Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Justme14

En ny objektiv for min Canon 600d

Recommended Posts

Justme14

Hej.. Jeg har overvejet at købe mig en ny objektiv til min canon 600d . Foreløbig har jeg kun den objektiv som jeg fik sammen med kameraet - standard objektiv. Jeg er rimelig ny i alt det. Jeg håber at nogen af jer kan anbefale mig en god objektiv.

P.s overvejede ligenu at købe en canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS II - Et zoom objektiv

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tux

Ja det kommer jo meget an på, hvad du skal fotografere :)

Personligt har jeg et all-rund-objektiv, Sigma 17-70 mm, der snart bliver opgraderet til et sigma 18-250mm OS, og så har jeg et 50mm canon objektiv til portrætter og lign. Grunden til det er, at jeg ikke gider skifte mellem flere objektiver (f.eks. 18-55 + 55-250mm zoom).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kunneikkeslette

Det kommer jo an på, hvad du tager billeder af?

Jeg bruger nærmest kun mit 50 mm 1,4. Det er perfekt til det, jeg skal bruge det til - hvilket først og fremmest er portrætter og indendørs fotos.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Pussikat82

Nu står der zoom og tele i dine tags, så jeg går ud fra, at det er den slags, du kigger efter. Du skal nok først gøre dig klart, hvor meget du er villig til at betale for et nyt objektiv, samt hvor meget det skal kunne zoome. Og derudover hvor meget du er villig til at gå på kompromis med blænden. Jo lavere blændetal, des hurtigere lukketid kan du få (og mere sløret baggrund) Personligt er jeg superglad for min Canon 70-200 mm f/4.0 is usm, som hører til et af de bedste zoomobjektiver i sin klasse. "is" er billedstabilisering, hvilket kan være virkelig godt at have, når man zoomer, da selv små rystelser bliver store rystelser, når man er ude på 200 mm. Det er umiddelbart zoom nok til mig, men det kommer jo an på, hvad man bruger det til. Jeg bruger det primært ude i naturen og når vi f.eks. er i zoologisk have. Det koster omkring 8300 kr pt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Justme14

Jamen, jeg har bemærket at mine billeder er meget rystende, når jeg kigger på dem på pc. Det ville jeg gerne gøre noget ved det. Jeg er åben overfor, hva som helst et godt objektiv. Det behøver ikke nødvendigvis at være et zoom objektiv. Det må maks koste 1500 kr

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Justme14

Og det skal forresten være til brug af indendørs fotografering !

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Pussikat82

Det er nok begrænset, hvad du kan få af kvalitet til den pris, sorry to say. Dine billeder er rystede, fordi din lukketid er for lang (eller du ryster ekstremt på hænderne). Det kan afhjælpes ved at sætte blændetallet ned (du skal bruge en af de manuelle funktioner på kameraet, f.eks. av, som jeg selv oftest bruger. Der indstiller du selv blænden, og så indstiller kameraet lukketiden). Det kræver selvfølgelig, at du har et objektiv, der er bare nogenlunde lysstærkt. Med det medfølgende skal du være zoomet helt ud for at få det laveste blændeværdi, fordi den stiger i et 3.5 - 5.6 objektiv, når du zoomer ind (går ud fra, at det er det, du har nu, en 18-55 mm f/3.5-5.6). Det kan også hjælpe at skrue op for ISO'en. Jo højere ISO, desto hurtigere lukketid. Dog vil billederne også blive mere kornede, jo højere ISO du har. Så man skal lige finde sin egen smertegrænse for, hvor kornet man kan holde ud at få sine billeder.

Jeg synes, du skal prøve at lege med de her ting, før du køber nyt udstyr, for det er mest et teknisk problem med de rystede billeder. Hvis det så viser sig, at du ikke kan få en ordentlig lukketid alligevel, ville jeg overveje et objektiv med fast brændevidde som f.eks. Canons 40 mm f/2.8 eller Canons 50 mm f/1.8, som begge ligger inden for din pricerange. Jeg ville dog selv foretrække Canons 50 mm f/1.4, som jeg selv har og bruger utroligt meget, men den er så en smule dyrere. Dog stadig meget billig i forhold til den kvalitet, du får. Du skal kigge på blændetallet. Jo lavere blændetal, desto mere lys lukkes ind i kameraet og hurtigere lukketid. Dog er der også meget mere sløret på et lavt blændetal, så det kommer jo an på, hvad man skal bruge billederne til. De fleste objektiver vil have dårligst kvalitet på det laveste blændetal, dvs. at du måske får mere ud af at gå op på f/2 eller f/2.2, når du bruger 50 mm f/1.8. Ikke mindst fordi fokusområdet er så småt på f/1.8 (og 1.4 på mit objektiv).

Med de her objektiver kan du så ikke zoome, men skal selv bevæge dig for at komme tættere på eller længere fra motivet. Og med de her brændevidder skal du et stykke fra motivet, for at kunne fokusere og for f.eks. at kunne tage portrætter, da der er ret stor forskel på dit nuværende objektivs 18 mm brændevidde, når du er zoomet helt ud, og så en 50 mm. Hvis du vil se forskellen, kan du indstille dit objektiv på 50 mm og så se, hvordan det er at arbejde med.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Jeg fik fat i en Canon lille zoom med stor blænde brugt. Ikke billigt, men til en rimelig pris. Det er sjældent, at man ser den slags. Canon har også objektiver med IS. Det står for Image Stabilization, altså noget elektromekanik, der søger at modvirke rystelser. Jeg har ikke nogen erfaringer med det, da jeg ikke har de store rysteproblemer. Men det kunne du overveje. Men forvent ikke store mirakler. Det koster naturligvis ekstra. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Justme14

Ok, jeg tager jeres gode råd med mig. Jeg har ikke ryste problemer, men det er mere indstillingerne indeni kameraet, som skal rettes til. Men er der så nogen af jer der kan anbefale et objektiv for skarpe billeder ? Objektiver på nettet er ret billige ! :) på fx cdon.com kan man få ret billige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites