Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

mgy

Smykke- og metalsløjd

Recommended Posts

mgy

Min far fik en hjerneblødning, der gjorde ham delvist lam i den ene side, hemiplegi hed det. Han kunne godt gå og bruge armen, men det kneb med koordinationen og kræfterne. Han fik i den anledning udleveret en særlig bordkniv af Hjælpemiddelcentralen, et kort blad, der stod vinkelret på et skæfte af skumgummi. Den var han ikke særlig begejstret for. Bladet var for kort og skaftet for lille. Skumgummien var han vist heller ikke begejstret for. Så jeg lavede de tre her med et rigtigt blad (fra nogle kasserede knive) og skæfter af træ.

post-55815-0-62215100-1433023199_thumb.j

De fungerede glimrende, men skal man komme med forbedringsforslag, så skal man nok finde noget træ, der bedre tåler opvaskevand. Der kom efter flere års brug sprækker i træet (det stammer fra en rosenbusk, det er smukt men uegnet). Man kan også diskutere det snedige i blade af ikke-rustfrit stål. Det giver glimrende knive, men der dannes let rust i sprækkerne, hvilket øger sprækkedannelsen. 

Jeg vil, uden at vide en bønne om det, gætte på, at de også er gode til gigtplagede mennesker. Men jeg har altså ikke opfundet dem, bare forbedret dem. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac

De fungerede glimrende, men skal man komme med forbedringsforslag, så skal man nok finde noget træ, der bedre tåler opvaskevand. Der kom efter flere års brug sprækker i træet (det stammer fra en rosenbusk, det er smukt men uegnet). Man kan også diskutere det snedige i blade af ikke-rustfrit stål. Det giver glimrende knive, men der dannes let rust i sprækkerne, hvilket øger sprækkedannelsen. 

Det må jo nærmest betegnes som en "prototype". ;)

Dejligt du kunne hjælpe din far, og det vigtigste må jo være det funktionelle, så må udseendet komme i anden række.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Det nyeste bæltespænde. Det er lige færdigt, så læderet er ikke trukket til endnu. Stilen er en slags vikingestil (jeg er ikke helt klar over perioden), i høj grad kopieret fra et spænde i Skalk. Det er savet ud af messing og derefter ciseleret og graveret. Metaller er så bejdset brunt og det høje er poleret op igen, så kun fordybningerne står mørke. Bæltebredden er 30 mm. 

bæltespænde_normanner.JPG

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
jayjay89

Hej mgy, det er da et rigtig flot bælte og spænde du har lavet, respekt !!;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Tak. De striber, der er på spændet og ligner ridser, findes ikke i virkeligheden. Måske er det reflekser fra blitzen?

Forlægget er beskrevet i Skalk fra august 2014, men jeg har ændret faconen ret meget, dels for at få det til at passe med det stykke messing, jeg havde, dels for at få remmen til at passe bedre. Originalen er i sølv. Originalens tap sidder i øvrigt "omvendt". Det er lidt mystisk. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Det er nogle meget gamle sager, som jeg havde glemt i skufferne. Det første er en kniv, hvor jeg har sat et nyt skaft på, skåret ud som en kvindelig falkoner. Ideen er som sædvanlig lånt fra Skalk, jeg mener, at originalen (der er meget smukkere og ikke er lavet af træ) er udstillet i Kolding. 

falkonerkniv.thumb.jpg.5caf733ebc9fb14e7knivskaft.thumb.jpg.00e5c1059a360948cc07

Det næste er nogle glasperler, jeg lige skulle lave af noget glasaffald, jeg tiggede hos en glarmester. Det svære er at afkøle glasset langsomt nok, ellers revner det. Det gik sikkert også nemmere, hvis der havde været masser af bly i glasset, så det smeltede noget nemmere. 

glasperler.thumb.jpg.8dcbe3201de9d9cebb6

Det er fantastisk fascinerende at arbejde med. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac

Det næste er nogle glasperler, jeg lige skulle lave af noget glasaffald, jeg tiggede hos en glarmester. Det svære er at afkøle glasset langsomt nok, ellers revner det. Det gik sikkert også nemmere, hvis der havde været masser af bly i glasset, så det smeltede noget nemmere. 

glasperler.thumb.jpg.8dcbe3201de9d9cebb6

Det er fantastisk fascinerende at arbejde med. 

Har du selv lavet alle glasperlerne, også dem med "blomster"?

Jeg har altid været meget fascineret af kulørt glas, jeg var omkring 10 år da jeg købte mine første nipsenåle, nu har jeg vist omkring et par hundrede.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Har du selv lavet alle glasperlerne, også dem med "blomster"?

Jeg har altid været meget fascineret af kulørt glas, jeg var omkring 10 år da jeg købte mine første nipsenåle, nu har jeg vist omkring et par hundrede.

Ja da. Blomsterne er meget simple, jeg har bare smeltet "grønlænderperler" ind i glasset. De smelter meget villigt. Af en eller anden mystisk grund giver det det en farvet rin, vist fordo glasset flyder ind under glasset i den store perle. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Til glasperlerne skal man bruge en konisk dorn af jern, som man smører med ler, så man kan få perlerne af, når man vikler dem om dornen. Så har jeg brugt en flad tang/pincet af jern til at forme dem. Og en kniv til at lave riller. Og så en gasloddepistol holdt fast i en holder. Perlerne kølede langsomt af på en plade bag flammen, alligevel revnede 30-40%, så det kan laves bedre. Alternativt kan man lave tynder jernpander i et bål af trækul.

Hvis man har stænger af farvet glas, kan de naturligvis også bruges. De er gerne mere letsmeltelige. Millefiori har jeg ikke prøvet, det er vist avanceret. 

Og så masser af tålmodighed, for det vil mislykkes i lang tid. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac

Tak for svar.:)

Jeg ved, at der er nogen der selv laver glasperler, af den slags der kaldes "lamp-work", det ser fristende ud, men dels har jeg ikke penge at sætte i det og dels har jeg ikke pladsen, så jeg må styre mine lyster.

Men nu har jeg endelig fået et lillebitte syværelse.:banan:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites