Jump to content
Velkommen til DinDebat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

naja__71

Dovenskab, massiv vægtøgning og gider ikke arbejde

Recommended Posts

Oh White Wolf

Det kunne vel også tænkes, at drengen egentlig gerne vil noget andet, men at det at spille bliver den nemme løsning, fordi det andet er svært? Vi kender vel alle til, at vi kan ende med at spilde en masse tid på ting, som egentlig ikke er det, vi gerne ville bruge vores liv på?

Jeg synes, det er lidt forsimplet at konkludere, at fordi han spiller, så er det fordi han har truffet et informeret valg om, at det bare er det, han ønsker. Så simple er mennesker jo sjældent.

Nope, det kunne det ikke. 

Sorry, M'lady, men der er typer og karakterer over hele samfundet; Den knægt der, han er gamer, længere er den ikke. Nogle er arbejdere, andre er alkoholikere, andre, igen, er tabere og knægten dér, han er gamer.

At du så ikke kan forene dig med et så enkelt begreb er, for mig at se, kun et spørgsmål om, at du lukker øjnene for det åbenlyse - komplicerer det simple - istedet for at åbne øjnene og indse, at den mand der, netop gør som han VIL, FORDI det er HVAD han vil og det er HVEM han ER.

- Fint, at du vil trække en hætte ned over hovedet på knægten, og hans mor, for den sags skyld, hvor det er "synd for manden" -  kan fint følge argumentet; det er synd for rigtigt mange men, ikke for vores helt her: Han klarer sig, han er.. røv doven, han er gammel nok til at træffe sine egne valg, og forme sig efter den han ER, og han ER gamer, så.. Nej, det er ikke synd for ham. - HANS største problem er, hvordan han skal få sin økonomi til at hænge sammen, men længere er den ikke.

Hvis du spørger mig, så kommer han til at bruge de næste ~20 år på det, hygge sig med sin PC og kvinder, der er lige så sære, og ramte af "flowet", som han er, og så, på et tidspunkt midt i 30'erne, så er HAN udvokset og moden nok til at gå i krig med verden, og dér tager han sig sammen men, lige nu? Nej. - Af uvisse årsager, så er han ramt af en lede mod verden, og vil ikke deltage i den, og det ændrer sig ikke FORDI han, mere end noget andet ER gamer: Han hader verden, og sine nederlag i den og han ER ramt - det er så, måske, ærgeligt, men det er sådan HAN har det. - Fordi han HAR det sådan, så er spillene hans refugie, og de tjener ham vel: Han er konge der, med folk, der er lige så marginaliserede som ham, og der er ingen der, der dømmer ham.

Ergo, han trivedes, han har det godt, på SINE præmisser og det er der den lander: Han er gamer og til han VIL være andet, så er det sådan det bliver: Hans valg, som HAN ER.

At du har svært ved at se det.. fuldstændigt åbenlyse i denne logik er, for mig at se, et spørgsmål om, at du ikke kan gennemskue hvor simple mennesker i virkeligheden er: Folk gør som de vil, som de har det og som de har lyst til, og dette er, uagtet det umoderne i HANS selvrealisering, lige præcis hvorfor hans liv er som det er.

Fint at du skyder med skarpt i mod den påstand men min påstand er, at du mangler realitetssans.

S.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
sansera

^^ Manden - bolden og alt det der.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Sorry, M'lady, men der er typer og karakterer over hele samfundet; Den knægt der, han er gamer, længere er den ikke. Nogle er arbejdere, andre er alkoholikere, andre, igen, er tabere og knægten dér, han er gamer.

At du så ikke kan forene dig med et så enkelt begreb er, for mig at se, kun et spørgsmål om, at du lukker øjnene for det åbenlyse - komplicerer det simple - istedet for at åbne øjnene og indse, at den mand der, netop gør som han VIL, FORDI det er HVAD han vil og det er HVEM han ER.

- Fint, at du vil trække en hætte ned over hovedet på knægten, og hans mor, for den sags skyld, hvor det er "synd for manden" -  kan fint følge argumentet; det er synd for rigtigt mange men, ikke for vores helt her: Han klarer sig, han er.. røv doven, han er gammel nok til at træffe sine egne valg, og forme sig efter den han ER, og han ER gamer, så.. Nej, det er ikke synd for ham. - HANS største problem er, hvordan han skal få sin økonomi til at hænge sammen, men længere er den ikke.

Hvis du spørger mig, så kommer han til at bruge de næste ~20 år på det, hygge sig med sin PC og kvinder, der er lige så sære, og ramte af "flowet", som han er, og så, på et tidspunkt midt i 30'erne, så er HAN udvokset og moden nok til at gå i krig med verden, og dér tager han sig sammen men, lige nu? Nej. - Af uvisse årsager, så er han ramt af en lede mod verden, og vil ikke deltage i den, og det ændrer sig ikke FORDI han, mere end noget andet ER gamer: Han hader verden, og sine nederlag i den og han ER ramt - det er så, måske, ærgeligt, men det er sådan HAN har det. - Fordi han HAR det sådan, så er spillene hans refugie, og de tjener ham vel: Han er konge der, med folk, der er lige så marginaliserede som ham, og der er ingen der, der dømmer ham.

Ergo, han trivedes, han har det godt, på SINE præmisser og det er der den lander: Han er gamer og til han VIL være andet, så er det sådan det bliver: Hans valg, som HAN ER.

At du har svært ved at se det.. fuldstændigt åbenlyse i denne logik er, for mig at se, et spørgsmål om, at du ikke kan gennemskue hvor simple mennesker i virkeligheden er: Folk gør som de vil, som de har det og som de har lyst til, og dette er, uagtet det umoderne i HANS selvrealisering, lige præcis hvorfor hans liv er som det er.

Fint at du skyder med skarpt i mod den påstand men min påstand er, at du mangler realitetssans.

S.

Alligevel imponerende at man kan vide SÅ meget om en person man har læst få indlæg om....

Jeg vil slet ikke udtale mig om, hvem det e, der mangler realitetssans her

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
KisserTheNerd

Jeg tænker, at deg er vigtigt at huske på, at hans vennekreds tilsyneladende er online. Det er helt fair, at han ikke skal spille hele tiden, og det ER svært at styre mængden af spiltid. Men I skal huske på, at afskærer I ham fra computeren, så afskærer I ham også fra sine venner.

Jeg ville nok fokuserer på at tilføje fede ting, fremfor at fjerne noget. Støt ham I at opsøge nye oplevelser, men pres ham ikke. Hvis man er en genert, overvægtig teenager, er det ikke sikkert at man er klar på at være udfarende rent socialt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Blah Blah

S.

Min ældste søn på 20, der lider af adhd og Aspergers, var gamer med stort G. Han levede sit liv online gennem flere år og fik sine succesoplevelser der. Han havde stor glæde af det og lærte mange at kende online, trænede sit engelsk etc. - men han så ingen andre unge privat og var overhovedet ikke fysisk aktiv, spiste usundt, var ved at droppe ud af HF pga. fravær etc. etc. 

I dag spiller han faktisk aldrig, er flyttet hjemmefra, har en kæreste og går på universitetet. 

Hvorfor det har ændret sig, ved jeg faktisk ikke. Dog ved jeg, at det har gjort ham helt enormt godt at være ude at lave hårdt fysisk arbejde i frisk luft i et års tid. Om det er årsagen til ændringen alene, ved jeg dog ikke. Diagnoserne er, som de hele tiden har været, og medicineringen er ikke ændret.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dirtydancing

Men for hvem er livet så privlligeret at vi udelukkende kan tillade os at forene os 100% med vores identitet og udelukkende gøre det vi lyster, - ikke nogen jeg kender ihvertfald, for ALLE er der bump på vejen, der er pligter og skalopgaver, der er røvsyge ting vi må tage os af, og der er tid til ting vi elsker og som vi hygger os med.

