Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

mgy

Fælles fremvisningstråd

Recommended Posts

mgy

Tråden for dem, der ikke laver så meget, at de vil have deres egen tråd (jeg syntes, vi havde sådan en, men den er åbenbart gone with the wind).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Min kontorstol, en IKEA-sag lavet i Polen, grim - men man sidder godt i den. Sædet var slidt igennem, det har taget 8-9 år, tror jeg. Jeg overvejede en kort overgang at smide den ud og købe en ny. Men jeg har ikke bil, og jeg burde da kunne ordne en så lille ting som et sædebetræk. Især når ryggen er ret fri i forhold til sædet. Ingenting man støder ind i. 

Jeg købte noget sort hørlærred og noget snor. Sædet er lavet med afrundede hjørner og en strimmel syet på hele vejen rundt (så rynker det ikke så meget). Strimlen er nederst forsynet med en løbegang med en snøre, og så strammer man bare snoren (den hænger ned bagtil), når betrækket er på plads og sidder nogenlunde glat.

post-55815-0-02414800-1408300942_thumb.j

post-55815-0-99536600-1408300954_thumb.j

Det overraskede mig, at det lykkedes i første forsøg. Jeg havde regnet med at skulle lave en fejl og starte forfra. Men det er heller ikke så kompliceret. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mariannaa

Dygtig :klap:  Jeg har 4 spisebordsstole som jeg skal have om betrækket. Har revet betrækket og fyldet af, så nu skal jeg bare tage mig sammen til at lave resten. Har dog ikke prøvet den slags før, så er lidt spændt på resultatet :lol:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Dygtig :klap:  Jeg har 4 spisebordsstole som jeg skal have om betrækket. Har revet betrækket og fyldet af, så nu skal jeg bare tage mig sammen til at lave resten. Har dog ikke prøvet den slags før, så er lidt spændt på resultatet :lol:

Jeg har sat nyt læder på nogle ret aparte spisebordsstole. Det gik nu ret nemt. Min mor og min søster har ombetrukket nogle meget komplicerede stole. Eller også var det min far i stedet for min søster. Det er mange år siden. Jeg kunne se i en anden tråd, at man kalder dem Kongestole. De ligner noget fra Det Kongelige Teater. Med små "puder" på armlænene og et pyntebånd (der dækker sømmene). DET var vist ret kompliceret. 

Min far havde til gengæld lavet en gyselig konstruktion ved en af ovennævnte spisebordsstole. I stedet for at sætte ny gjord på, havde han skruet en spånplade på nedenunder. Under betrækket havde han monteret et stykke kraftigt plastik. Det medførte, at stolen knitrede, når man sad på den. Det skal man ikke gøre. Lige nu står den i min garage. Sædet er sådan set ordnet, men armlænet er brækket. Jeg skal have noget godt træ at lave en ny rundning af, da jeg ikke på det skrammel af epoxy og dyvler, min far lavede. Det holdt jo heller ikke. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac

Hvis det er noget i denne stil, så er det rimeligt nemt at gå til.

Du klipper nyt stof efter det gamle, lidt for stort, så det er noget, at "gøre med". Fyld klipper du på samme måde, her bruger du fibervat/pladevat: http://www.stofogstil.dk/Katalog/Sytilbehoer.aspx?group_id=5094

Det vigtigste værktøj er en god hæftemaskine. :D

Når du skal hæfte stoffet fast starter du med, at sætte en klamme i ved f.eks. klokken 12, 3, 6 og 9, derefter sætter du en klamme midt imellem de klammer du allerede har sat i, og så fremdeles.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Nej, blå kamsøm. Ikke hæfteklammer. Man kan i hvert fald ikke holde gjord, som ofte er bunden af et sæde, med hæfteklammer. 

Man kan få god nytte af en gjordestrammer, en dims af træ, hvor man kan kile gjorden fast og bruge den som vægtstang til virkelig at stramme. Gjorden giver sig jo lidt. Jeg kan tage et foto af en. Den er nem nok at lave (hvis man har et træværksted).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mariannaa

Nej, blå kamsøm. Ikke hæfteklammer. Man kan i hvert fald ikke holde gjord, som ofte er bunden af et sæde, med hæfteklammer. 

Man kan få god nytte af en gjordestrammer, en dims af træ, hvor man kan kile gjorden fast og bruge den som vægtstang til virkelig at stramme. Gjorden giver sig jo lidt. Jeg kan tage et foto af en. Den er nem nok at lave (hvis man har et træværksted).

Det har jeg ikke :-D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac

Mit svar var beregnet på almindelige spisestuestole, men jeg kan se, at jeg ikke fik lagt link ind til et billede :( , hvor der altså ikke er gjorde på. ;)

Det var noget i denne stil jeg havde i tankerne: http://www.bolighuset.dk/produkter/22-spisestole/852-ami-spisestuestol-sort-og-egetrae/ , men med stof-betræk på sæderne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Her er min hjemmelavede gjordestrammer. Kæden burde nok have siddet på den anden side, men det er en ubetydelig detalje, når bare kæden er lang nok. Snor kan også bruges. Rundstokken låser gjorden, når man strammer an, og så kan man støtte hakket mod stolens kant og bøje den bagover. Den virker som vægtstang og strammer ganske meget med lille anstrengelse. Sommetider skal man holde gjordestrammeren i position med hagen eller andet, for at kunne slå sine kamsøm eller tæppesøm i. 

post-55815-0-04773200-1408564339_thumb.j

post-55815-0-95280500-1408564357_thumb.j

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites