Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

mgy

Pragtfulde ord & udtryk

Recommended Posts

SlipOfTheTongue

Alle ord bliver minimum 17 % bedre, hvis man sætter "über" foran.

Überalle überord überbliver überminimum übersytten überprocent überbedre, überhvis überman übersætter überüber überforan.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
advocatus-diaboli

Überalle überord überbliver überminimum übersytten überprocent überbedre, überhvis überman übersætter überüber überforan.

4899429947_b60fb08e94.jpg

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
froschficker

Uha, jeg er så stor en nørd, at jeg i gymnasiet indimellem hyggelæste i min Danske Ordbog, fordi jeg nød at lære nye ord og vendinger. Jeg oplever stadig at folk siger til mig, at de indimellem ikke forstår de ord, jeg bruger, men jeg sætter en ære i at bevare ældre udtryk. Der er ikke noget smukkere end en byge af gamle, danske skældsord. 

Men her er nogle ord, jeg rigtig godt kan lide. Både pga. ordlyden og selve ordet i sig selv.

- Wobbegong

- Svumpukkel

- Bastard

- Kærling

- Kradsbørstig

- Sjover

- Finurlig

- Løgnhals

- Pikansjos

- Filejs

- Fusentast

- Revl og krat

- Pik og pak

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
paint

Sådan en døgenigt af en charlatan, som uden blusel, forgriber sig på anstændige borgeres sammensparede midler. Næ, nu er han nok ikke så kålhøgen mere, varyleren, nu hvor lovens lange arm, har fået fat i kravetøjet på ham.

Hør bare hvor klynkevorn, han sidder og piver i kachotten. :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

I visse æventyr (!) forekommer udtrykket mundlæder (jeg tror, det er brugt hos H.C. Andersen, Nissen og Spækhøkeren). 

Porcelæn er også et dejligt saftigt ord, når man ret kender dets etymologi. Porcelæn ligner ganske skallen på porcelænssneglen i stoflighed, det er ikke sneglen, der er opkaldt efter porcelænet. Og sneglen? Jo, porca betyder so på latin, og sneglen ligner en sofisse i form. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Blah Blah

Tvi dig, kanalje!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Blah Blah

Spradebasse  :wub:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Noksagt. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007

Sjovt: i de her tråde med "gode ord" er dem, der bliver nævnt, tit gamle danske udtryk, som er skiftet ud med engelske eller engelsk-inspirerede :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

'nuf said!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites