Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

DetSorteCirkus

Den store tråd om hverdagsmad - opskrifter, anvendelsesmuligheder, budget, madplan, etc., etc., etc.

Recommended Posts

Aima

Dejlig tråd.

Min madplan for denne uge ser indtil videre sådan ud:

Mandag: Omelet m. kartofler, grønt og skinke.

Tirsdag: Kyllingespid m. tzasiki og tomatsalat.

Onsdag: Laksetatar m. råkost, tomatsalat og peberrodsskum.

Torsdag: Kyllingesuppe m. bambusskud, champignon og palæobrød.

Fredag: Fiskefrikadeller m. palæobrød og grønt i stave.

Lørdag: Fisk i fad med porrer og bønnesalat.

Søndag: Rugbrød og rester.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DetSorteCirkus

Nåmen, så er ugen allerede blevet anderledes end forventet :rulle:

Jeg blev laktoseskidt i går og kunne ærlig talt ikke tåle synet af mad resten af aftenen :badr:, hvilket medførte, at jeg kom afsted uden madpakke i morges og lige måtte smutte forbi 7-11 efter en pastasalat. Den var nu også god og ok sund.

Dernæst havde jeg temmelig meget om ørerne på jobbet og kom mere død end levende hjem, så det der med at stå og lave frikadeller, inden jeg igen skal ud af døren til møde på mit andet arbejde - det er bare sådan noget, der ikke kommer til at ske.

Så nu bliver det til stegt torskerogn (fandt en dåse i køkkenet) med kartofler og tomatsalat som planlagt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
r2d2mm

Min madplan starter først fra imorgen. Dvs madplan og madplan.... De fungerer ikke rigtig hos os, for det plejwr at være ca to af ugens måltider der passer og resten bliver lavet helt om. Enten skal vi pludselig ud, der kommer gæster, svigermor køber et halvt supermarked der kun kan holde i to dage eller også er vi for trætte til at lave det der var planen eller har mere lyst til noget andet. Og hos os ender det i madspild og det gider jeg ikke. Så jeg har droppet deciderede madplaner, men jeg plejer at handle ind til 2-3 slags kødretter til ugen som kan varieres efter hvad humøret siger, og så suppleres der ved lidt bacon, skinke, æg osv samt en masse grøntsager der ikke hører til nogen bestemt ret, men som købes efter sæson og tilbud, og hvad jeg lige har lyst til når jeg står der i grøntafdelingen. Jeg plejer egentlig først at bestemme mig for menuen på dagen og ofte imens jeg laver maden.

Jeg ved der altid er rester nok der kan trylles lidt ved så man kan få det hele brugt uden at spise det samme hele tiden. Svigermor plejer jo også at komme med lidt, så det plejer at passe ok.

Jeg skal handle ind imorgen, men egentlig er der ok med kød i fryseren så det er mest grøntsagsskufferne der skal fyldes op. Så at Lidl havde økologiske frø og kerner til 10kr posen så det skal jeg have hamstret lidt.

Ugens madplan skal være super nem, for når vejret er så godt så vil jeg hellere være i haven. Er bare lidt blank på ideer.... Blev dog lidt inspireret af omeletten længere oppe. Var hos forældrene i weekenden og de har høns. Fik to bakker æg med hjem :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
KøgeSkøge

Min madplan starter først fra imorgen. Dvs madplan og madplan.... De fungerer ikke rigtig hos os, for det plejwr at være ca to af ugens måltider der passer og resten bliver lavet helt om. Enten skal vi pludselig ud, der kommer gæster, svigermor køber et halvt supermarked der kun kan holde i to dage eller også er vi for trætte til at lave det der var planen eller har mere lyst til noget andet. Og hos os ender det i madspild og det gider jeg ikke. Så jeg har droppet deciderede madplaner, men jeg plejer at handle ind til 2-3 slags kødretter til ugen som kan varieres efter hvad humøret siger, og så suppleres der ved lidt bacon, skinke, æg osv samt en masse grøntsager der ikke hører til nogen bestemt ret, men som købes efter sæson og tilbud, og hvad jeg lige har lyst til når jeg står der i grøntafdelingen. Jeg plejer egentlig først at bestemme mig for menuen på dagen og ofte imens jeg laver maden.

Jeg ved der altid er rester nok der kan trylles lidt ved så man kan få det hele brugt uden at spise det samme hele tiden. Svigermor plejer jo også at komme med lidt, så det plejer at passe ok.

Jeg skal handle ind imorgen, men egentlig er der ok med kød i fryseren så det er mest grøntsagsskufferne der skal fyldes op. Så at Lidl havde økologiske frø og kerner til 10kr posen så det skal jeg have hamstret lidt.

