Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
PlusEsseQuamSimultatur

Fødselsdepression - hvordan har i tacklet det?

Recommended Posts

daflo

Hvordan har du det idag?

Er du kommet til en afklaring omkring medicinen?

Jeg har tænkt på dig og håber du er ved godt mod :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
atacama

Jeg betvivler heller ikke min læges gode intentioner, han er en god læge, men det bekymre mig at mange af de meget almindelige bivirkninger, kun vil forstærke mange af de ting jeg bøvler med nu

Det kan jo komme an på en prøve. I hvert fald er det værd at overveje, hvis du har det så skidt, at du ikke kan holde ud at være derhjemme.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
PlusEsseQuamSimultatur

Hvordan har du det idag?

Er du kommet til en afklaring omkring medicinen?

Jeg har tænkt på dig og håber du er ved godt mod :)

Det går. Jeg sover så snart hun sover og er træt hele tiden. Orker ikke noget som helst og vores hjem ligner lort. jeg holder mig til min Baldrian - jeg har ikke lyst til at få ødelagt mit hoved mere end det allerede er

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Blah Blah

"Bivirkningerne" ved en ubehandlet fødselsdepression er langt, langt værre end de bivirkninger, der står på indlægssedlen vedr. div. antidepressiva og beroligende medicin - for hele familien. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
PlusEsseQuamSimultatur

"Bivirkningerne" ved en ubehandlet fødselsdepression er langt, langt værre end de bivirkninger, der står på indlægssedlen vedr. div. antidepressiva og beroligende medicin - for hele familien. 

Jeg ved snart ikke hvad jeg fejler. Den seneste diagnose fra Psyk akut siger at jeg lider af stress som følge af en drastisk ændring af mit dagligdagsliv. Medicinen kurerer intet, den symptombehandler kun og jeg er på ingen måde tryg ved at tage den, jeg er bange for hvordan den vil påvirke mig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Blah Blah

Jeg ved snart ikke hvad jeg fejler. Den seneste diagnose fra Psyk akut siger at jeg lider af stress som følge af en drastisk ændring af mit dagligdagsliv. Medicinen kurerer intet, den symptombehandler kun og jeg er på ingen måde tryg ved at tage den, jeg er bange for hvordan den vil påvirke mig.

Det lyder som det, man kalder en "tilpasningsreaktion" i psykiatrisprog. Og det er jo, i bund og grund, det, en efterfødselsreaktion er. Hele dit liv er vendt op og ned, og det har udløst stress og tristhed. 

Faktisk er den allerbedste til at se og sørge for behandling af en mor med fødselsdepression, sundhedsplejersken. 

Psykiatrien har en tendens til, enten at slå det hen, fordi de er vant til meget, meget syge og psykotiske patienter - eller se diagnoser, fordi det er de, de arbejder med. 

En fødselsdepression er, med den rette behandling, en forbigående tilstand. 

Ja, medicin er kun symptombehandling. Men det kan også være en stor hjælp til dig og til familien som helhed, at du ikke er så dødtræt, at du ikke er så trist og opgivende. 

Jeg ville være langt mindre nervøs for at tage mod lægens forslag om antidepressiv medicin, end for at tage beroligende, som du har fået udskrevet. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
PlusEsseQuamSimultatur

Det lyder som det, man kalder en "tilpasningsreaktion" i psykiatrisprog. Og det er jo, i bund og grund, det, en efterfødselsreaktion er. Hele dit liv er vendt op og ned, og det har udløst stress og tristhed. 

Faktisk er den allerbedste til at se og sørge for behandling af en mor med fødselsdepression, sundhedsplejersken. 

Psykiatrien har en tendens til, enten at slå det hen, fordi de er vant til meget, meget syge og psykotiske patienter - eller se diagnoser, fordi det er de, de arbejder med. 

En fødselsdepression er, med den rette behandling, en forbigående tilstand. 

Ja, medicin er kun symptombehandling. Men det kan også være en stor hjælp til dig og til familien som helhed, at du ikke er så dødtræt, at du ikke er så trist og opgivende. 

Jeg ville være langt mindre nervøs for at tage mod lægens forslag om antidepressiv medicin, end for at tage beroligende, som du har fået udskrevet. 

Problemet er at hun ingen muligheder har for at tilbyde behandling.

Jeg er hamrende nervøs for at miste mig selv til medicinen. Min mor har engang været på antidepressiv medicin og hun har ingen gode erfaringer med det.

Det er svært at forklare, men jeg står lidt tilbage med følelsen af at jeg skal passiviseret fordi det er nemmest og billigst for det offentlige

Redigeret af PlusEsseQuamSimultatur

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Blah Blah

Problemet er at hun ingen muligheder har for at tilbyde behandling.

Jeg er hamrende nervøs for at miste mig selv til medicinen. Min mor har engang været på antidepressiv medicin og hun har ingen gode erfaringer med det.

Det er svært at forklare, men jeg står lidt tilbage med følelsen af at jeg skal passiviseret fordi det er nemmest og billigst for det offentlige

Jeg forstår faktisk godt din frustration. 

Medicin kan være nødvendigt, men det er jo frustrerende, hvis det er det eneste tilbud, hvis andre tiltag, f.eks. et gruppeforløb, kunne have samme eller bedre effekt. 

Det er forfærdeligt, at man bruger alle sine kræfter på at erkende, at man har brug for hjælp og bede om den - og der så ikke er nogen hjælp at få. 

I Aarhus screenes alle mødre for fd, når barnet er 2 mdr., og dem, der vurderes fødselsdepressive tilbydes et gruppeforløb under sundhedsplejen med 8 mødegangen. Men det kan du jo ikke bruge til noget. 

Kan sundhedsplejersken evt. komme oftere, så du føler, du har en at snakke med, der ved, hvad det her handler om?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
PlusEsseQuamSimultatur

Jeg forstår faktisk godt din frustration. 

Medicin kan være nødvendigt, men det er jo frustrerende, hvis det er det eneste tilbud, hvis andre tiltag, f.eks. et gruppeforløb, kunne have samme eller bedre effekt. 

Det er forfærdeligt, at man bruger alle sine kræfter på at erkende, at man har brug for hjælp og bede om den - og der så ikke er nogen hjælp at få. 

I Aarhus screenes alle mødre for fd, når barnet er 2 mdr., og dem, der vurderes fødselsdepressive tilbydes et gruppeforløb under sundhedsplejen med 8 mødegangen. Men det kan du jo ikke bruge til noget. 

Kan sundhedsplejersken evt. komme oftere, så du føler, du har en at snakke med, der ved, hvad det her handler om?

Hun kommer her jævnligt, hun skal jo varetage barnets tarv. Hun var her to gange i sidste uge og kommer også i denne uge. Jeg har venner og familie at snakke med, men de kan ikke hjælpe mig videre. Alt hvad der hedder psykolog og hjælp i al almindelig har jeg overladt til manden - jeg orker ikke længere at tage mig af det

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
sorenspige

Kan din mand ikke spørge, om du kan blive visiteret til den gruppe, der er i din nabokommunen?

I den gruppe er der både mødre med og uden medicin, og man kan komme der i præcis lige så lang tid, som man har brug for.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...