Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

dgd2007

Er du inkonsekvent med sproget?

Recommended Posts

adagio

Ah, der er vist heller ingen, der siger det med e, men med æ var da tidligere det almindelige. :)

Æ-lyd? Som i væmmelig?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007

Æ-lyd? Som i væmmelig?

Hmm ... nej ikke helt det æ ... der er jo nogle forskellige varianter af de fleste vokaler. Jeg har ikke helt overblik nok over fonetikken, men jeg vil mene, at en variant af æ kommer nærmest på min udtale af "frem" - i hvert fald nærmere end a.

Æ som i hjem, gem, glem osv. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
advocatus-diaboli

Hmm ... nej ikke helt det æ ... der er jo nogle forskellige varianter af de fleste vokaler. Jeg har ikke helt overblik nok over fonetikken, men jeg vil mene, at en variant af æ kommer nærmest på min udtale af "frem" - i hvert fald nærmere end a.

Æ som i hjem, gem, glem osv. :)

Som i "frænde"..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
advocatus-diaboli

Jeg er fra Djursland; jeg holder ikke pause i ordet. Jeg undrer mig bare over dem, der mener, at det hedder framragende, når det ikke hedder fram og tilbage.

Men dem der siger "framragende" plejer jo også at sige "fram og tilbage", så ift. trådens emne, har jeg svært ved at se hvordan det passer ind i tråden?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BlueBunny

Jeg sagde altid himmel med udtalt i, og det blev altid kommenteret at jeg sagde det så "sjovt". Så fandt jeg ud af andre sagde det med e. Gjorde mig umage for at lære det og siger i dag hEmel

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...