Hvis mine sønner, hvoraf de 2 ældste er gamle nok til at navigere rundt i div online universer, hvilket de også gør i høj grad i deres fritid, tillage sig den livsstil og ikke mindst anskuelse som den der beskrives her, så kan jeg love dig at hvad de end måtte have af argumenter om "den jeg er" og "hvad jeg har lyst til" ville prelle af på mig som var jeg marineret i nanopartikler! 

Mine drenge får lov til at spille en hel del computer, de kan sagtens bruge en hel weekend foran en skærm, og de får i vid udstrækning lov, da vi jo godt kan se at det biddrager til deres læring og udvikling, de lærer noget socialt, de lærer at læse, skrive, regne på en helt anden måde, tilegner sig en masse engelsk, de er rappe på tastaturerne, har flair for teknologi og systemer, den logiske tænkning, de tænker kreativt og abstrakt og er løsningsorienterede - og det har de da pga. de spil de sidder og nørder med.

Men jo jeg kan bestemt også godt grine af dem når de 8 årige smider sig hylende på gulvet og proklamerer at vi ødelægger hans liv, når han efter 10 timers skærm får at vide at nu er der lukket og slukket resten af dagen, eller når den 10 årige får lukket sin netadgang i et par døgn fordi han har skippet lektier til fordel for computeren - helt bevidst.

Det hedder frihed under ansvar, og når man er 8 og 10 år som mine er, så er den slags en læringsting som forældreadministreres, men jeg forventer at de kan det selv når de er 18, og ellers skal jeg nok give dem en genopfrisker og en kærlig rusker.

Et hvert menneske der har forudsætningerne for det, og det har den omtalte unge mand her, skal og bør bidrage, først og fremmest i form af at uddanne sig, lære, udvikles, bruge de redskaber som skole og forældre har givet ham, således at han også kan biddrage til samfundet. Og han kan også sagtens bidrage til samfundet inden for hans interesseområder, da der også er job i den genre, spiludviklere og designere er der f.x. ret stor mangel på i DK. 

Jeg synes det er mere end glimrende at TS ønsker at give sønnen den kærlige rusker, få ham lidt ud af online univseret og på banen i det virkelige liv også, for man kan godt begge dele, og knægten her skal klart ha noget hjælp til at se og forstå sit potientiale og vigtigheden af at han udnytter det, og ikke bare forsumper. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dirtydancing

Jeg tænker, at deg er vigtigt at huske på, at hans vennekreds tilsyneladende er online. Det er helt fair, at han ikke skal spille hele tiden, og det ER svært at styre mængden af spiltid. Men I skal huske på, at afskærer I ham fra computeren, så afskærer I ham også fra sine venner.

Jeg ville nok fokuserer på at tilføje fede ting, fremfor at fjerne noget. Støt ham I at opsøge nye oplevelser, men pres ham ikke. Hvis man er en genert, overvægtig teenager, er det ikke sikkert at man er klar på at være udfarende rent socialt.

vigtige pointer, og man kan jo også bakke op om online livet ved f.x. som forældre at lægge op til at der kan inviteres til LAN fest, så det sociale strækker sig lidt længere end til bare en skærm. 

Og hvis man ikke selv evner at begrænse sin nettid, for det er garanteret skide svært, så kan man ret enkelt sætte routeren op et tidsrum hvor en specifik computer kan være online. Mine sønnes er f.x. afskåret internet i tidsrummet 20-06, det tidsrum skal de sove og ikke spille. Vi var f.x. ude for at den ældste satte sin mobil til kl. 3 om natten så han kunne nå at spille inden han skulle i skole. 

Ligeledes har vi, hvis han har været syg, begrænset hans netadgang, for sygefravær fra skole er ikke lige med 6 timers computerspil. 

Ligeledes kunne TS's EX jo sætte nogle net begræsninger for deres søn, så han f.x. ikke kan spille den halve nat, og ikke har mulighed for at være på nettet i det tidsrum hvor han burde være afsted på uddannelse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...