Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

mgy

This never happened

Recommended Posts

mgy

En tanke strejfede mig forleden. Der er sætninger fra litteraturen, skuespillets verden eller fra filmene, der aldrig blev sagt/skrevet (i hvert fald under de givne omstændigheder). Hvor mange kan vi komme på?

Jeg kan lige komme i tanke om fire:

Elementært, min kære Watson! Det kan alle citere Sherlock Holmes for. Men angiveligt sagde han det aldrig.

Hamlet står aldrig med et kranium i hånden og deklamerer: To be, or not to be (osv.). Kraniet hører til i en senere scene. 

Beam me up, Scotty! skulle være en opfindelse uden for Star Trek. 

Og Lenin bliver citeret vidt og bredt for at have kaldt borgelige fredsvenner for Nyttige idioter. Men trods mange opfordringer er der aldrig nogen, der har kunnet finde det sted, hvor Lenin skal have sagt eller skrevet dette. Men det citeres stadig. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007

Ok, det her er måske lidt anderledes, end det du tænkte på, fordi det rent faktisk står i de gamle fortællinger, men næppe er sket i virkeligheden ...

Jeg tænker på alle de situationer i den tidlige verdenshistorie, hvor kongerne eller hærførerne pludselig mødte hinanden ansigt til ansigt på slagmarken og sloges eller sagde udødelige ord til hinanden ;) Der har nok været en spindoktor eller to inde over bagefter!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
advocatus-diaboli

Play it again, Sam. Fra Casablanca.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
adagio

Kierkegaard har nogle berømte fejlcitater. Et af dem er "at vove er at miste fodfæstet et kort øjeblik, ikke at vove er at miste sig selv". Det med at leve livet forlæns og forstå det baglæns er vist et andet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Suzy

"Luke, I am your farther" og "Play it again, Sam"

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
iver74

"Luke, I am your farther" og "Play it again, Sam"

Har lige lige Star Wars 5

og der siger Darth Vader "Luke, i am your father". Mens Luke hænger ud fra et tårn og råber "NOOOOO cant be true"

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Suzy

Har lige lige Star Wars 5

og der siger Darth Vader "Luke, i am your father". Mens Luke hænger ud fra et tårn og råber "NOOOOO cant be true"

Nej, han siger "no, I am your farther"

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
pininfarina

Nåh - undskyld, jeg troede at det var en tråd om Socialdemokraternes valgløfter ved sidste valg  :devil:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Rapfisk

Kierkegaard har nogle berømte fejlcitater. Et af dem er "at vove er at miste fodfæstet et kort øjeblik, ikke at vove er at miste sig selv". Det med at leve livet forlæns og forstå det baglæns er vist et andet.

Det første er rigtigt nok, men det andet har han skrevet stort set i den form (i Enten-Eller): http://www.sk.ku.dk/citater.asp#JJ-167

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
paint

”I disaprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it”

Voltaire, er ofte citeret for sætningen. Det berømte citat skyldes dog Evelyn Beatrice Hall og var af Hall tænkt som en opsummering af Voltaires holdning til ytringsfrihed. Citatet findes ingen steder i Voltaires egne tekster.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites