Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Caroline78

Retfærdig pris for at bo hjemme?

Recommended Posts

gro71

Helt rimelig pris, synes jeg.

Da min egen søn fyldte 18, aftalte vi, at han skulle lægge halvdelen af sin SU herhjemme - det er lige omkring 1.350, så det er en del mindre end de 2000, du nævner her. Han er til gengæld heller ikke ret meget hjemme (spiser måske hjemme et par gange om ugen), så jeg kan ikke rigtig retfærdiggøre at sætte beløbet yderligere op.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
wh1971

For mig lyder 2000 kr om måneden af mange penge - også for mange for en 18-årig. Det kommer selvfølgelig også an på, hvad han får i SU.

Jeg har en 19-årig, der betaler 1000 kr pr. måned. Han går i gymnasiet og har fritidsarbejde. Han arbejder et varierende antal timer - alt efter lektier og fester :-) Han får 2200 om måneden i SU og han betaler alle regninger selv. Dog hjælper jeg ham til tider sidst på måneden - når hans penge er sluppet op. Mit valg er, at jeg ikke vil beregne huslejen efter hans arbejdsindtægt - dels da hans storebror ikke arbejdede og også betalte 1000 kr og dels da han skal have friheden til ikke at arbejde, mens han går i skole.

Hvilke regninger er det lige man har som hjemmeboende?! En mobilregning og et tog/buskort? Det skulle da nok være lige til at overse

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
wh1971

Jeg hører så til dem, der ikke fatter, hvorfor de unge skal betale for bo hjemme, når man har muligheden for at give dem den hånd. Hvad er det lige, I mener, at man lærer af det? At det koster, at leve? Det ved de såmænd nok i forvejen.

Min søn boede her ganske gratis, og han kunne godt selv finde ud af at spare sammen, så han havde til indskud i sin lejlighed, da han var klar til at flytte. Det ville han godt nok ikke have haft, hvis vi havde sat os på størstedelen af hans indkomst.

Næ, det er der sandelig mange der ikke ved eller ihvertfald ikke tænker over. Hvor mange hjemmeboende 18-årige tænker over at det koster at bruge strøm, vand og varme eksempelvis? Eller at det koster at forsikre ens ejendele? For de fleste er det bare ting der "kommer af sig selv" på magisk vis fordi de i sagens natur ingen erfaring har med andet. Derfor er det da fint, at de begynder at yde for at kunne nyde og ikke bare anser hjemmet som et økonomisk overflødighedshorn.

At din søn så kunne finde ud af at spare sammen er glimrende, men det gør TS' barn jo tydeligvis ikke.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
sansera

For mig kommer det an på om han går i skole. Og så selvfølgelig hvad i har økonomi til.

Går han i skole tror jeg, at jeg som forældre ville være mere large mht. huslejen. Simpelthen fordi jeg ikke ville ønske at han brugte for meget tid på et fritidsjob og for lidt på lektier.

Så gik han i skole ville jeg nok vælge en mindre husleje fx 1000 kr., men samtidig med en aftale om, at der er forventninger ift. hvordan det går i skolen. Begynder karakterende at falde, ja så må aftalen genforhandles fordi den er beregnet ud fra, at han har lovet et vist antal timer til lektier hver dag i stedet for et studiejob ved siden af.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Rapfisk

Jeg hører så til dem, der ikke fatter, hvorfor de unge skal betale for bo hjemme, når man har muligheden for at give dem den hånd. Hvad er det lige, I mener, at man lærer af det? At det koster, at leve? Det ved de såmænd nok i forvejen.

Min søn boede her ganske gratis, og han kunne godt selv finde ud af at spare sammen, så han havde til indskud i sin lejlighed, da han var klar til at flytte. Det ville han godt nok ikke have haft, hvis vi havde sat os på størstedelen af hans indkomst.

Sådan har jeg det også - hvis man har råd. Men TS skriver selv, at de har tre andre børn og sidder stramt i det. Hvorfor skal en voksen med en voksens indtægter så bo gratis?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
bare-med-kant

Dine forældres grund til at gøre forskel på jer er lidt fjollet, men nogle gange er der altså gode grunde til det.

At min lillebror blev forfordelt pga. han er ryger og at jeg er ikke ryger, den undre jeg mig nu stadig over :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mismeddeblåøjne

Jeg betalte 1000kr om måneden fra jeg var 17år og min lillebror betalte 0kr da han blev 17år,

spurgte min mor om hvorfor jeg skulle betale 1000kr men min lillebror INTET skulle betale og hun svarede:

Fordi din lillebror ryger og skal han betale for at bo hjemme, så har han IKKE råd til at ryge :stoned:

Jeg synes din pris på 2000kr er fair især fordi I sætter nogle af pengene til side til ham.

