Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Seyed

Hvor kede må det være ...

Recommended Posts

Seyed

Hej, Jeg er en begynder på dansk, og jeg begyndte at lære dansk for et år siden.

Jeg har et spørgsmål fra jer om "ked". Jeg har altid hørt, at man normalt siger  "jeg er ked af det" eller "jeg er ked af". Men jeg har læst en sætning der blev skrevet i "hvor kede de fleste af disse mennesker må være at ..."

Jeg kan godt forestille mig om at hvad måske det betyder, men jeg ved faktisk ikke om at dette udtryk er høfelig eller ej,

Jeg vil blive takenemmelig for, hvis I kan svare på mit spørgsmål,

Mvh,

Seyed. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
censur

Man kan godt være ked (og ikke "ked af det"). Der er forskel. Jeg kender ikke til den semantiske forskel, men det er ikke en fejl. Jeg siger faktisk ret ofte "det gør mig ked, at...". 

Edit: ved jo selvfølgelig ikke om det er et godkendt ord, men har set det en del steder. :) 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Rapfisk

Jeg oplever mest, det er jyder, der bruger versionen uden "af", men jeg ved ikke, om det er en tilfældighed, eller om det faktisk er et spørgsmål om dialekt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Rapfisk

I det hele taget er det en spøjs sætning.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007

Jeg vil også sige, at det er lidt hjemmelavet sprog at sige "være ked" uden "af ..."

Jeg tror, Rapfisk har ret - hvis jeg skal forestille mig nogen sige det, må det også være en jysk kvinde. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Aima

Jeg vil også sige, at det er lidt hjemmelavet sprog at sige "være ked" uden "af ..."

Jeg tror, Rapfisk har ret - hvis jeg skal forestille mig nogen sige det, må det også være en jysk kvinde. :)

Ja. Og ung. Jeg kunne givetvis godt finde på at sige/skrive 'ked' for et årti siden, tror jeg.

Jeg tror i øvrigt det er en bevidst forkortelse, når folk bruger det sådan. Som med 'sys' i stedet for 'synes'.

Og hey Seyed, dit danske går ret godt. Du er dygtig. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
censur

Det kan man godt, men det er ikke brugt så ofte, og i den aktuelle sætning kan du ikke bruge den form.

Jo, man kan godt bruge den form i den sætning. Det ser spøjst ud, men man kan godt. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
LukkerNu2

Jo, man kan godt bruge den form i den sætning. Det ser spøjst ud, men man kan godt. 

I den sætning svarer det vel nogenlunde til "jeg er ked at ..." det kan man da ikke sige.

"Det gør mig ked, at ..." fint nok, lidt barnesprog synes jeg, men fint nok.

"Jeg er ked af, at ..." den gængse.

Men: "At være ked at ..."?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DetSorteCirkus

Jeg vil bare lige skrive, at jeg er dybt imponeret af dine danskkundskaber :gogo:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
censur

I den sætning svarer det vel nogenlunde til "jeg er ked at ..." det kan man da ikke sige.

"Det gør mig ked, at ..." fint nok, lidt barnesprog synes jeg, men fint nok.

"Jeg er ked af, at ..." den gængse.

Men: "At være ked at ..."?

Ja, der mangler nok et komma, hvis den skal give helt mening. Og jeg ville også bruge "fordi" istedet for "at", men man skal nok have konteksten. Men svarer egentlig bare på spørgsmålet, TS stiller: sætningen er umiddelbart ikke forkert, men én, man sjældent støder på og nok også en formulering man skal holde sig fra, hvis man lærer dansk :) 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...