Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Seyed

Hvor kede må det være ...

Recommended Posts

mucher1

Jeg gad vide, om vi fokuserer for meget på det ukonventionelle "at" og overser spørgsmålet: om udtrykket ("... hvor kede de fleste mennesker må være [af] ...") er høfligt eller ej?

At være ked af det/noget kan som bekendt have forskellige betydninger i forskellige sammenhænge, fx:

jeg er ked af det = jeg er trist til mode

jeg er led og ked af X = jeg er (meget) træt af X

det er jeg ked af = jeg beklager

Så måske går spørgsmålet på, om personerne i eksemplet er triste, trætte eller (høfligt) beklagende.

Bare en tanke :)

EDIT: Kom selv til at skrive "at" et sted(!)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Seyed

Du har ret. Det hedder ked af.

Derfor vil jeg tro, at den der har skrevet det har glemt et ord i den sætning. Eller også er det en, der ikke har styr på gramatikken.

"hvor kede de fleste af disse mennesker må være af at ..."

Du skriver godt dansk efter et år.

Tusind tak Delfin for dit svar også for din rar tilbagemelding. Ja, det er rigtigt, En af mine klassekammerater skrev sætningen, han er ikke færdig med sprogskolen, men hans kone er dansker, og jeg troede at han måtte have hørt det fra hende.

Jeg ville bare blive sikker på at man kan bruge "ked" sådan.

Tak igen og hav en god sommer :) 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Seyed

Man kan godt være ked (og ikke "ked af det"). Der er forskel. Jeg kender ikke til den semantiske forskel, men det er ikke en fejl. Jeg siger faktisk ret ofte "det gør mig ked, at...". 

Edit: ved jo selvfølgelig ikke om det er et godkendt ord, men har set det en del steder. :)

Tak censur for dit svar, hav en god sommer. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Seyed

Jeg oplever mest, det er jyder, der bruger versionen uden "af", men jeg ved ikke, om det er en tilfældighed, eller om det faktisk er et spørgsmål om dialekt.

Måske er hans kone fra Julland ;) Jeg skal lige spørge ham, tak for dit svar, fortsat god sommer :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Seyed

Ja. Og ung. Jeg kunne givetvis godt finde på at sige/skrive 'ked' for et årti siden, tror jeg.

Jeg tror i øvrigt det er en bevidst forkortelse, når folk bruger det sådan. Som med 'sys' i stedet for 'synes'.

Og hey Seyed, dit danske går ret godt. Du er dygtig. :)

Hej Aima, Tak for din venlighed og dit svar, jeg påskønner det meget, hav en god sommer :)  

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Seyed

Jeg vil bare lige skrive, at jeg er dybt imponeret af dine danskkundskaber :gogo:

Tusind tak DetSorteCirkus,  tak for din opmuntring! :)  Hav en god sommer :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Seyed

Jeg gad vide, om vi fokuserer for meget på det ukonventionelle "at" og overser spørgsmålet: om udtrykket ("... hvor kede de fleste mennesker må være [af] ...") er høfligt eller ej?

At være ked af det/noget kan som bekendt have forskellige betydninger i forskellige sammenhænge, fx:

jeg er ked af det = jeg er trist til mode

jeg er led og ked af X = jeg er (meget) træt af X

det er jeg ked af = jeg beklager

Så måske går spørgsmålet på, om personerne i eksemplet er triste, trætte eller (høfligt) beklagende.

Bare en tanke :)

EDIT: Kom selv til at skrive "at" et sted(!)

Tusind tak mucher1 for besvarelsen, den oprindelige sætning var : "Når jeg ser dette billede spørger jeg mig selv, hvor kede de fleste af disse mennesker må være at være udenfor i weekenden for at se dette mareridt."

Vi skulle lige skrive vores mening om en særlig begivenhed, og vores lærer rettede ingen fejl i sætningen til, og jeg troede "nogen være ked at gøre noget" skal give en meneing.  

Giver det mening ? Er det høfligt eller uhøfligt hvis man kalder de andre hvor kede de er ?

Tak igen og fortsat god sommer :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Seyed

Man kan ikke være ked. Man kan kede sig (a la bored) eller man kan være ked af det.

"Jeg er ked" svarer vel til at skrive knus med z.

Og jeg giver de andre ret. Ts, du er dygtig til dansk :gogo:

Tak Annione, I har været meget venlige imod mig, tusind tak for det ! og tak for dit svar. Så jeg bruger aldrig ked sådan. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mucher1

Tusind tak mucher1 for besvarelsen, den oprindelige sætning var : "Når jeg ser dette billede spørger jeg mig selv, hvor kede de fleste af disse mennesker må være at være udenfor i weekenden for at se dette mareridt."

Vi skulle lige skrive vores mening om en særlig begivenhed, og vores lærer rettede ingen fejl i sætningen til, og jeg troede "nogen være ked at gøre noget" skal give en meneing.  

Giver det mening ? Er det høfligt eller uhøfligt hvis man kalder de andre hvor kede de er ?

Tak igen og fortsat god sommer :)

Hej Seyed. Så kan jeg godt forstå, at du blev forvirret (din lærer må have overset, at der manglede et "af"). Ellers giver sætningen ganske god mening, selvom den er en smule rodet (se PS). Jeg går ud fra, at "mareridt" hentyder til en ulykke eller noget andet ubehageligt, som menneskene på billedet har set. Det er en naturlig reaktion at blive ked af det, når man ser noget ubehageligt, så der er intet uhøfligt ved antydningen. Det havde derimod været fornærmende at antyde det modsatte (nemlig at det havde glædet nogen). Man kan også komme til at fornærme folk ved at sige, at de ser triste ud, hvis de ikke føler sig triste!

Også god sommer til dig B)

PS: Hvis jeg skal være meget kritisk, ville jeg nok have udeladt "de fleste af" (hvorfor ikke alle?). Desuden antyder "for at" hensigt og burde erstattes af det neutrale "og". Man kunne også overveje, om det er relevant at påpege, at det skete en weekend.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Seyed

Hej Seyed. Så kan jeg godt forstå, at du blev forvirret (din lærer må have overset, at der manglede et "af"). Ellers giver sætningen ganske god mening, selvom den er en smule rodet (se PS). Jeg går ud fra, at "mareridt" hentyder til en ulykke eller noget andet ubehageligt, som menneskene på billedet har set. Det er en naturlig reaktion at blive ked af det, når man ser noget ubehageligt, så der er intet uhøfligt ved antydningen. Det havde derimod været fornærmende at antyde det modsatte (nemlig at det havde glædet nogen). Man kan også komme til at fornærme folk ved at sige, at de ser triste ud, hvis de ikke føler sig triste!

Også god sommer til dig B)

PS: Hvis jeg skal være meget kritisk, ville jeg nok have udeladt "de fleste af" (hvorfor ikke alle?). Desuden antyder "for at" hensigt og burde erstattes af det neutrale "og". Man kunne også overveje, om det er relevant at påpege, at det skete en weekend.

Tak skal du have mucher1 for din tid og dit komplette svar. Jeg har lært mange nye ting fra jer, Tak for det  :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...