Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Caroline78

Retfærdig pris for at bo hjemme?

Recommended Posts

Gæst

Jeg synes så at 2000 er ret meget i overkanten.

Jeg har aldrig selv betalt noget for at bo hjemme og det har min lillebror heller ikke. Mine forældre så hellere, at vi passede vores skole frem for at arbejde vildt og voldsomt for både at have penge til sjov og penge til husleje.

Vi var så begge to ret meget nogle "sparegrise", jeg véd ikke om de havde set anderledes på det, hvis vi havde brugt hver en krone vi fik ind. Det gjorde vi på ingen måde og jeg kunne f.eks. lægge hele mit indskud, indkøbe diverse "flytte-hjemmefra-ting samt købe bøger til mit studie og samtidig have penge til overs da jeg flyttede hjemmefra. Det var sgu sådan cirka den bedste starthjælp i voksenlivet mine forældre kunne give mig.

Min kusine har i øvrigt lige arbejdet fuld tid i sit sabbatår, og det er bestemt ikke mit indtryk, at hun har betalt for at bo hjemme det år. Til gengæld har hun sparet op så hun har råd til de ting der følger med når man flytter hjemmefra og starter på en uddannelse. Den gave er der en del, der gerne vil give deres børn.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Filipai

Jeg betalte selv 1400 kr (der røg så intet til opsparing) da jeg blev 18. Og jeg teede mig sgu også som en gnaven teenager da jeg fik det af vide. 

3 måneder senere flyttede jeg hjemmefra, og så kunne man på nogle punkter godt savne de 1400 kr til udgifter. 

Jeg synes det er yderst fair, og utroligt fornuftigt at give en forsmag på den virkelige verden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Jeg ville klart vælge samme løsning for mine (imaginære) børn - både for at støtte familiens samlede økonomi, men også for at hjælpe til en forståelse, hvad det realitisk set koster at leve og forbruge i dagens Danmark :)

Det er muligt at give dem den forståelse på andre måder. Jeg kender faktisk ingen, der har betalt for at bo hjemme mens de gik i gymnasiet/på ungdomsuddannelse, og de har dog alle sammen alligevel formået at flytte hjemmefra og etablere sig uden de store problemer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
wh1971

Det er muligt at give dem den forståelse på andre måder. Jeg kender faktisk ingen, der har betalt for at bo hjemme mens de gik i gymnasiet/på ungdomsuddannelse, og de har dog alle sammen alligevel formået at flytte hjemmefra og etablere sig uden de store problemer.

Nej, men i gymnasiet er man typisk 15-18 år så det giver jo sig selv...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Nej, men i gymnasiet er man typisk 15-18 år så det giver jo sig selv...

Øh? Jeg fyldte 18 i 1.g og det samme gjorde flertallet af mine klassekammerater. Min kusine fyldte 18 i midten af 2.g.

Så jeg ved ikke lige, hvad det er der giver sig selv...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kingo28

Fra jeg begyndte at tjene penge, skulle jeg betale 1/3 til min mor af hver tjent krone. Hendes argument var, at jeg skulle lære, at der var udgifter, der skulle betales.

Jeg syntes, det var SÅ strengt, da de jo ikke manglede penge, de fik børnepenge osv.

Da jeg skulle flytte hjemmefra, fik jeg en kuvert af min mor, med de penge jeg havde betalt for at bo hjemme...der var til indskud, møbler, maling osv.

Jeg er hende evig taknemmelig for, at have hjulpet mig til at spare op på den måde.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Fra jeg begyndte at tjene penge, skulle jeg betale 1/3 til min mor af hver tjent krone. Hendes argument var, at jeg skulle lære, at der var udgifter, der skulle betales.

Jeg syntes, det var SÅ strengt, da de jo ikke manglede penge, de fik børnepenge osv.

Da jeg skulle flytte hjemmefra, fik jeg en kuvert af min mor, med de penge jeg havde betalt for at bo hjemme...der var til indskud, møbler, maling osv.

Jeg er hende evig taknemmelig for, at have hjulpet mig til at spare op på den måde.

