Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

mgy

Smykke- og metalsløjd

Recommended Posts

Entrelac

Det fulgte med guldet op. Jeg opgjorde mit lager til 7.500-8.000 kr. (har bare ikke noget, der er egnet til den opgave). Og det er ikke fordi, mit værksted ligner Treasure Island. 

Har du ikke mulighed for, at smelte det om?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Har du ikke mulighed for, at smelte det om?

Jeg vil jo nødigt smelte regulært metal om, men jeg har da en del stumper. Ikke nok til et spænde og det vil være en større støbeopgave for mig. Jeg kan kun smelte ved åben flamme, altså et par kubikcentimeter. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Hmmm, er det ikke også det samme som guldsmedene bruger?

Jeg tænker på denne: http://www.madsheindorf.dk/smykkekurser-i-st%C3%B8bning-55.html

Jo, præcis. Men man kan ikke støbe et ringspænde i den teknik, da der går meget metal til. Man kunne godt lave knopperne på den måde og så lodde dem på en stang/tråd, som man evt. kunne sno. Der går meget metal til. 

Jeg overvejer at købe en ovn til digler. En til lidt over 5000 kr. kan smelte 3 kg guld (eller tilsvarende). Så er jeg nok dækket ind. Hvis den bliver meget større, kræver det to mand at støbe (til at bære digel eller ske). 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Kommer i tanke om en gammel hobbybog (dengang det hed hjemmesløjd), hvor man anbringer en digel i støbejernskomfuret. Ringene vendes om, så de danner en kegle. Og så fyrer man op. Det var specielt messing, der blev brugt her. Forfatteren skriver, at forholdet til konen kan blive et problem.  :lol:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac

Jo, præcis. Men man kan ikke støbe et ringspænde i den teknik, da der går meget metal til. Man kunne godt lave knopperne på den måde og så lodde dem på en stang/tråd, som man evt. kunne sno. Der går meget metal til. 

Jeg overvejer at købe en ovn til digler. En til lidt over 5000 kr. kan smelte 3 kg guld (eller tilsvarende). Så er jeg nok dækket ind. Hvis den bliver meget større, kræver det to mand at støbe (til at bære digel eller ske). 

Jeg tænkte nu også nærmere, at du kunne smelte dine stumper og støbe en tyk "tråd", som du kunne lave dit spænde af.

Det er sådan en guldsmed gør hvis denne ikke lige har et stykke metal, der egner sig til opgaven.

Medmindre du har planer om andre store ting, der skal støbes, så forstår jeg ikke dine overvejelser om sådan en ovn. Det er ikke noget guldsmede almindeligvis bruger.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Jeg tænkte nu også nærmere, at du kunne smelte dine stumper og støbe en tyk "tråd", som du kunne lave dit spænde af.

Det er sådan en guldsmed gør hvis denne ikke lige har et stykke metal, der egner sig til opgaven.

Medmindre du har planer om andre store ting, der skal støbes, så forstår jeg ikke dine overvejelser om sådan en ovn. Det er ikke noget guldsmede almindeligvis bruger.

Så skal jeg jo have en valse eller et trækkejern (og en trækkebænk). Man kan købe støbte tene hos Ravstedhus. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac

Så skal jeg jo have en valse eller et trækkejern (og en trækkebænk). Man kan købe støbte tene hos Ravstedhus. 

Ja, du får brug for et trækkejern og en trækketang.

En trækkebænk er ikke nødvendig. Det er mit indtryk, at det er de allerfærreste guldsmede der har en trækkebænk.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Ja, du får brug for et trækkejern og en trækketang.

En trækkebænk er ikke nødvendig. Det er mit indtryk, at det er de allerfærreste guldsmede der har en trækkebænk.

Men det er en ret kraftig tråd, der skal til. Så store muskler har jeg ikke. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac

Men det er en ret kraftig tråd, der skal til. Så store muskler har jeg ikke. 

;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites