Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

-mholle-

Fødselsdagsmenu

Recommended Posts

-mholle-

Så er første fest for at fejre mine 30 år veloverstået (nogle af jer kan måske huske jeg bad om hjælp til at finde en restaurant, vi endte på Spuntino og det var i den grad et hit :gogo), nu mangler jeg så festen for familien, her står jeg selv for maden til 22 personer og den har jeg ærlig talt ikke lige helt styr på :genert:

Eftermiddag:

Kagemand og boller

Forret:

??

Det må gerne være noget med fisk tænker jeg, jeg har overvejet denne som et delkomponent: Rejeroulade | Piskeriset på eventyr, men jeg er godt nok i tvivl, så gode forslag modtages :)

Hovedret:

Saltindbagt oksemørbrad

Saltbagte mini kartofler

Her mangler jeg andet tilbehør og evt en salat derudover skal jeg også have fundet en sauce der går dertil og som jeg kan finde ud af at lave, sauce er på ingen måde min spids kompetence :genert:

Dessert:

Her skal der være buffet, pt står disse på listen, men jeg vil gerne have 1-2 kager mere, så forslag modtages også gerne her :)

NUTELLA CHEESECAKE | Recipes | Nigella Lawson

Cheesecake|Opskrift på strawberry cheesecake + 14 syndige kager

Chokoladebloggen | Anne au Chocolat

Jeg vil jo ret gerne imponere lidt, så jeg håber i kan hjælpe mig på vej, jeg har en del tid til at forberede i dagene op til, men selve dagen hvor festen skal holdes bliver nok forholdsvis presset :)

Håber i har nogle forslag så min menu bliver fuldendt :kys:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
JulieJulie

Jeg stemmer på tunmousse! jaja, den er måske ikke køn, men den smager fandme fantastisk! og med grydebrød til :gogo:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
-mholle-
Jeg stemmer på tunmousse! jaja, den er måske ikke køn, men den smager fandme fantastisk! og med grydebrød til :gogo:

Det er bare virkelig en klassiker i min familie, så det gider jeg ikke, men tak for forslaget :kys:

Pt tror jeg det bliver rejeroulade serveret med røget laks og avokado og evt en lille smule rød dressing :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jodok2

Jeg har flere gange lavet de her kammuslinger, som er superlækre. Fordelen er, at du kan lave skinketoppingen dagen før, og så skal det bare scoopes over muslingerne og i ovnen, hvor det passer sig selv, til det skal serveres.

Jeg har så bare servert dem uden ris til og som forret i stedet for hovedret

Kammuslinger tilberedt med parmaskinke

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
-mholle-
Jeg har flere gange lavet de her kammuslinger, som er superlækre. Fordelen er, at du kan lave skinketoppingen dagen før, og så skal det bare scoopes over muslingerne og i ovnen, hvor det passer sig selv, til det skal serveres.

Jeg har så bare servert dem uden ris til og som forret i stedet for hovedret

Kammuslinger tilberedt med parmaskinke

Det lyder super lækkert :gogo: Jeg eeeeelsker kammuslinger, men synes det var lige presset nok at skulle stege dem til 22 personer, havde ikke overvejet de kunne laves i ovnen, vil i hvert fald klart overveje den mulighed!!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
JulieJulie

Hvad med bruchetta? Men det er måske også besværligt til 22 personer..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
-mholle-
Hvad med bruchetta? Men det er måske også besværligt til 22 personer..

Ja det tror jeg især fordi jeg helst skal være så lidt i køkkenet som muligt på selve dagen :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
JulieJulie
Ja det tror jeg især fordi jeg helst skal være så lidt i køkkenet som muligt på selve dagen :)

Yes, det forstår jeg godt :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
wizzze

Jeg tænker noget blinis med stenbiderrogn. Det ser skide godt ud, det smager fantastisk, og det er nemt at lave til mange, fordi du kan lave blinis i forvejen, hakke rødløgene, og så er det bare at anrette med creme fraiche og rogn. Det er også godt til hvis man f.eks. vil lave en seafood trio sammen med en stegt kammusling også noget ala din roulade.

Som tilbehør til hovedretten tænker jeg bønner omviklet med en skive bacon, eller grillet grøn asparges, de kan også laves i forvejen og så komme på en pande lige før servering. Endelig ville jeg nok lave nogle glaserede gulerødder til (evt. en blanding af orange og gule, hvis det skal være lidt fancy:D)

Som sovs ville jeg lave en portvinssovs m. mørk chokolade, det er super godt til oksemørbrad, har lidt wow-faktor og den er nem at lave (og svær at lave dårligt ;))

Snit et skalotteløg fint, og svits det i en lille klat smør i bunden af en gryde. Når det begyder at tage lidt farve så tilsætter du en flaske portvin, og sætter det til at reducere. Vinen skal koge ind til halvdelen, så tilsætter du en tilsvarende mængde (ca. 0,4L) oksefond (købefond er ok) og lader det koge op. Så dæmper du varmen så det går af kog og tilsætter så en lille plade kraftig mørk chokolade du har brækket i lidt mindre stykker(60-70g 85% choko). Lad det smelte ind i saucen under langsom omrøring. Smag til med salt og peber, og lige før servering så hæld evt. restsaft fra udskæringen af kødet i sovsen og monterer så sovsen med en lille spiseskefuld koldt smør, det giver lige det sidste, incl. et fint blankt udseende til sovsen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
-mholle-
Jeg tænker noget blinis med stenbiderrogn. Det ser skide godt ud, det smager fantastisk, og det er nemt at lave til mange, fordi du kan lave blinis i forvejen, hakke rødløgene, og så er det bare at anrette med creme fraiche og rogn. Det er også godt til hvis man f.eks. vil lave en seafood trio sammen med en stegt kammusling også noget ala din roulade.

Som tilbehør til hovedretten tænker jeg bønner omviklet med en skive bacon, eller grillet grøn asparges, de kan også laves i forvejen og så komme på en pande lige før servering. Endelig ville jeg nok lave nogle glaserede gulerødder til (evt. en blanding af orange og gule, hvis det skal være lidt fancy:D)

Som sovs ville jeg lave en portvinssovs m. mørk chokolade, det er super godt til oksemørbrad, har lidt wow-faktor og den er nem at lave (og svær at lave dårligt ;))

Snit et skalotteløg fint, og svits det i en lille klat smør i bunden af en gryde. Når det begyder at tage lidt farve så tilsætter du en flaske portvin, og sætter det til at reducere. Vinen skal koge ind til halvdelen, så tilsætter du en tilsvarende mængde (ca. 0,4L) oksefond (købefond er ok) og lader det koge op. Så dæmper du varmen så det går af kog og tilsætter så en lille plade kraftig mørk chokolade du har brækket i lidt mindre stykker(60-70g 85% choko). Lad det smelte ind i saucen under langsom omrøring. Smag til med salt og peber, og lige før servering så hæld evt. restsaft fra udskæringen af kødet i sovsen og monterer så sovsen med en lille spiseskefuld koldt smør, det giver lige det sidste, incl. et fint blankt udseende til sovsen.

Rigtig gode forslag, det kunne helt sikkert godt blive vejen frem, tror du den opskrift er nok sauce til 22 personer, for det lyder da som noget jeg kan finde ud af :D (og samtidig lidt anderledes :gogo:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites