en høj afbetaling på su-gæld (er heeelt færdig om 2 år, så det skal bare klares), men det skyldes uden tvivl også, at jeg simpelthen bruger for mange penge på "klat-poster".

Motivation 2 Ligesom Kiddl fortæller, er jeg også begyndt at lægge mærke til, hvor uhyggeligt meget tid jeg faktisk bruger på at browse tøj, tasker og deslige på nettet, tænke over tøj- og garderobeplanlægning, nye trends jeg vil have inkorporeret i garderoben mv. Jeg er virkelig blevet fanget af "forbrugsjunglen", hvor jeg eksempelvis hele tiden kan finde argumenter, nærmest pr. automatik, for hvorfor jeg skal investere i endnu en jakke (på trods af at skabet bugner!). Ligeså meget som jeg ELSKER mode og tøj, er det simpelthen en tidsrøver af rang, og der er simpelthen vigtigere ting jeg burde bruge min tid på, og beskæftige min hjerne med (pssst. eks. en ph.d.-afhandling  :P ), så det er også en personlig udfordring, hvor jeg vil forsøge at lægge mærke til, hvor meget tid jeg egentlig får "frigivet" ved at holde shoppestop.

Motivation 3 Derudover er jeg netop startet på et vægttab, der forhåbentlig denne gang for alvor skal give pote. Målet er igen at blive den størrelse 34-36 jeg engang var (for snart 7 år siden  :rulle: ), og som i høj grad er repræsenteret i min garderobe - hvilket vil kræve et vægttab på ca. 8 kg. På baggrund af det mål tænker jeg, at det sikkert ikke er dumt at lade være med at shoppe tøj, der alligevel ender med ikke at passe, ligesom jeg i øvrigt allerede nu har en tendens til at købe oversize-lignende snit grundet min kropslede, som (forhåbentligt) ikke længere ville appellere til mig længere, når jeg får tabt de ønskede kilo.

Motivation 4 - og måske den vigtigste Min kæreste tror ikke på, at jeg kan klare 3 måneder uden shopping- og det vil jeg meget gerne modbevise  :D

Navn: Lascrooge

Shoppestopperiode: vinteren ud/jan-feb-marts

Evt. undtagelser: Kun ting jeg rent faktisk mangler/skal bruge

En vinterjakke/frakke/parka.

Langskaftede læderstøvler (m/u hæl)

Støvletter m hverdagshæl

2 stk hverdagsBHer

1 par jeans (sorte eller grå)

Flashy ørenringe i guldfarvet metal

Evt. motivation:

Spare penge op, shoppe mere fokuseret i stedet for at spilde penge på ting jeg bare gerne vil have.

Spasserinde, du gør bare som du vil :kys: flot blyantspidser ;) 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Betinapple

Mig :D

Periode: fra i dag t.o.m. 1. april (som minimum - måske længere)

Undtagelser: mit shoppestop går kun på tøj (træningstøj og undertøj/strømper eksklusive), men det betyder ikke at jeg skal gå amok i andre ting.

Motivation: opsparing.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
viskestykke

Jeg hopper også med ( i håb om, at nu hvor jeg skriver det til jer, så bliver jeg ikke lige så fristet af alt muligt jeg ikke har brug for ;) )

Navn: Viskestykke

Periode: I første omgang januar

Undtagelser: Basis ting som undertøj, strømper, og t-shirts må jeg gerne købe. Men alt andet har jeg nok af. Jeg har dog fået to gavekort i julegave, som jeg kan bruge på lækre udsalgsvarer  :blush:  :devil: 

Motivation: Jeg er på S.U, og har lige betalt en mega-regning på en ødelagt pc.. Og så har jeg altså nok tøj og makeup og lignende.. Så jeg behøver virkelig ikke mere  :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ally

Navn: Ally

Shoppestopperiode: Januar 2015

Evt. undtagelser: Tøj og accessories

Evt. motivation: Vandt "1 time med en personlig shopper" i den lokale Vero Moda-butiks FB-julekalender. Har aftalt med mine to yndlings-ekspedienter i butikken, at jeg medbringer nogle af de items, jeg har svært ved at få brugt - for de er i skabet og de to ekspedienter "kender" mig, min stil og smag. Satser på at kunne få en aftale i stand i begyndelsen af februar og indtil da skal der ikke shoppes til mig selv.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Spasserinde

Jeg ved ikke om jeg vil på forsiden, men måske jeg kan have min egen sub-shoppestop udgave? Det virker på startindlægget som om det er fleksibelt. :) Jeg har nemlig masser af undtagelser, eftersom jeg står over for jobskifte.

Jeg vil gerne holde shoppestop som minimum januar, men med følgende undtagelser:

En varm cardigan

En billig forårsjakke

Sorte leggings

Sort nederdel

Pencilskirt

Lille skuldertaske

Medium arbejdstaske

Lime crime velvetine i Suedeberry

Solcreme

elf mineral foundation med spf, hvis den når at komme på lager.

En concealer

elf prism eyeshadow til tasken

En ny ansigtscreme m/u spf.

Øjenskyggeprimer

.. Og sikkert nogle flere ting, jeg har glemt.

Okay, mit shoppestop har jo åbenlyst mere form af en to-do-liste end et faktisk stop. Det eneste der nærmest IKKE er på den liste er den her grimme blyantspidser fra H&M.

post-25131-0-48049300-1420138588_thumb.j

Den har jeg ikke brug for. Men det har ingen vist.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
nipsting33

Nu har jeg holdt i 5-6 mdr, og kan se på kontoen det skal fortsætte, og damn jeg har meget tøj jeg ikke bruger, men får besøg af veninde i dag so er stylist, og hun skal sætte tingene sammen på en ny måde.

Dog bliver jeg nødt til at finde nyt undertøj, men heldigvis er det kun det fra H&M jeg kan passe;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kathain

Navn: Kathain

Periode: Fra nu til 3. maj

Undtagelser: Nye strømper og gaver til andre

Motivation: Skal på ferie til USA d. 3 maj

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Trommedreng

Og allerede nu kommer årets første store test:

Pssst!

...Acnes udsalg er startet.........

Muhahahah....hah.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Betinapple

Jeg ville egentlig have ventet med at købe det tilladte sportstøj til næste måned, for lige at få bevist for mig selv at jeg rent faktisk kommer afsted ofte nok til at det er nødvendigt, men jeg har været ret flittig allerede, og da jeg var i H&M i dag for at returnere en kjole hang der nogle sportsbh'er til halv pris, så sådan én snuppede jeg - kunne lige så godt få besparelsen med.

Til gengæld undlod jeg at købe blomster, selvom jeg var virkelig fristet af nogle fine og meget billige buketter. Har været ret slem til at klatte penge på den slags de sidste par måneder, og selvom det er hyggeligt må der godt skæres lidt ned. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Trommedreng

Jeg ville egentlig have ventet med at købe det tilladte sportstøj til næste måned, for lige at få bevist for mig selv at jeg rent faktisk kommer afsted ofte nok til at det er nødvendigt, men jeg har været ret flittig allerede, og da jeg var i H&M i dag for at returnere en kjole hang der nogle sportsbh'er til halv pris, så sådan én snuppede jeg - kunne lige så godt få besparelsen med.

Til gengæld undlod jeg at købe blomster, selvom jeg var virkelig fristet af nogle fine og meget billige buketter. Har været ret slem til at klatte penge på den slags de sidste par måneder, og selvom det er hyggeligt må der godt skæres lidt ned. 

Det' okay, B., det' okay.

Basisvarer og funktionelle items skal man ikke løbe tør for. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites