Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Caroline78

Retfærdig pris for at bo hjemme?

Recommended Posts

Caroline78

Vi har en søn, der snart fylder 18 år. Lige siden vi har snakket om, at han snart skal til at betale for at bo hjemme, har han været meget vred og irriteret på os, ikke fordi han ikke vil betale, men da han mener beløbet er helt henne i skoven og uretfærdigt. Vi vil gerne at han betaler 2000 kr om måneden (alt inklusive selvfølgelig). Heraf går 500 kr ind på en opsparing til ham, således at han sparer op til et indskud, til den dag han gerne vil flytte ind på et kollegium eller lignende. Grunden til, at vi har valgt at der skal være en opsparing er p.g.a. at han på trods af, at han arbejder meget ved siden af sine studier på gymnasiet, bruger hver en krone på mad, hygge og it, fordi hans livsfilosofi er, at man skal leve livet imens man kan.

Min søn er en meget vellidt  og karismatisk person. Han arbejder som en hest og har ligesiden han har været 13 haft fast arbejde efter skoletid. Han er vellidt på sin arbejdsplads og forbliver fastansat efter at han er fyldt 18 år. Vi har regnet ud, at det til alle tider vil være den billigste løsning for ham at bo hjemme. Han skal ikke bruge penge på mad eller rengøringsartikler, den varme mad står klar hver aften kl 18 og vi synes selv vi er meget overbærende med hans høje musik, rod i garagen og til tider respektløse udtalelser, når han ikke er enig med os (han er som de fleste teenagere på hjemmefronten). Vi synes ikke 2000 kr om måneden er meget, når man både får SU og arbejder i sin fritid. Vi har et stort hus og har 4 børn og knokler selv hver dag for at betale regningerne. Som han selv argumenterer, så bliver han selvfølgelig ikke dyrere at have boende den dag han fylder 18 - men er det ikke fair, at bidrage til husholdningen når man bliver myndig?

Det som gør ham mest vred, er at han går i klasse med nogen, som er over 18 og ikke betaler for at bo hjemme. Han synes det er nedværdigende, at vi vil lave en opsparing til ham og kræve hele 500 kr ekstra for det. I de hele taget mener han at vi blot vil bruge ham til at tjene penge på.

Det er ikke fordi vi har tænkt os at gøre beløbet mindre eller noget. Efterlyser blot nogle kommentarer fra andre forældre, som enten har voksne børn som bor hjemme, eller har en god mening omkring det. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Rapfisk

Jeres hjem, jeres regler.

Jeg gad godt at se ham finde en bolig med rengøring og fyldt køleskab for 1500 kr om måneden. Og hvis han ikke vil have, I sparer op til ham, kan I jo bare sige, at det koster 2000 at bo hjemme. Det er stadig en ret god deal.

Hvis jeg var jer, ville jeg vise ham jeres budget, og også hvad I mister i budgettet, når I ikke længere får børnefamilieydelse for ham (hvis det er relevant - er der stadig noget med, at man kun får for tre børn?). Det er vist på tide, han lærer, hvad livet koster, og hvis han skal til at flytte hjemmefra, er det da på høje tid.

Hvordan man gør i andre familier, kan I vel ikke tage jer af. Der er også nogen, der får store fester eller lange rejser eller store julegaver. Og så videre. Bare ærgerligt, Sonny Boy.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Rapfisk

I øvrigt: Er man ikke ved at være ovre dét at være "teenager", når man fylder 18? Jeg synes helt klart godt, I kan forvente af ham, at han behandler jer ordentligt - for sådan er det at være en del af en familie og et samfund.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ROFROF

Din mand og dig har al mulig ret til at kræve et beløb af ham. Når han er 18 er han ikke længere jeres ansvar (groft sagt), og I er ikke "tvunget" til at føde på ham.
2000 kr synes som en rimelig sum i sig selv for værelse, mad, adgang til bad, internet osv, hvis I vil kræve en husleje. at I giver 500 kr tilbage via opsparing er da gavmildt.

Når det er sagt har jeg aldrig forstået de forældre som mener at de lærer deres børn SÅ meget af at kræve husleje når børnene fylder 18. Som om at børnene/de unge ikke godt ved at der er noget der hedder husleje, el, varme, vand osv. Jeg tænker det er lige så givtigt i deres teenage år at tage nogle snakke om budgetter, hvad man skal huske på at lægge penge til side til osv. De fleste unge tænker jeg flytter mellem det 18 og...21år? (Ca. vil jeg tro) og et par år ekstra hjemme på fripas (men med en god bevidsthed om, hvad tingene koster) synes jeg altså ikke er forkælet eller skader nogen - mindst af alt forældrenes økonomi (med mindre man sidder virkelig stramt i det)

Mine 2 cents ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Maesling

jeg synes også det lyder som en meget fair"pris"

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
censur

Jeg synes 2000,- er helt fint. Og I modtager jo heller ikke flere børnepenge når han fylder 18, så den indtjening mister I jo også. Nu ved jeg jo ikke hvor meget han tjener, men så vidt jeg husker, er SU-satsen på hjemmeboende unge over 18 på ungdomsuddannelse vist omkring 1800 – og når han så arbejder ved siden af, synes jeg det virker som en fair pris. At han så kan arbejde for den fornøjelse han vil have. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
wh1971

Som han selv argumenterer, så bliver han selvfølgelig ikke dyrere at have boende den dag han fylder 18 - men er det ikke fair, at bidrage til husholdningen når man bliver myndig?

Det koster heller ikke flere penge at køre S-toget fra A til B uanset jeg køber en billet eller ej, men stadig er argumentet jo håbløst.

2000 kr. er ganske fair og især når 25% ryger direkte tilbage til ham selv. Alternativt kan han finde en lejlighed til samme pris - pøj pøj med det

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
TBD

2000.- er utroligt billigt sluppet... Han får sig en pæn overraskelse når han engang flytter hjemmefra.

Så helt enig, det er 2000.- or the highway.

Vil da også sige at beløbet kommer da lidt an på hvor mange penge han selv får (SU+Løn)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
lojha

I kan jo præsentere ham for et realistisk budget for, hvad det i virkeligheden koster at være voksen.

Husleje: 2-4000 (afhængigt af, hvor han bor, naturligvis)

Mad: 1500 (og så når kvaliteten næppe mors højder)

Telefon: 100 kr (meget billigere kan det vist ikke gøres)

Licens: 200 kr

Internet: 0-300 kr (afhængig af, om det er med i huslejen)

Forsikring: 250 (skud i tågen, ved ikke rigtig, hvad forsikringer koster, når man er alene).

Diverse: 500 (jeg har sikkert glemt nogle poster).

Så kan han tage stilling til, hvor han synes, han får mest for pengene...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
bare-med-kant

Jeg betalte 1000kr om måneden fra jeg var 17år og min lillebror betalte 0kr da han blev 17år,

spurgte min mor om hvorfor jeg skulle betale 1000kr men min lillebror INTET skulle betale og hun svarede:

Fordi din lillebror ryger og skal han betale for at bo hjemme, så har han IKKE råd til at ryge :stoned:

Jeg synes din pris på 2000kr er fair især fordi I sætter nogle af pengene til side til ham.

Bare et råd: Kræv det samme beløb af alle jeres børn, når de når samme alder ellers kan der blive kiv i familien.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...