Se det her synes jeg faktisk er ret sjovt. Nu er det ikke kun dig jeg tænker på, men der er flere i tråden, der nævner, at de sparer op til deres børn ved at lægge de penge børnene betaler for at bo hjemme til side.

Og så tænker jeg bare: øh? Skulle dét nu lære nogen noget? At andre sparer op for dem?

Jeg lærte gennem hele min barndom, at hvis der var noget jeg gerne ville have, så måtte jeg enten ønske mig det til jul/fødselsdag eller spare op til det. På samme måde som mine forældre sparede op til de ting de skulle bruge penge på. Derfor var jeg som 18-årig rigeligt i stand til selv at spare op til at flytte hjemmefra, for det havde jeg lært fra jeg var helt lille at gøre.

Jeg lærte om, at det koster at leve ved at min mor bogstaveligt talt viste mig sit budget som hun hvert år omkring nytår udførligt sad og lavede for det kommende år. På den måde lærte jeg, hvad strøm koster, hvad vand koster, hvad husleje koster, hvad avisen koster osv. Jeg tror ikke jeg var meget mere end 12, da jeg så sådan et budget første gang.

Jeg har aldrig nogen sinde været i tvivl om, at det er dyrt at have en husholdning og at det ikke er gratis at bo nogen steder, hvad enten man ejer eller bor til leje.

Så jeg fik på ingen måde et chok da jeg flyttede hjemmefra. Heller ikke selv om jeg boede gratis hjemme til jeg flyttede som 21-årig

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kingo28

Se det her synes jeg faktisk er ret sjovt. Nu er det ikke kun dig jeg tænker på, men der er flere i tråden, der nævner, at de sparer op til deres børn ved at lægge de penge børnene betaler for at bo hjemme til side.

Og så tænker jeg bare: øh? Skulle dét nu lære nogen noget? At andre sparer op for dem?

Jeg lærte gennem hele min barndom, at hvis der var noget jeg gerne ville have, så måtte jeg enten ønske mig det til jul/fødselsdag eller spare op til det. På samme måde som mine forældre sparede op til de ting de skulle bruge penge på. Derfor var jeg som 18-årig rigeligt i stand til selv at spare op til at flytte hjemmefra, for det havde jeg lært fra jeg var helt lille at gøre.

Jeg lærte om, at det koster at leve ved at min mor bogstaveligt talt viste mig sit budget som hun hvert år omkring nytår udførligt sad og lavede for det kommende år. På den måde lærte jeg, hvad strøm koster, hvad vand koster, hvad husleje koster, hvad avisen koster osv. Jeg tror ikke jeg var meget mere end 12, da jeg så sådan et budget første gang.

Jeg har aldrig nogen sinde været i tvivl om, at det er dyrt at have en husholdning og at det ikke er gratis at bo nogen steder, hvad enten man ejer eller bor til leje.

Så jeg fik på ingen måde et chok da jeg flyttede hjemmefra. Heller ikke selv om jeg boede gratis hjemme til jeg flyttede som 21-årig

Jeg lærte også om budgetter og vand- og elpriser og den slags, men som den egocentrerede teenager jeg var, kunne jeg nok ikke helt se, hvad det vedkom mig. Jeg levede i nuet, og brugte hver en krone.

Det var faktisk først, da jeg ville flytte hjemmefra, at det rigtigt gik op for mig, at heyy, det var da pænt dyrt. Opsparingen fra mine forældre lærte mig, at det var ret smart at lægge penge til side, og jeg har gjort det siden.

Samtidig havde jeg vænnet mig til, at en del af de penge jeg tjente, skulle betale udgifter.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
JoyNips

Hvis han "knokler som en hest" på sit fritidsarbejde, så HAR han jo også fint forstået, at penge ikke gror på træerne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Juki

Jeg synes umiddelbart 2000 kr. lyder af meget, men det afhænger af hvad han tjener. 

Jeg forstår ikke hvorfor I vil spare op for ham? Altså ideen er da sød, men han lærer vel næppe noget på den måde.

Hvorfor ikke give ham det ansvar selv at stå for at spare op? 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...