Bare et råd: Kræv det samme beløb af alle jeres børn, når de når samme alder ellers kan der blive kiv i familien.

I dit tilfælde er det ikke okay, men jeg kan komme på mange grunde hvor det ville være helt fair ikke at behandle sine børn ens.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Aima

Jeg synes, I er rimelige. Der er ikke noget I måden I gør tingene på, der er forkert, i mine øjne.

Dét sagt, så må jeg indrømme, at 2000 kr for at bo hjemme er i den lidt dyrere ende, synes jeg. Det er i hvert fald det højeste beløb jeg so far har hørt om (og jeg behøver ikke højere eksempler, jeg er ikke i tvivl om, at de såmænd nok findes).

Det er rigtigt nok at 2000 kr. for kost og logi ikke er nogen god forretning, men når der er tale om et ungt menneske der bor hos sine forældre, synes jeg altså det er lidt noget andet. I har vel stadig forventninger til at han indordner sig, sålænge han bor hjemme? Rollerne er vel stadig forælder/barn-opdelte? Der er, i mine øjne, milevid forskel på følelsen af at have sit helt eget, f.eks. et kollegieværelse eller en lille lejlighed og på at bo hos mor og far, så prismæssigt synes jeg ikke helt det kan sammenlignes. Jeg synes det er fint, at den unge betaler et symbolsk beløb, men jeg ved ikke, altså 2000 kr er lidt mere end 'symbolsk' i min verden.

Som jeg forstår det, har jeres dreng sin skole at passe, så det, han arbejder, er vel begrænset til deltid? Hvad har han reelt af rådighedsbeløb? 5-7000 kr. max? 5000 kr i måneden til tant og fjas lyder måske af meget, og det er med garanti også mere, end adskillige etablerede voksne har, men såfremt det er en mulighed, synes jeg faktisk det er okay, at man, mens man går på en ungdomsuddannelse og forbereder sig til det rigtigt voksenliv, har en periode, hvor man kan slappe lidt af, hygge sig og koncentrere sig om sine studier. Alt med måde, naturligvis.

Hos os var reglen, at vi måtte bo gratis hjemme, mens vi var igang med vores ungdomsuddannelser, også efter vi fyldte 18 år, både min bror og jeg havde jobs ved siden af, men de penge var vores egne, og vi fik lov at forvalte dem, som vi syntes. Det var en fin løsning, og vi blev ikke økonomisk uansvarlige af den grund. Vi havde hver en lille opsparing, vi satte penge ind på, og den øvrige løn fik altså ben at gå på hver månede, også selvom vi ikke købte junkfood og den slags hver dag.

Forudsat at det var en mulighed og jeg som forælder havde de økonomiske ressourcer, ville jeg personligt lade mine børn bo gratis, jeg ville gerne give dem de par år at kunne slappe lidt af i, men jeg er så heller ikke en af dem der principielt mener, at man absolut skal kunne klare sig selv 100% uafhængigt i det sekundt man fylder 18 år, i min verden må man gerne være lidt ung og bekymringsfri til man lige har fundet sit fodfæste, og det tror jeg, de færreste 18-årige har.

Igen, jeg vil ikke anfægte jeres måde at gøre det på, for det er jeres hjem og jer der bestemmer, i har ret til at gøre, som I vil. Jeg havde bare selv valgt anderledes, hvis det var mig muligt. :)

Og nå ja, den der med, at han får sig en slem overraskelse og at det jo er så meget dyrere at bo ude, altså, han ved det godt, tror jeg, for de fleste 18-årige har velfungerende hjerner og er i stand til at tænke, faktisk, og så svært er det jo ikke at regne ud at husleje, tandpasta og lokumspapir koster mere, når man henter det i en butik, end når det bare er. Jeg synes det er lidt pære/banan-agtigt at skulle bruge den sammenligning imod ham.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Aima

Sådan har jeg det også - hvis man har råd. Men TS skriver selv, at de har tre andre børn og sidder stramt i det. Hvorfor skal en voksen med en voksens indtægter så bo gratis?

Nå, jeg har overset, at de skulle sidde stramt i det. Det ændrer lidt præmisserne for mit svar.

Tilgengæld synes jeg, det virker lidt forvirrende, det med den ufrivillige opsparing. På den ene side forlanger forældrene, at drengen nu er ansvarlig nok til at lægge en relativ stor del af sit rådighedsbeløb i husleje, men omvendt ikke ansvarlig nok til selv at forvalte en opsparing. Jeg kan godt se idéen, men jeg ville ændre betingelserne lidt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
bare-med-kant

En god ide ville være at tage sine børn med ud og kigge på priser, der er en del der bliver overrasket over hvor dyrt bla. ting til køkkenet er. :o

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...