Ugens madplan skal være super nem, for når vejret er så godt så vil jeg hellere være i haven. Er bare lidt blank på ideer.... Blev dog lidt inspireret af omeletten længere oppe. Var hos forældrene i weekenden og de har høns. Fik to bakker æg med hjem :-)

Jeg har ikke fået kommenteret dine indlæg i hele tråden, nu går jeg i gang  :D

Er det helt umuligt at lave en mere praktisk aftale med svigermor om maden? Jeg kan kun forestille mig, det kan være svært at bede hende om penge, men det er vel også småbesværligt, at hun køber tilfældigt mad ind, og I/du faktisk ikke bryder dig om det. 

Jeg kan godt følge dig med madplanen :) Jeg ville gøre det på samme måde som jer, hvis det ikke var fast, hvor mange der spiste med hver aften. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
r2d2mm

Jeg har ikke fået kommenteret dine indlæg i hele tråden, nu går jeg i gang :D

Er det helt umuligt at lave en mere praktisk aftale med svigermor om maden? Jeg kan kun forestille mig, det kan være svært at bede hende om penge, men det er vel også småbesværligt, at hun køber tilfældigt mad ind, og I/du faktisk ikke bryder dig om det.

Jeg kan godt følge dig med madplanen :) Jeg ville gøre det på samme måde som jer, hvis det ikke var fast, hvor mange der spiste med hver aften.

Jo jeg bliver nødt til at snakke med hende. Evt at vi måske lige koordinerer hinandens kalendre så vi ved hvor mange dage vi spiser sammen, og evt aftaler hvilke dage hvem handler til og nogenlunde hvad.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
KøgeSkøge

Jo jeg bliver nødt til at snakke med hende. Evt at vi måske lige koordinerer hinandens kalendre så vi ved hvor mange dage vi spiser sammen, og evt aftaler hvilke dage hvem handler til og nogenlunde hvad.

Det er en god idé, det vil hun sikkert også synes  :gogo:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
r2d2mm

Så er der handlet ind til ugen. Primært grønt og frugt, der blev delvist økologisk :-) kød er der i fryseren.

Faldt over en billig asparges kogebog med rigtig mange lækre opskrifter, så skal lige have kigget lidt i den og lavet noget fra den i løbet af ugen.

De billige frø og kerner jeg skrev om blev også hamstret en del af, så jeg skal have gang i noget surdej så jeg kan bage noget godt brød.

Der var også tilbud på øko kylling men så havde de ikke fået det leveret (tema for de ting jeg er kørt efter idag) øv bøv.

Købte en røvfuld sød kartofler. Synes det er sjældent jeg ser dem så der blev hamstret en del også. Og så en masse andet grønt som jeg vil prøve at bakke op :-) men kan man gøre det med alt grønt? Tænker fx champignon bliver brune og peberfrugter lidt slatne i kanterne? Hvordan ville i gøre med porrer, forårsløg, kartofler, rødbeder?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tiranas

^Koteletter med peaunutsauce.

Har en opskrift derhjemme, der er ret god - kan smide den ind, når jeg kommer hjem.

Ellers ser denne også ret god ud. Der findes også et hav af andre; det er blot til inspiration :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Karkluden

Koteletter:

koteletter i fad. som jo seriøst kan varieres i det uendelige; med/ude fløde, med pesto i stedet for tomat, med nærmest alt hvad du har af grønt i fryser eller køleskab, med/uden hvidløg, med frugt i, med ost ovenpå, bacon eller pølser eller en rest pålæg skåret i tern i osv osv.

Stegte med svampesauce og kogte kartofler og grønt til. 

Stegte med ovnkartoffelbåde og tomatsauce til samt grønt. 

Stegte og skåret i strimler i pitabrød eller wraps med div. restegrønt. 

Panerede med tilbehør. 

Pølser (en blanding af afprøvede og googlede ting): 

Med pasta og mornay el. ostesauce hvor der er stegte pølser i skiver, champignon, majs, løg, hvidløg og evt bacon nede i. Jeg ville servere bønner til fx. 

Steg en masse hvidløg, chili og løg af på panden, steg pølseskiver og server med pasta. Det er en virkelig lowlife, men lækker ret jeg har stjålet fra vildmagi herinde, som jeg måske spiser 2 gange om året uden noget til, og ellers i temmelig begrænsede mængder og med en masse grønt til. 

Pølsehorn med gnavegrønt til. Både madpakke og aftensmad. 

http://www.anjasopskrifter.dk/showRecipe.asp?recipeID=1970 hvidkålsgryde med pølser.. Det lyder billigt og lækkert! 

http://www.anjasopskrifter.dk/showRecipe.asp?recipeID=1097 pølserisotto. Igen kan man nok skubbe sundhedværdien lidt med nogle grøntsager. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
pjeps

Jeg havde husket at tage kød ud af fryser og har fået svinemørbrad, men det er ikke kun fryser der skal ryddes op, også skabene. Og der fandt jeg et glas af noget krydret grøntsags et eller andet fra min ferie sidste år.

så det har jeg fået i dag + tzatziki fra i går. Billig indkøb i dag, 9,50 for lidt kartofler.

Vi skal da også have nogle billeder i denne tråd. :banan:

post-77699-0-41216900-1398792614_thumb.j

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites