Jump to content
Velkommen til DinDebat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

MEN

Teenagedatter på ferie med kæresten til udlandet ALENE

Recommended Posts

Rapfisk
Lad hende prøve det - det skader ikke :) hvis hendes kæreste er moden nok til at passe på hende så er det fint.. Dog høre man så meget om at folk bliver kidnappet i udlandet osv.

Kidnapning ville jeg overhovedet ikke være bange for, så længe vi taler Europa/almindelige feriedestinationer.

Min bekymring er ikke så meget, at han ikke kan passe på hende, men om hun kan passe på ham eller dem begge, hvis der skulle ske ham noget? Eller bare sig selv, hvis de nu skulle ske noget mellem dem?

Hvis alting går efter planen, er jeg ikke i tvivl om (ud fra TS' beskrivelse), at de ville kunne klare den. Det er alle de pludseligt opståede situationer, jeg ville være mere bekymret for. Derfor ville jeg også kun sige ja, hvis jeg sagde ja, hvis det skulle være en charterferie, hvor der er personale fra selskabet, man kan kontakte fx i tilfælde af sygdom, og som kan sproget og kender kulturen på destinationen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MeanBean

Jeg synes i hvert fald ikke, du skal argumentere med "man hører jo så meget....". Det har man vist alle dage gjort om alt muligt :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lulu

Jeg var af sted med min daværende kæreste som 16 (han var 19). Vi rejste til Tunesien og var der i 7 dage (skulle have været 14), det var vel en charterferie, så der var en bus i lufthavnen der hentede os og kørte os til hotellet. Endvidere var der nogle guider. Det var ganske fint.

Skæbnen var så da vi var dernede, at min ex blev syg, og vi derfor var på hospital mm. Det var ikke videre alvorligt, og vi fik talt med guiderne, som arbejdede på at få os sendt hjem hurtigst muligt, så vi kom hjem dagen efter, fordi de kunne finde plads på flyet mm. DEt var rigtig fint, og jeg var moden nok til det, så hvis du føler din datter er moden nok, så ville jeg sende hende af sted.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
LaScrooge
1000 tak, i er alle inde på ting jeg selv har tænkt, vendt og drejet...hun er en stærk, ikke genert pige og de har været sammen i et halv år nu, de tænker solferie, strand og hygge.... tror egentlig jeg har rustet hende rimelig til at klare Sig selv, tænke selvstændigt, finde vej, ikke gå i panik.... Men stadig.... Jeg ved skisme ikke....jeg skal jo også ha rimelig ro i sindet i den uge de er væk.....jeg kan jo ikke komme styrtende hvis noget gik galt....er stadig på vippen til at sige nej....og jeg som troede det var "hårdt" da de var små :-)

Hvis det hjælper dig, så udarbejd en "I tilfælde af"-kriseliste sammen med hende (og evt. ham), hvor de selv finder på løsningerne på de eventuelle udfordringer.

- i tilfælde af at du mister din pung/betalingskort

- i tilfælde af, at du mister dit pas

- i tilfælde af overfald/tyveri

- i tilfælde af problemer med hotellet/jeres bookinger

- i tilfælde af transportproblemer når I skal hjem

... de der typiske eventualiteter, som man næsten altid bør have overvejet på forhånd.

Men grundlæggende, så er det jo meget, meget sjældent at der sker noget rigtigt farligt på ferier. Man skal passe på sig selv og hinanden, de penge og de ting man har med. Sørge for at orientere sig godt, så man ved hvor man er og hvordan man kommer rundt. Etc.

Jeg ville tillade det hvis jeg kendte og havde tillid til hendes kæreste (og hende, selvfølgelig). Selvfølgelig er der forskel på modenhed, men i virkelige kriser kan også voksne gå i panik og miste overblikket. Og det er ikke særlig farligt at tage på ferie, hvis man bare husker på grundreglerne (og befinder sig i et ikke-farligt land).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
atacama

Hvis kæresten har rejst før og er rimeligt ansvarlig, ville jeg sige ja.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dirtydancing
Jeg synes i hvert fald ikke, du skal argumentere med "man hører jo så meget....". Det har man vist alle dage gjort om alt muligt :)

Ja, og det er altid nogle der kender nogle, som kender nogle, hvis arbejdskollegas mosters niece til anden side...

Det holder ikke en skid!

De få sager der er, dem hører vi som regel også om i medierne...

Ifht. den konkrete problemstilling, jeg ville have Ja-hatten på! hun lyder som en pige der er fornuftig og moden! og ditto kæresten.

Jeg ville sige ja mod nogle konkrete aftaler som Nærmest_lykkelig foreslår.

En daglig "det går godt" sms

At turen købes igennem rejsebureau, med lufthavnstransfer og guides

Og at det lød som fornuftige ferieplaner - hvilket det jo gør :)

At jeg fik lov til at tjekke at alt i forsikringer osv. var som det skulle være

Vi taler herhjemme om at den ældste, der qua hans modne sind, og hans evner til at begå sig på fremmed grund, blandt nye mennesker, skal have tilbud om et års high school i USA f.x. når han har afsluttet 9. klasse.

Og det er jo ikke bare en uge vi her taler om, det er et helt skoleår, langt væk fra mor og far.

Det er ikke sikkert han har lyst til den tid, men det er ligeledes heller ikke utænkeligt.

Men der får den unge jo så også et bagland i form af en værtsfamilie :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Lad hende prøve det - det skader ikke :) hvis hendes kæreste er moden nok til at passe på hende så er det fint.. Dog høre man så meget om at folk bliver kidnappet i udlandet osv.

Æh huh? Hvor bliver folk kidnappet henne siger du? Jeg ville klart lade hende tage afsted. Jeg kan ikke forestille mig, hvad der skulle kunne ske ved det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Blah Blah

Jeg synes, det afhænger meget af pigens modenhed. Hvor vant er hun til at klare sig selv herhjemme i vante omgivelser? Hvordan reagerer hun, hvis der er noget, der går i skuddermudder? Hvor selvhjulpen er hun på det sprog, der tales i ferielandet? Osv osv.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
R.L.Nielsen

Hvis du ville have det fint med at hun rejste alene, så send hende afsted.

Hvis det er en betingelse at han er den "voksne" ville jeg ikke turde, for der kan ske så uendelig mange ting(unge par kommer virkelig ofte op at skændes på ferier, især hvis der er alkohol til stede, og i den alder har skænderier høje bølger), og hvis hun ikke selv er moden nok til at tage vare på sig selv, ville jeg sige nej.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Miss.Piggy

Hun er næsten 16. Du kan ikke pakke hende ind i vat og bomuld resten af livet. Hvis hendes kæreste er en du har tillid til, så af sted med hende.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...