Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

mgy

Smykke- og metalsløjd

Recommended Posts

mgy

Du er jo multikunstner. Har du nogensinde udstillet? 

Jeg har udstillet keramik på Gallo og papmaché på Risskov. "Anton" (drengen i F16-flyet) så bl.a. udstillingen. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Et meget hurtigt foto af de seneste dages arbejde. En ring med en stjernerubin (beklager genskinnet af lampen, men ...). En stjernerubin er en rubin, hvor rutilfibre er aflejret på krystalfladerne under rubinens vækst. Deres genskær giver en sekstakket stjerne (per lyskilde!). 

Det er et helvede at trykke metallet til i fatningen. Det kan gøres bedre, især hvis man bruger en lille hammer, men det tør jeg ikke. 

post-55815-0-09781100-1408902987_thumb.j

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac

Et meget hurtigt foto af de seneste dages arbejde. En ring med en stjernerubin (beklager genskinnet af lampen, men ...). En stjernerubin er en rubin, hvor rutilfibre er aflejret på krystalfladerne under rubinens vækst. Deres genskær giver en sekstakket stjerne (per lyskilde!). 

Det er et helvede at trykke metallet til i fatningen. Det kan gøres bedre, især hvis man bruger en lille hammer, men det tør jeg ikke. 

attachicon.gifrubinring.jpg

Den er rigtig flot. :)

En guldsmed bruger ikke en hammer når en sten skal fattes.

Jeg ved jo slet ikke hvordan du har lavet ringen, men hvis du har lavet den helt fra bunden, så kunne du måske have glødet ringen ud inden du fattede stenen, så det var nemmere, at trykke siderne ind mod stenen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Den er rigtig flot. :)

En guldsmed bruger ikke en hammer når en sten skal fattes.

Jeg ved jo slet ikke hvordan du har lavet ringen, men hvis du har lavet den helt fra bunden, så kunne du måske have glødet ringen ud inden du fattede stenen, så det var nemmere, at trykke siderne ind mod stenen.

Jeg brugte også en tiltrykker og et polérstål. Men Ravstedhus sælger vist fatteværktøj inkl. en ciselørhammer. 

Ringen blev jo udglødet, da jeg loddede den sammen (og jeg fik valgt de tre slags loddemetal i den rigtige rækkefølge - pyha!). Jeg skulle nok have brugt tyndere metal. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Ravstedhus har en fattepunsel af nylon. Måske det var løsningen? (Til solide sten.)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac

Ringen blev jo udglødet, da jeg loddede den sammen (og jeg fik valgt de tre slags loddemetal i den rigtige rækkefølge - pyha!). Jeg skulle nok have brugt tyndere metal. 

Metallet bliver ikke nødvendigvis udglødet i forb. med lodning.

Efter at du havde loddet den har du sikkert arbejdet på ringen (slebet, hamret ell.l.) og dette har gjort metallet hårdt igen, derfor kan det være nødvendigt med en udglødning før fatning af stenen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Disse ting er ikke metalsløjd. Det er en frø og en ugle udskåret i egetræ.

post-55815-0-80066300-1413734730_thumb.j

post-55815-0-14102200-1413734709_thumb.j

Og så er der en lille skildpadde udskåret i pæretræ (tror jeg). Den fungerer som et kinesisk signet, dvs. der trykkes med rød farve. Den er 2½ cm høj. 

post-55815-0-02239900-1413734830_thumb.j

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

To ting af ben, okseben fra suppen. De er meget små og ben er generelt meget svært at fotografere, kontrasten er for lille. En skildpadde og en skarabæ. Den sidste er gennemboret som en perle.

post-55815-0-34148600-1413735102_thumb.j

post-55815-0-45641700-1413735117_thumb.j

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Benstykkerne er ikke slet så gule i virkeligheden. Det er de heller ikke i Photoshop. 

Her er en ske beregnet til at smelte segllak, som jeg lavede, da jeg endnu var et barn. Skæftet er skåret ud i skikkelse af en katolsk bisp. Kroppen og hænderne er kun antydet. Jeg så en tilsvarende ske, men i meget mindre størrelse hos Panduro Hobby forleden. Min er 17½ cm lang. En genstand der ikke har relevans for e-mail. 

post-55815-0-07275800-1413797428_thumb.j

post-55815-0-54137900-1413797447_thumb.j

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac

Det er nogle fine ting du har lavet, jeg kan især godt lide uglen og skarabæen.

Behandler du benet med et eller andet efter endt slibning?

Jeg tænker, at det måske ellers suger skidt og møg til sig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites