Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Henrik_Olsen72

Når børn laver frække billeder

Recommended Posts

Blah Blah

Jeg synes, det er 100 % naturligt, at man låner den kameramobil, man selv har givet barnet og betaler abonnement for til at at tage et foto med, uden at bede barnet om tilladelse, hvis barnet ikke lige er i nærheden. Kameraet er jo ikke lånt for at snage, og man kan med rimelighed som forældre forvente, at man ikke lige støder på den slags fotos på mobilos. 

Det er helt naturligt og normalt, at børn har en seksualitet, og at de onanerer eller eksperimenterer med hinandens og/eller egne kønsdele. Det hører, under normalt omstændigheder, barnets privatliv til og er ikke noget, de voksne skal blande sig i eller kommentere på. 

Her er der imidlertid et stort problem. Problemet er, at der er taget fotos, og at ingen aner, hvor de fotos evt. er havnet henne, og hvorfor og af hvem de er taget. Det kan være almindelig nysgerrighed tilsat nutidens ungers tilgang til medier, og det kan være noget rigtig træls noget med gruppepres, ukendte tilskuere etc. etc. 

Det handler om at gå meget, meget respektfuldt og roligt til værks her. Drop ALT om den anden piges rolle her. Det er alt for let at skubbe ansvaret over på et andet barn, og det vil jeres datter være lynhurtig til at opfange og benytte sig af, fordi det her er rigtig ubehageligt og pinligt for hende. 

I må tage tyren ved hornene og sige tingene lige ud men med stor respekt og omsorg: 

"Søde X. Jeg lånte din telefon til at tage et foto af bilen, og der opdagede jeg ved et tilfælde et foto af dig, hvor du har stukket en tush op i tissekonen (eller hvad I kalder den derhjemme). Jeg ved godt, at det er rigtig pinligt og grænseoverskridende for dig, at jeg har set det, og det er træls at snakke om, men vi er nødt til at tage snakken. Mor og jeg synes, det er 100 % ok, at man leger med sig selv. Det er helt naturligt og hører med til, at man er ved at blive en stor pige. Men du må ikke tage fotos af dig selv imens. Tænk, hvis nogen fra klassen låner din telefon og ser det? Det duer jo ikke. Jeg er nødt til at spørge dig om, om der er andre, der har set billederne, f.eks. på FB/Instragram whatever? Jeg er også nødt til at spørge dig om, om du selv har taget billedet, eller om der var andre med, da det blev taget".

Afhængig af pigens reaktion, vil I være i stand til at afgøre, om sagen skal blive liggende der, eller om den anden piges forældre skal inddrages. Er der flere involverede børn, ville jeg vælge at kontakte skolen og så råd om, hvordan man håndterer sådan noget. 

www.cyberhus.dk kommer ud i skolerne og fortæller om, hvordan man passer på sig selv og andre på de sociale medier, og det kunne jo være en udmærket idé, lige at få opfrisket de gode råd. 

Jeg håber, sagen stopper der, og at der ikke er sket noget, der kræver indblanding fra hverken politi eller sociale myndigheder. 

EDIT: Jeg overså, at det er den anden pige, der har taget fotos af jeres datter (som så sikkert til gengæld har taget nogle af hende?) Så skal I naturligvis snakke med det andet forældrepar. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
psykonella

Børn skal ikke tage frække billeder

Børn skal ikke tage frække billeder af hinanden.

Uanset hvad havde jeg kontaktet forældrene til den "forhenværende" veninde

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Blah Blah

Børn skal ikke tage frække billeder

Børn skal ikke tage frække billeder af hinanden.

Uanset hvad havde jeg kontaktet forældrene til den "forhenværende" veninde

Du ville ikke lige checke med datteren først, om den nu pludselig "forhenværende" veninde overhovedet havde en rolle i det her, inden du inblandede hendes forældre?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Laura

Pigen er kun 11 år, selvfølgelig må forældrene tjekke hendes billeder?!?

Min dreng på ni år har f.eks. fået lov til at få en instagramprofil, men kun fordi aftalen er, at jeg til enhver tid har ret til at tjekke profilen og alle hans billeder - det er at passe på sine børn! 

Jeg ville være helt tydelig overfor pigen om, at jeg havde set billederne, og at det ikke er smart at tage den slags billeder, når man er 11 år.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
psykonella

Du ville ikke lige checke med datteren først, om den nu pludselig "forhenværende" veninde overhovedet havde en rolle i det her, inden du inblandede hendes forældre?

For det første, så ville den pågældende allerede have været forhenværende og persona non grata efter det med tyveriet.

Hvis du læser startindlægget så kan du se at veninden har en rolle i det - de tager billeder af hinanden.

Nej, jeg ville ikke checke med min datter.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Blah Blah

For det første, så ville den pågældende allerede have været forhenværende og persona non grata efter det med tyveriet.

Hvis du læser startindlægget så kan du se at veninden har en rolle i det - de tager billeder af hinanden.

Nej, jeg ville ikke checke med min datter.

Efter nærlæsning af startindlægget ser jeg nu, at pigerne har taget fotos af hinanden. Så ville jeg naturligvis kontakte pigens forældre, ingen tvivl om det. Men jeg ville tale med mit eget barn først, og jeg ville ikke have travlt med at placere ansvar men mere med at finde ud af, hvad der egentlig er foregået, så pigerne ikke klapper helt i eller når at skjule, hvis billederne evt. er delt på nettet.....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
chloecat

Er I blevet klogere på de billeder ? 

Jeg ville være mest bekymret for den 'fremme i skoene' veninden har gemt de billeder selv, eller har andre 'dårlige' billeder af din datter. Begynder hendes forældre at inddrages, kan I risikere hun måske går i hævn mode og offentliggøre noget - fordi hun mener Jeres datter har sladret. Jeg tænker, det kan muligvis være veninden mangler opmærksomhed eller andet på omsorgskontoen, hvis hun har behov for at skaffe sig den ved nøgenbilleder, tyveri osv. 

Jeg havde altså også sat veninden stolen for døren, det ville jeg måske ikke kunne ved en 16 årig - men en 11 årig, synes jeg immervæk stadig er i barndommen og indenfor kontrol alderen. Hende 'fremme i skoene' veninden kommer nok snart i 'hal bal' alderen, hvor der skal gemmes øl i hækken og det syntes jeg ikke en 11 årig skal være en del af - 2 år er en stor aldersforskel lige i den alder, hvor puberteten starter. Især hvis den 13 årige, tror hun er fyldt 16.

Jeg syntes Pandora har fat i den lange ende, det er virkeligt at tage den store hat på og sige det er heeelt normalt at udforske sin krop, så I ikke får hende til at skamme sig mere end højst nødvendigt og så passe på med at give hende, et alt for let kort ved at fokusere på - om det var den sleemmåå veninde der fik hende til det. Skift fokuset på, om andre har fået billederne og har nogle kopier af dem. 

Så ville jeg nok spørge, hvis veninden er meget involveret i de her billeder, om hun har det godt derhjemme - jeg ville ikke gide ringe til nogle alkoholikere, for at snakke om nøgenbilleder. Selvom hun 'kun' er 11 år, så opfanger børn alligevel meget. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tulle1981

Jeg så skam godt at du til sidst havde en mening omkring, men da havde jeg mistet interessen for hvad du har at sige.

Hver gang et emne som det dukker op, skal i spille hellige på den her måde. Respektere privatlivet bl.a. bl.a. bl.a. i steden for bare at diskutere det egentlige emne. Hver gang.

Det er da ikke at afspore tråden at bede TS reflektere over, om det er særlig smart, at han bare tager datterens telefon på den måde.

Gensidig tillid og en helt rimelig forventning om, at ens forældre respekterer, at man har noget, som er privat, er da forudsætningen for, at TS og hans kone kan få en fornuftig dialog med deres datter om netop blandt andet at mærke sine egne grænser - og respektere andres.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Blah Blah

Hvordan går det, TS? Har I fået snakket med jeres datter og fundet ud af, hvad der er foregået?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
SolenSkinner

Selvfølgelig skal man have respekt, for hinandens privatliv, og ting.. Men i kraft af at pigen er 11, mener jeg da også ( som mange af de andre), at det ikke er et problem at de har "lånt/taget" kameraet. Min datter på 10 har også egen iPhone og instagram konto, og hun skulle da bare en gang, "nægte" mig(eller hendes mor) at se billeder, eller for den sags skyld sms'er.. Jeg læser som sådan ikke hendes beskeder, men jeg skimter dem da af og til igennem, for at følge det "sprog" hun kommunikere på! Jeg håber i har fået snakket med datteren..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...