Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

mgy

Radioteknikkens stade på Hovedbiblioteket - loop antenna wanted

Recommended Posts

mgy

Leder efter bøger om antenner. Biblioteket har uhyre lidt om radioteknik, under en halv meter. Og det nærmeste, jeg kunne komme, var ARRL-håndbøger (lidt et andet område) og antenner til modtagelse af Jupiter, ULF og VLF og andre sære ting.

Går ned i kælderen (hvor man har smidt ALLE de gode bøger om foto og bogtryk ud). Her finder jeg radiobøger fra 1948, en guide til valg af rør til fjernsyn, en bog om radar anno dahmahls og festskrifter om B&O. Det er det. 

Jeg har brug for en vejledning til konstruktion af en retningsbestemt antenne til KB-modtagelse. Den skal være fysisk lille, for jeg har ikke meget plads. De konstruktioner, jeg har fundet (inkl. en fra GWO) er pænt store, og så kan de ikke stå på reolen. Radius på antennen må maks. være omkring 26 cm. 

Man kan utvivlsomt lave en lille rammeantenne. Man må også kunne lave noget på en ferritstav. Måske skal man have flere spoler og en omskifter. 

Nogen der kender en god konstruktion. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Falstria

Min egen bog er af tysk oprindelse og skrevet på tysk, det var det tekniske hovedsprog på det tidspunkt den type bøger blev skrevet.

Den hedder slet og ret "Antennenbuch" og er skrevet af Karl Rothammel.

Udgivet af det tyske militærs forlag.

ISBN 3-327-00848-5

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Takker. Jeg vil se efter den. Jeg har to fra Franzis Verlag, men det er andre typer antenner. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

OH! Amazon har den. Plus en på russisk! Men det er vist en oversættelse. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Falstria

Takker. Jeg vil se efter den. Jeg har to fra Franzis Verlag, men det er andre typer antenner. 

Den er ret bred og omfangsrig, og til praktisk brug.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Wesretkau

Har du overvejet at spørge de rare mennesker på hovedbiblioteket? Hvad man ikke har kan skaffes hjem fra andre biblioteker. Fra Statsbiblioteket, eller det Kongelige - eller enddog fra udlandet, hvis du har tid at vente. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Jeg har masser af tid. Men jeg må indrømme at jeg frygter, at bibliotekarerne ville glo, hvis jeg ævlede om rammeantenner. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Wesretkau

Jeg har masser af tid. Men jeg må indrømme at jeg frygter, at bibliotekarerne ville glo, hvis jeg ævlede om rammeantenner.

Og dog er jeg sikker på at de ville lytte interesseret, søge for dig og bestille de bøger hjem som du ønsker (så sandt de kan).

Bibliotekarer aner (sådan helt generelt) ikke et klap om rammeantenner - men de er rimeligt gode til at spørge ind til hvad det er folk vil have, oversætte det til søgetermer og få noget fornuftigt ud af det... ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Min egen bog er af tysk oprindelse og skrevet på tysk, det var det tekniske hovedsprog på det tidspunkt den type bøger blev skrevet.

Den hedder slet og ret "Antennenbuch" og er skrevet af Karl Rothammel.

Udgivet af det tyske militærs forlag.

ISBN 3-327-00848-5

Den ser lovende ud. 9,80 euro er vist et fund. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Falstria

Den ser lovende ud. 9,80 euro er vist et fund. 

Jeg har ikke set en bedre bog om antenner ihvertfald :)

Jeg selv fandt den på et loppemarked for over 15 siden, tror jeg gav en flad 20'er.

Men den er ikke til salg :-D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...