Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Caroline78

Retfærdig pris for at bo hjemme?

Recommended Posts

atacama

Nu er min ældste lige fyldt 18.

Derfor falder min indtægt med:

Børnecheck: 915 kr

Enlig forsøgertilskud: 440 kr (888 kr hvis han havde været sidste barn)

Børnebidrag: 1270 kr (på papiret, for ungens far har foreløbig kun betalt for jan-feb-marts)

Boligsikring: 500 kr (afhængig af mange faktorer, forventer at falde 1000 kr, når den sidste bliver 18)

Til gengæld slipper jeg for at betale:

Telefon: 50 kr

Transport: før ca. 100 kr, nu ca 350 kr

Klub: 98 kr

Lommepenge: 400 kr

Hvis du synes, at det regnskab går lige op, ja så kan jeg godt forstå, du ikke mener, han bør bidrage til udgifterne til hans mad, tøjvask, sæbe/shampoo, el- og vandforbrug osv.

Og får barnet så tilsvarende højere SU, når det fylder 18 år?

For jeg synes egentlig ikke, at det kan være mit barns problem, hvis jeg har sat mig sådan i det økonomisk, at jeg er afhængig af offentlige tilskud for at kunne give mit barn kost og logi...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Spasserinde

For jeg synes egentlig ikke, at det kan være mit barns problem, hvis jeg har sat mig sådan i det økonomisk, at jeg er afhængig af offentlige tilskud for at kunne give mit barn kost og logi...

Jeg tænkte det samme. Det forekommer mig lidt ironisk, at man er så obs på at barnet skal lære hvad det koster at være voksen og klare sig selv og nu skal det sørme bidrage osv, samtidig med man åbenbart har problemer med at forsørge de børn man selv har sat i verden. Det virker lidt, som om man så havde glemt at lytte til sit eget råd. :-P

Jeg har ikke en bøf med offentlige ydelser - jeg kan bare ikke se idéen i det, hvis det handler om at give børnene en lærestreg ud fra et princip, man selv har svært ved at opfylde. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
adagio

De offentlige ydelser flytter fra forælder til barn når barnet fylder 18. Kan barnet ikke forsørge sig selv, kan det så gå ned på kommunen og få kontanthjælp/boligsikring whatever lige som alle andre voksne. Før barnet fylder 18, er det forældrene der skal hente de offentlige ydelser.

Det er da fint hvis forældrene har økonomiske resurser til at fortsætte med hjælpe når barnet fylder 18, men jeg synes dit sidste afsnit er lidt tarveligt over for dem der ikke har de resurser. Hvis man er enlig forælder har livet oftest taget mindst én drejning man ikke havde forudset og som kan have store økonomiske konsekvenser. Derudover kan børneforældre kan jo også blive arbejdsløse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kunneikkeslette

Hvor længe forventes man at kunne forsørge sine voksne børn?

Jeg er enig med dig et langt stykke hen ad vejen, men synes måske, den knækker lidt i den sidste sætning her.

Jeg synes ikke, det er et problem eller tegn på, at man er et økonomisk uansvarligt menneske, hvis ikke man uden videre har råd til at have sine voksne børn boende. Og hvornår stopper det - skal man også lægge ind i sine budgetter, at ens 28-årige barn muligvis en dag har brug for kost og logi?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
wh1971

Nu er min ældste lige fyldt 18.

Derfor falder min indtægt med:

Børnecheck: 915 kr

Enlig forsøgertilskud: 440 kr (888 kr hvis han havde været sidste barn)

Børnebidrag: 1270 kr (på papiret, for ungens far har foreløbig kun betalt for jan-feb-marts)

Boligsikring: 500 kr (afhængig af mange faktorer, forventer at falde 1000 kr, når den sidste bliver 18)

Til gengæld slipper jeg for at betale:

Telefon: 50 kr

Transport: før ca. 100 kr, nu ca 350 kr

Klub: 98 kr

Lommepenge: 400 kr

Hvis du synes, at det regnskab går lige op, ja så kan jeg godt forstå, du ikke mener, han bør bidrage til udgifterne til hans mad, tøjvask, sæbe/shampoo, el- og vandforbrug osv.

Dét du lister her fortæller mig egentlig, at der i den grad er behov for at kigge på de offentlige ydelser i alle afskygninger. Det første skridt burde være at fjerne skattefradraget på børnebidraget for rigtig mange udnytter det ved at betale præcis det samme beløb til hinanden og på den måde få et "falsk" fradrag for en udgift man reelt ikke har.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
wh1971

Hvor længe forventes man at kunne forsørge sine voksne børn?

Svaret på det spørgsmål er jo ganske enkelt: Indtil "barnet" fylder 18 år. Hvad man gør derefter er ens egen sag, men man skal selv kunne finansiere det i såfald

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Smiling_Goat

Jeg kommer fra trange kår (:D) med en enlig mor, som ikke havde råd til at lade mig på gratis hjemme, så jeg betalte 1500 kr/md for det. Det var udelukkende på SU - jeg havde ikke arbejde - og jeg mener, at jeg betalte ca. halvdelen af min indtægt for at bo hos min mor. 

Jeg tror nok, at jeg i starten havde lidt svært ved at sluge den, men efter lidt betænkningstid kom jeg frem til, at min mor jo vitterligt ikke havde råd, og så affandt jeg mig med det. Men du godeste hvor var jeg dog flejnet, hvis hun var begyndt at spare penge sammen for mig. Det skænderi ville stadig resonere. 

Desuden tænker jeg, som mange andre, at han ikke lærer økonomisk ansvarlighed ved at vide, at der ligger en opsparing og venter på ham. Det opfordrer ikke til, at han selv skal lave en. 

Jeg ville holde min mund med, at de ekstra 500 kr/md blev lagt til side, og så redde ham med pengene, hvis/når han tror, han er helt ude at skide, når han flytter i sit eget. 

Jeg mener, på den måde kommer han til at gøre sig de overvejelser om økonomi, som han ville have gjort sig, hvis han virkelig havde haft pengeproblemer. Jeg tror han lærer meget mere på den måde.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...