Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Caroline78

Retfærdig pris for at bo hjemme?

Recommended Posts

dirtydancing

Sådan har jeg det også - hvis man har råd. Men TS skriver selv, at de har tre andre børn og sidder stramt i det. Hvorfor skal en voksen med en voksens indtægter så bo gratis?

Og sådan en teenager kan både 

- tage godt fra ved middagsbordet, eller i det hele taget ved alle måltider

- tage lange varme brusebade

- bruge en del strøm på computer, tv, mobil m.m.

jeg synes det er ret og rimeligt når en familie ikke ligefrem svømmer i penge, at den unge bidrager til husholdningen.

Når der er sure miner som nu så ville jeg 

1. låne en kw måler (kan ofte lånes på biblo) og tjekke hvor meget strøm den unge mand knalder af på ugentlig basis på sin pc med mere, og så regne ud på månedsbasis hvor meget strøm han ca. bruger på sit værelse, og tage penge herfor på månedsbasis. ( vi tjekkede min 10 åriges forbrug af el på stationær pc. og det beløber sig altså med hans forbrug til et par hundrede kroner på månedsbasis mindst) 

2. bede ham køre sin egen husholdning, altså selv købe morgenmad, rugbrød + pålæg, gerne deltage i aftensmaden, men så betale en kuvertpris der vel gerne er en 10-30 kr for et almindeligt basis måltid. 

3. beregne et ca. forbrug af vand (1/6 af husstandens, måske fratrukket en 10 procent) 

4. tage 10 kr pr. vaskemaskine tøj han (selv) vasker 

Et eller andet siger mig at de 1500 kr ikke er en urimelig udgift for ham 

De 500 kr til opsparing kan man diskutere, men det lyder som en reel begrundelse at i rigtig gerne vil hjælpe ham med en opsparing så han har dette som springbrædt. Det havde været noget andet hvis han selv var dygtig til at spare op til ting der ikke kun var i "nice to have" kategorien.

Mht. hans kommentarer om vennerne, dette er aldeles irellevant for jeres familie da jeres situation jo tydeligvis er anderledes, og det ved han også godt.  Mine søn på 10 har da snildt regnet ud at bl.a. det at vi er 4 børn i familien har en betydning for de omkostninger der f.x. er forbundet med sjov og ballade - såsom ture i sommerland, ferierejser m.m.

og det er ikke fordi han lider nogen nød, der er bare nogle der har det bedre end ham, men der er bestemt også dem der har det værre ;) 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dirtydancing

Nå, jeg har overset, at de skulle sidde stramt i det. Det ændrer lidt præmisserne for mit svar.

Tilgengæld synes jeg, det virker lidt forvirrende, det med den ufrivillige opsparing. På den ene side forlanger forældrene, at drengen nu er ansvarlig nok til at lægge en relativ stor del af sit rådighedsbeløb i husleje, men omvendt ikke ansvarlig nok til selv at forvalte en opsparing. Jeg kan godt se idéen, men jeg ville ændre betingelserne lidt.

der bliver beskrevet at han er en levemand, der mener at man skal nyde bl.a. forbrugsgoder og han derfor ikke selv sparer op.

Jeg synes det lader til at være et rimeligt krav at de penge bliver sparet op - for det f.x. at flytte hjemmefra kræver jo nogle penge til indskud, møbler m.m. At den opsparing er forældreadministreret og en del af forudsætningen for at kunne bo hjemme. 

og det er når man ser det på den led "kun" 6000 kr på årsbasis de tvinger ham til at spare op, det er jo ikke en vanvittig sum. Slet ikke hvis han har en 4-5000+  til rådighed på månedsbasis. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Aima

En god ide ville være at tage sine børn med ud og kigge på priser, der er en del der bliver overrasket over hvor dyrt bla. ting til køkkenet er. :o

Er det ikke mest noget, mennesker der er blevet så gamle, at de ikke selv kan huske hvordan det var at være 18 år, tror?

Jeg kender rigtigt mange 18-22-årige, og har fulgt flere af dem fra sidelinjen, når de skulle igang med et etablere sig. Jeg har endnu ikke oplevet en eneste, der er gået i det der granatchok over, hvor DYRT alting er. De ved det godt. Måske fordi de, fra de bliver konfirmeret nærmest, får den smækket i hovedet gang på gang af mennesker der implicit antager, de er både blinde og døve og at den virkelige, ægte verden, hvor der findes regninger og huslejer først åbenbarer sig for dem den dag de bliver myndige.

At de tager for givet at mor og far betaler kødsovsen og tandpastaen mens de bor hjemme, betyder ikke, de ikke godt kan regne ud, at de selv skal stå for den slags, når de får deres eget. Så kompliceret en ligning er det vist heller ikke.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nainen

I kan nævne for ham at indtil han er 18 år får i penge for at have ham, de penge mister i og derfor skal i have dem et andet sted fra... om det er 2000 kr pr måned skal jeg ikke kunne sige. Men i kan fortælle ham at hvis han skal flytte ud bliver prisen ca dobbelt så høj og han har intet ud af sin løn.   

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Aima

der bliver beskrevet at han er en levemand, der mener at man skal nyde bl.a. forbrugsgoder og han derfor ikke selv sparer op.

Jeg synes det lader til at være et rimeligt krav at de penge bliver sparet op - for det f.x. at flytte hjemmefra kræver jo nogle penge til indskud, møbler m.m. At den opsparing er forældreadministreret og en del af forudsætningen for at kunne bo hjemme.

og det er når man ser det på den led "kun" 6000 kr på årsbasis de tvinger ham til at spare op, det er jo ikke en vanvittig sum. Slet ikke hvis han har en 4-5000+ til rådighed på månedsbasis.

Mm, men altså, at han er en 'levemand' nu, betyder bare ikke, at han så implicit er et økonomisk kaos den dag det gælder. Han er vel en levemand, fordi han kan? At han skal lægge 2000 kr i måneden, ændrer vel ikke på det, tænker jeg.

Jeg ville naturligvis gøre, hvad jeg kunne for at lære mit barn at være økonomisk ansvarlig, i TS' tilfælde, men hos mig ville det ikke være med 2000-kroners-husleje som middel. Jeg ville tale med ham, først og fremmest, og høre, hvad han havde af ønsker for fremtiden.

Hvor længe vil han bo hjemme?

Er der noget, kan skal have sparet op til? Indskud/møbler/kørekort?

Og så ville jeg hjælpe ham med at komme godt igang med det, evt. lægge nogle budgetter osv. I stedet for husleje, kunne han jo så spare de penge op hver månede, bare som eksempel. Jeg kan stadig ikke se, hvad en 2000 kroners udgift skulle lære ham ret beset.

(Igen: hvis forældrene er afhængige af, at drengen betaler, for at kunne få det hele til at køre rundt, er det et helt andet scenarie)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
wh1971

Mm, men altså, at han er en 'levemand' nu, betyder bare ikke, at han så implicit er et økonomisk kaos den dag det gælder. Han er vel en levemand, fordi han kan? At han skal lægge 2000 kr i måneden, ændrer vel ikke på det, tænker jeg.

Ja, og TS og den øvrige familie kan så tydeligvis ikke leve sådan fordi økonomien er stram. For mig ville den slags være en rød klud i ansigtet at se knægten fyre det hele af i Elgiganten når mor kæmper med at få budgettet til at strække måneden ud. Det er simpelthen ikke rimeligt. Ud fra TS' beskrivelse af drengen er det da vist ret tydeligt at det kun handler om "mig, mig, mig" og det er sgu på tide at få ændret den indstilling.

Uanset hvad bør TS stå fast: Enten betaler knægten 2000 kr (eller hvad de nu måtte finde rimeligt) eller så flytter ungen og kan herved udleve sit levemands-gen på de frie marked med alt hvad dertil hører af udgifter.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MaJoWi

Jeg tror ikke jeg kommer til at forlange penge af mine børn når de når den alder, i hvert fald ikke for at bo hjemme, men får de det som din søn med at de har svært ved at spare op, så kunne jeg godt forestille mig at jeg ville forlange 1000 kr. som blev til en opsparing til den dag de flyttede hjemmefra. 

Jeg kan dog godt forstå, man ønsker de hjælper til økonomisk når de bliver 18, hvis man ikke har så mange penge. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
giraffie

Jeg synes absolut 2000 kr er fair.

Hos os betalte vi ikke så længe vi var under udd. Jeg flyttede da jeg var studerende, men min bror kunne ikke få en lejlighed, så han betalte 2500 kr om måneden, da han blev udlært.

En jeg gik på handelsskole med betalte 1/3 af sin indkomst om måneden, det syne sneg egentligt var meget fint og det tænkte jeg også dengang.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
JoyNips

Hvor meget tjener han på sit fritidsjob? 2000 er vel mere, end hvad han får i SU (han får vel 1300-ish?) og tjener han så kun 1000-1500 kr på fritidsjobbet, så ER der altså ikke meget tilbage til sjov, byture, tøj mm. Sådan er livets hårde realiteter selvfølgelig, men hvis I ikke har BRUG for at han betaler, så synes jeg det er lige vel højt. Livets hårde realiteter skal han tidsnok lære!

Til gengæld synes jeg ideen om at lægge til side til indskud osv. er rigtig god. 2000 i alt er bare meget højt, IMO.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
girl_beat

Jeg ville klart vælge samme løsning for mine (imaginære) børn - både for at støtte familiens samlede økonomi, men også for at hjælpe til en forståelse, hvad det realitisk set koster at leve og forbruge i dagens Danmark :) 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...