Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Aurelia

Min drømmefødsel - næsten da

Recommended Posts

Aurelia

Her kommer min fødselsberetning om, da lillesøster blev født. Fødselsberetning fra min første fødsel kan læses her:

http://dindebat.dk/graviditet-foedsel/721862-fb-da-min-lille-alexander-kom-til-verden-lang.html#post19948010

Julia blev født 5. september 2013 kl. 16.04 ved 41+3 efter igangsættelse.

Baggrund:

Jeg havde en rigtig god graviditet, men gik i fem uger op til fødslen til vægtscanninger pga. mistanke om, at Julia ikke tog nok på. Ugen før termin blev de dog enige om på sygehuset, at alt var præcis, som det skulle være. Derfor var jeg til almindelig jordemoderkonsultation, da jeg var 40+2. Her snakkede vi om anbefalingerne omkring igangsættelse og også hvad der ville ske, hvis jeg passerede 41+3 og gerne ville afvente spontan fødsel.

Der gik en uge mere, så ved 41+2 skulle jeg ringe til fødegangen og aftale tid til evt. igangsættelse dagen efter. Jeg havde besluttet, at jeg ville sættes i gang, hvis de kunne tage vandet, ellers ville jeg gerne vente og se tiden an et par dage. Jeg fik tid til kl. 8.30 dagen efter. Om aftenen fik jeg det imidlertid lidt skidt med kvalme og hovedpine, så vi ringede til fødegangen, hvor de gerne ville se mig og køre en kurve. Jeg havde tegn på blærebetændelse, men ellers var der intet galt med mig eller Julia – dejligt! Jordemoderen, der undersøgte mig, Annette, lavede en hindeløsning inden vi kørte hjem, og sagde, at vi var meget velkomne til at komme tilbage senere på aftenen eller natten. Hun fortæller mig, at de sagtens vil kunne tage vandet dagen efter.

Vi kører hjem og får Alexander puttet i seng lidt over hans sengetid. Jeg går også i seng, men kan ikke sove, da jeg begynder at få lidt småveer. Jeg tager et par panodiler og går i seng igen, og falder også i søvn. Da jeg vågner ved 2-tiden, er veerne gået i sig selv igen.

Igangsættelse

Om morgenen bliver A afleveret i børnehave, og manden og jeg kører på fødegangen. Her er jeg stadig, som aftenen før, to centimeter åben, så nattens veer har intet gjort, men jordemoderen kan, som vi fik at vide aftenen før, tage vandet, og det gør hun kl. 9.14. Vi får at vide, at vi kan tage hjem og vente på veer, eller vi kan gå en tur og komme tilbage, så vi lige kan se, om der sker noget hurtigt. Vi vælger at gå en tur, og vi er kun lige nået uden for hospitalet, før jeg begynder at mærke veer. Vi går alligevel en times tid, hvor veerne bliver stærkere, og de kommer med 5-6 minutters mellemrum. Tilbage på fødegangen får vi en stue og en ny jordemoder, Mai, idet den første er kaldt ud til en hjemmefødsel.

Fødslen

Jeg beslutter at lægge mig lidt og hvile, mens veerne stadig ikke er så slemme. Efter en times tid ser jeg, at fostervandet er grønligt, og jeg bliver derfor koblet på CTG og vemåler. Veerne er stadig nemme at overkomme. Kl. 13 bliver jeg igen undersøgt og er 4 cm åben, men jeg synes, at veerne begynder at bide noget mere fra sig, så jeg får akupunkturnåle i mine storetæer, hænder og panden og en iltmaske at trække vejret i. Akupunkturen virker fantastisk. Jeg bliver så afslappet, at jeg næsten kan sove mellem veerne, selvom de er blevet meget smertefulde, mens de står på.

Kl. 15 bliver jeg igen undersøgt og er 6 cm åben. Det går altså ikke så hurtigt, men Mai mener at det er tilpas med fremskridt til, at det er nødvendigt med noget vestimulerende. Vi snakker også om, at vi nok kan vente en fødsel først på aftenen. Mai går ud, men når ikke at være væk længe, for på den tredje ve efter hun er gået, begynder jeg at få pressetrang, og jeg når at tænke, at det da bare er ALT for tidligt, når jeg kun er 6 cm åben. Den næste ve er virkelig strid og varer omkring 10 minutter med pressetrang. Jeg gisper til kæresten, at han skal rykke i snoren, og jeg kan slet ikke finde ud af, hvordan jeg skal trække vejret.

Mai kommer og undersøger mig med det samme, da jeg fortæller, at jeg har pressetrang, og sørme om jeg ikke er 10 cm åben! Julia er imidlertid ikke helt nede i bækkenet, så jeg bliver instrueret i at hænge henover sengeryggen, som er blevet hejst op, og gispe under veerne og bare presse lidt med, når jeg ikke kan lade være. Mens jeg gisper, tilkalder Mai en hjælper, og det viser sig at være Annette fra aftenen før, der kommer ind. Jeg har overskud nok til mellem to veer, at sige ”hej Annette, godt at se dig”. Jeg gisper på veerne en halv times tid, indtil Mai siger, at nu kan hun se hovedet, og jeg må gerne presse med. På tredje presseve derefter føder jeg hovedet og på den fjerde kommer resten af kroppen. Jeg rækker ned og tager Julia op i min favn og bliver hjulpet om på ryggen med min baby på maven. Julia er helt perfekt, skriger med det samme og får 10 i Apgar score med det samme.

Den kedelige fortsættelse

Efter min første fødsel sad moderkagen fast, så de er meget opmærksomme på, at den skal hurtigt ud denne gang, så jeg føder den efter 5 minutter med lidt hjælp, hvor jeg bliver trykket på maven. Det går fint, og vi ånder lettet op, lige indtil de konstaterer, at jeg bløder alt for meget, og pludselig vælter det ind med læger og en ekstra jordemoder. Jeg får en masse medicin, og jeg har slet ikke overblik over hvor meget, men jeg får nogle sprøjter og stikpiller, mens de på skift trykker på min mave, og imens bliver der kørt en seng ind i tilfælde af, at jeg skal på operationsgangen, og der bliver bestilt blodtransfusion. Det er ekstremt ubehageligt, og jeg når nærmest ikke at kigge på min baby pga. virvaret. Efter 40 minutter har jeg tabt 1,4 L blod, men de har endelig fået stoppet det. De kan ikke finde nogen forklaring på, hvorfor jeg mistede alt det blod, men det vigtigste er jo også, at det kom under kontrol. Alle lægerne defilerer lige så stille ud igen efter at jeg har fået tilsluttet et drop med saltvand og noget mere medicin, og Mai syer mig. Jeg er bristet ca. 2 cm om mod endetarmen, men ikke noget alvorligt.

Den mere behagelige fortsættelse

Endelig får jeg hjælp til at komme over på en seng, hvor jeg kan lægge Julia til brystet, og vi får lov til at være alene og nyde vores lille guldklump, som bare er så fin, og hun får både skift og tisset, mens hun ligger hos mig.

Vi får lidt at spise, og jeg får hjælp til at komme på toilettet, da jeg er lidt svimmel, men ellers er jeg stabil. Jeg skal dog blive natten over til observation.

Alt i alt var det en helt fantastisk fødsel! Og vi var begge fuldstændig overraskede over, hvor sindssygt hurtigt det pludselig gik til sidst, men det var meget kærkomment, for på trods at blodtab var jeg meget mere frisk og mindre medtaget bagefter, end jeg var efter min første fødsel.

Redigeret af Gæst
Havde glemt den lille detalje med, hvornår hun blev født.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mittemis

Det lyder som en god fødsel. Minus den skræmmende afslutning altså. Tillykke med hende :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Banditdatdut

Vildt at du åbnede dig så hurtigt de sidste cm!! Lyder som en rigtig god fødsel! :gogo:

Stort tillykke! :) .. Og Julia er bare et SÅ sødt navn!

Må vi se et billede af hende?? :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
tabula

Tillykke med lillesøster :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
TaniaKat

Tillykke med den dejlige fødsel - selvom jeg synes den lyder lidt skræmmende :lol: (fordi jeg ikke selv har været igennem min endnu, sikkert!). Og tillykke med jeres datter :D:kys:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Solvej

Tillykke!! Og fin beretning. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
sorenspige

Stort tillykke med Julia :lun: og tak for beretningen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guldpilen

Endnu engang tillykke med Julia :lun:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Tak for beretningen, og endnu engang stort tillykke med jeres Julia :kys:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...