Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

McLuhan

Hjælp: Barselsregler for dummies.

Recommended Posts

McLuhan

Jeg kan ikke forstå barselsreglerne. Tilsyneladende kræver de mere end 5 års studier... :rulle:

Nå, men min kone er pædagog og hører under de dertilhørende regler. Jeg er privatansat, og har en ok ordning.

Det, jeg ikke kan finde svar på, er, om man kan fordele og forlænge barselsdagpengene som man vil. Jeg skal bruge 10 ugers klip - så får jeg 10 ugers barsel med fuld løn. Men kan min kone så stadig forlænge sin barsel med de resterende barselsklip?

Vil jo voldsomt gerne have 10 ugers barsel, men kan også godt se problemet ved, at man - såfremt ovenstående ikke kan lade sig gøre - står med et 5,5 mdr gammel baby, der nok har svært ved at undvære brysternes mælk 9 timer dagligt...

Hilfe bitte!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
naermest_lykkelig

Hvad med at gå til BUPL og få dem til at lave en barselsplan for jer?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mariposa

Din kone har 26 uger med løn, de første 14 uger er reserveret hende, så de sidste 12 uger bliver trukket fra de 32 uger, man kan dele mellem sig. Så holder du 10 uger, så er der 10 uger tilbage. Som kan holdes før, efter eller sammen med dig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
adagio

Jeg antager at begge jeres arbejdspladser kun udbetaler løn så længe de kan få refusion af barselsdagpenge fra Udbetaling Danmark. Barselsdagpenge tildeles således:

2 uger før fødsel til kvinden

14 uger efter fødsel til kvinden

2 uger efter fødsel til manden inden for de første 14 uger

32 uger til deling

Så hvis du holder de 2 af ugerne inden for de første 14 uger, forringer det ikke din kones mulighed for barsel. Hvad du bruger derudover tages fra de 32 uger til deling, og vil altså ikke være tilgængelige for din kone. Så hvis du tager 8 uger af de 32 uger, vil der være 24 uger tilbage + de 14 uger din kone har øremærket = maksimalt 38 uger. De 32 uger kan holdes som I vil, så du kan f.eks. godt gå hjemme 8 uger alene hvorefter din kone kommer tilbage og tager de sidste 24 uger.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
McLuhan

Jeg antager at begge jeres arbejdspladser kun udbetaler løn så længe de kan få refusion af barselsdagpenge fra Udbetaling Danmark. Barselsdagpenge tildeles således:

2 uger før fødsel til kvinden

14 uger efter fødsel til kvinden

2 uger efter fødsel til manden inden for de første 14 uger

32 uger til deling

Så hvis du holder de 2 af ugerne inden for de første 14 uger, forringer det ikke din kones mulighed for barsel. Hvad du bruger derudover tages fra de 32 uger til deling, og vil altså ikke være tilgængelige for din kone. Så hvis du tager 8 uger af de 32 uger, vil der være 24 uger tilbage + de 14 uger din kone har øremærket = maksimalt 38 uger. De 32 uger kan holdes som I vil, så du kan f.eks. godt gå hjemme 8 uger alene hvorefter din kone kommer tilbage og tager de sidste 24 uger.

TAK. 

Kan jeg tage 10 uger, og lade hendes 22 uger/klip holde eks. 27,5 uge istedet (80% dagpenge)?

Hvad med at gå til BUPL og få dem til at lave en barselsplan for jer?

Kan man det? Sådan helt lavpraktisk, hvordan gør man det?

Har du/din kone set denne pjece fra BUPL http://www.bupl.dk/iwfile/BALG-93LHRN/$file/Naar%20Paed%20faar%20boern_jan13.pdf ? På side 13 er der nogle eksempler på forskellige måder at fordele barselen på.

Er selv pædagog og det er da nogle gange lidt kringlet, hvad man må/skal/kan/bør i forbindelse med barn og barsel :P Altså ikke kun for pædagoger, men sådan generelt i forhold til fordelingen af barsel :)

Ja, den har vi set, men den svarer ikke rigtigt på, om hendes resterende 22 uger (de 32 minus mine 10) kan holdes på en måde, så hun får forlænget sin barsel men til en lavere indtægt...? (eller er jeg blind - det kunne jo også være en mulighed :gruble:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Restless78

TAK.

Kan jeg tage 10 uger, og lade hendes 22 uger/klip holde eks. 27,5 uge istedet (80% dagpenge)?

Ja, den har vi set, men den svarer ikke rigtigt på, om hendes resterende 22 uger (de 32 minus mine 10) kan holdes på en måde, så hun får forlænget sin barsel men til en lavere indtægt...? (eller er jeg blind - det kunne jo også være en mulighed :gruble:)

I har begge ret til 32 ugers forældreorlov, der er bare kun dagpenge i 32 uger i alt. Så selvom du holder 10 uger af dagpengene så kan hun stadig holde 32 uger hvor hun er dagpengeberettiget i 22 af ugerne. Derudover kan barslen forlænges med 8 eller 14 uger uden dagpenge. Det kan normalt aftales med arbejdsgiver at lønudbetalingen strækkes ud over ugerne - mon ikke noget lignende kan aftales for dagpengene?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mariposa

TAK. 

Det kan hun sagtens, man kan enten forlænge med 8 eller 14 uger, og så bliver de dagpenge hun modtager så tilsvarende mindre . I kan gå ind på borger.dk under barsel og lave lidt beregninger osv. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Keeper-a_83

Mht. barselsplan kontakter i den afdeling af BUPL, din kone hører til og beder om hjælp til at lave en barselsplan. Det er en god ide, hvis I har nogenlunde tjek på, hvad I kunne tænke jer på forhånd, men det lyder som om, I har tjek på det.

De vil også kunne hjælpe med at rådgive ift. evt. forlængelse af barslen, afholdelse af opsparet ferie osv.

Det kan være en ide at medbringe din overenskomst/ansættelseskontrakt eller andet papir hvoraf din barselsaftale fremgår.

God fornøjelse med det hele ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
McLuhan

Tak for hjælpen allesammen - highly appreciated! :gogo:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Medusa

Her er et lidt sent svar, men har været på påskeferie :-)

I skal være opmærksomme på at der er et samlet beløb der svarer til 32 ugers dagpenge. Spørg jeres arbejdspladser - min accepterer F.eks. 80%, men ikke 60%, så man kan forlænge med 8 ugers men ikke 14 uger, hvis man vil have fuld løn undervejs. (Offentligt - staten).

Hvis jeres arbejdspladser kræver fuld dagpengerefusion, går de 32 uger på 12 uger på 100% til konen og 10 uger på 100% til dig - derefter kan der så være 10 uger på 100% tilbage til konen eller 18 uger på godt 50%, hvis det kan aftales sådan. Ellers må der aftales at konen afholder noget ferie osv. Inden du overtager barsel, da man ofte har en 4-5 uger der bør holdes inden man er tilbage..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites